Iveco eDaily – widziałam go na żywo. Wrażenia z jazdy
Iveco eDaily to nowość w ofercie popularnej marki pojazdów użytkowych. Elektryczny układ napędowy z modułowymi akumulatorami. Widzieliśmy ten model na żywo.
Spis treści
- Iveco eDaily – galeria
- Iveco eDaily – szeroki wybór wersji nadwozia w wersji elektrycznej
- Iveco eDaily – wnętrze proste, funkcjonalne, użyteczne
- Iveco eDaily – zdalny kontakt z autem i flotą
- Iveco eDaily – napęd, akumulatory i modułowa konstrukcja
- Iveco eDaily – deklarowany zasięg
- Iveco eDaily – jak to jeździ?
- Iveco eDaily – wnioski
Model Daily to jeden z popularniejszych modeli aut użytkowych w segmencie pojazdów dostawczych. Iveco e-Daily to elektryczna nowość w ofercie marki. Byłyśmy na zorganizowanej przez producenta prezentacji nowego układu napędowego dla tego pojazdu.
Zostaliśmy zaproszeni do Turynu na prezentację modelu eDaily. Miejsce wybrano nieprzypadkowo, bo właśnie w tym włoskim mieście znajduje się fabryka Iveco – Industrial Village. Tu też powstaje najnowszy model w gamie tego producenta: elektryczny Iveco eDaily.
Iveco eDaily – galeria
Iveco eDaily – szeroki wybór wersji nadwozia w wersji elektrycznej
Nadwozie eDaily nie różni się niczym od spalinowych wersji. Obecność elektrycznego napędu zgodnie z deklaracjami producenta nie wpływa na funkcjonalność wybranej przez klienta przestrzeni bagażowej. Klienci zainteresowani eDaili mają do wyboru wiele wersji nadwozia, w zależności od ich potrzeb jakie ma zrealizować samochód. W ofercie znajdziemy odmiany o DMC od 3.5 do 7.2 ton. Podczas prezentacji w Industrial Village pokazano nam różne formy nadwozia do wyboru, od „najprostszego” dostawczaka (klasyczny furgon) po cięższe zabudowy, również z funkcjonalnymi zabudowami specjalnymi, do specyficznych zastosowań.
Iveco eDaily – wnętrze proste, funkcjonalne, użyteczne
Gdy zajrzałam do kabiny, nie oczekiwałam luksusów. W końcu Iveco eDaily to przede wszystkim pojazd użytkowy. Ten samochód ma pracować. Wnętrze jest proste, ale wykonane z dobrych jakości materiałów. Rozplanowanie schowków i funkcji pojazdu jest intuicyjne, nie zauważyłam podczas jazd próbnych żadnych niepokojących dźwięków w kabinie. Rozplanowanie kokpitu również nie budzi zastrzeżeń. W standardzie otrzymamy klimatyzację oraz ciekawą, technologiczną opcję – Iveco zainstalowało swoją wersję Alexy – Iveco Driver Pal, która nam pomoże w wielu sytuacjach.
Wystarczy powiedzieć co potrzebujesz, a „Alexa” znajdzie rozwiązanie i przekaże je na wyświetlacz na środku kokpitu, czy to pilne poszukanie najbliższej stacji ładowania, po pomoc w znalezieniu adresu dostawy. Niestety, w Polsce użyteczność tego rozwiązania jest ograniczona o tyle, że Alexa, inteligentna asystentka stworzona przez Amazona (przy znacznym współudziale przejętych przez Amazona polskich inżynierów rozwijających znaną niegdyś Ivonę, cyfrowy głos, który można było usłyszeć w wielu miejscach w Polsce) niestety wciąż nie rozumie polskiego i nic nie wskazuje na to, by stan ten w najbliższym czasie miał ulec zmianie.
Iveco eDaily – zdalny kontakt z autem i flotą
Iveco stworzyło także aplikację na smartfona „Iveco on Easy Daily App”, dzięki której uprawniona osoba może monitorować stan konkretnego pojazdu lub całej ich floty. Aplikacja dostarczy informacji na temat stopnia naładowania baterii, szacowanego zasięgu i wiele więcej.
Iveco eDaily – napęd, akumulatory i modułowa konstrukcja
eDaily będzie wyposażone w modułowe baterie o pojemności zależnej od ilości zastosowanych modułów. W standardzie są dwa moduły o łącznej pojemności 70 kWh, ale opcjonalnie klient może zażyczyć sobie pakiet o pojemności nawet 111 kWh. Przy czym wybór ilości modułów akumulatorów nie wpływa w żaden sposób na objętość ładunku (ale już na ładowność – owszem). Akumulatory (1, 2 lub 3 moduły) montowane są wewnątrz ramy. Standardowo elektryczny układ napędowy czerpiący energię z dwóch modułów akumulatorów i napędzający oś tylną jest w stanie rozwinąć moc do 140 kW (ok. 190 KM) i 400 Nm momentu obrotowego.
Iveco eDaily – deklarowany zasięg
Oficjalnie według danych przedstawionych nam podczas prezentacji prasowej tego modelu w turyńskiej fabryce eDaily na dwóch bateriach 70 kWh w wersji DMC 3.5t ma mieć zasięg 235 km. W przypadku odmiany wyposażonej w największy pakiet akumulatorów (111 kWh) zasięg w mieście deklarowany przez producenta to 400 km. Jednak to zasięg miejski. W trasie będzie on niższy, wiele też zależy od sposobu jazdy. Producent deklaruje, że pół godziny szybkiego ładowania zwiększa zasięg o 100 km.
Iveco eDaily – jak to jeździ?
Dostaliśmy możliwość przetestowania elektryka eDaily po ruchliwych i wąskich uliczkach pięknego Turynu. Samochód prowadzi się przyjemnie, a kabina kierowcy jest świetnie wygłuszona, choć wpływ na odczucia akustyczne miał też na pewno cicho pracujący napęd elektryczny. Do wyboru mamy trzy tryby jazdy. Normal / Eco / Power Boost. Ten ostatni pozwala poczuć zaskakujący zryw, ale dynamika nie jest tu celem samym w sobie. Kierowca może korzystać również ze znanego z wielu innych elektrycznych samochodów trybu ePedal, co pozwala intensywniej odzyskiwać energię i prowadzić pojazd z rzadszym użyciem pedału hamulca. Ten tryb włączamy poprzez dźwignię zmiany biegów i tam mamy do wyboru kilka wariantów ePedal, jednym z nich jest „onePedal” co według producenta ma spowodować całkowite zatrzymanie się eDaily, niestety pomimo wielu moich prób, dostawczak nie chciał się zatrzymać do zera, zawsze musiałam dohamować go normalnym hamulcem.
Muszę przyznać, mimo gabarytów, w eDaily na wąskich uliczkach czułam się jak w aucie osobowym, bardzo dobrze sobie radził ze skrętami i zwinnością. Samochód naprawdę przyjemnie się prowadził, a ustawienie trybu na Power powodowało, że miałam lekki uśmiech na twarzy startując ze świateł jak z procy.
Iveco eDaily – wnioski
Podsumowując, eDaily zrobił na nas dobre wrażenie. Przemyślana konstrukcja, modułowy zestaw akumulatorów, szeroki wybór typów zabudów. Produkcja Iveco eDaily ruszy w tym roku, a pierwsze egzemplarze klienci otrzymają pod koniec roku. Zobaczcie też wideo przygotowane przez producenta.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: