Jak czytać oznaczenia na oponach?
Na każdej oponie producenci umieszczają ciąg cyfr i znaków, którymi opisane są poszczególne właściwości danej opony. Co one oznaczają?
Jak podaje policja, aż 21% wśród wszystkich wypadków, których przyczyną jest niesprawność techniczna aut, spowodowanych jest awariami układu kierowniczego oraz złym stanem opon. Ponieważ są jedynym elementem łączącym auto z drogą, bezpieczne i sprawne opony to warunek bezpieczeństwa.
Robi się ciepło, temperatura miejscami nawet rano przekracza 7-10 st. C. To już czas na założenie opon letnich, które od wiosny do wczesnej jesieni zapewnią nam większy margines bezpieczeństwa w niebezpiecznych sytuacjach na drodze. Przy tak dużym ruchu i zróżnicowanych umiejętnościach kierowców, nawet ci najlepsi nie są w stanie wszystkiego przewidzieć. Wtedy przydają się dobre opony, na których zdążymy zahamować przed przeszkodą.
Na każdej oponie producenci umieszczają ciąg cyfr i znaków, które opisane są poszczególne właściwości danej opony, np. 205/55 R16 91T.
Znaczenie używanych oznaczeń:
• 205 – szerokość opony w mm
• 55 – profil (% wysokości boku do szerokości)
• 16 – średnica osadzenia na feldze
• 91T – indeks nośności oraz indeks prędkości
Wśród elementów, które znajdują się na oponie są także:
• numer DOT – dane o producencie: fabryka, data produkcji
• symbol E.C.E – homologacja europejska, czyli informacja o dopuszczeniu do użytkowania na terenie Unii Europejskiej
• symbol alpejski – w przypadku homologacji zimowej opon
Zawsze warto skonsultować się z doradcą w serwisie, ale ważna jest też indywidualna świadomość każdego kierowcy. Nie ulepszymy systemów bezpieczeństwa w samochodzie, ale montaż dobrych opon to najprostszy sposób na zwiększenie swojego bezpieczeństwa. To one przenoszą moc i siłę auta oraz sprawność hamulców na drogę. Ich odpowiedni dobór to minimalizacja zagrożenia dla wszystkich kierowców.
Letnie ogumienie, zwłaszcza na suchej nawierzchni, charakteryzuje się krótszą drogą hamowania – nawet o długość 4-8 metrów – a dodatkowo ma mniejsze opory toczenia, dzięki czemu jazda jest bardziej ekonomiczna. Należy pamiętać, że dbałość o opony to także kontrola ciśnienia – ich niedopompowanie wpływa na wydłużenie drogi hamowania i bardzo przyspiesza niszczenie opon. Nawet najlepsza opona, kiedy jest niedopompowana, nie spełni naszych oczekiwań.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
dobrze wiedzieć, jakoś nigdy się nad tym nie zastanawiałam… opony zawsze kupuję przez internet na tyresinternationalgroup, a tam jest bardzo fajna wyszukiwarka po parametrach wiec zawsze udaje mi sie odnaleźć dokładnie to co jest mi potrzebne.
Anonymous - 5 marca 2021
dobrze wiedzieć, jakoś nigdy się nad tym nie zastanawiałam… opony zawsze kupuję przez internet na tyresinternationalgroup, a tam jest bardzo fajna wyszukiwarka po parametrach wiec zawsze udaje mi sie odnaleźć dokładnie to co jest mi potrzebne.
Anonymous - 5 marca 2021
Ja to się mocno nie znam na tych oznaczeniach jak to kobieta zresztą. Wymianą opon i analizowaniem parametrów mąż się zajmuje. W tym roku kupił mi komplet tomketów na lato ufam mu, że to był dobry wybór.
Anonymous - 5 marca 2021
Lubię porównywać ceny zanim coś kupię i dlatego jeszcze w zimę szukałem opon letnich. Zdecydowałem się na tomkety, bo miały dobry stosunek jakości do ceny i nie żałuję, bo komfortowo się na nich jeździ.