
Instalacja LPG – czy lepiej kupić auto z zamontowanym „gazem” czy montować u mechanika?
W dobie coraz droższego paliwa oszczędności szukają zarówno kierowcy, jak i koncerny motoryzacyjne. Nie chcąc zostawać w tyle projektują coraz to bardziej ekonomiczne jednostki napędowe. Niestety traci na tym trwałość silników.
Producenci walczą o klienta montując silniki z doładowaniem, diesle, które prawie nie spalają, albo hybrydy, zdobywające coraz większą popularność. Co ciekawe, popyt na poczciwą instalację gazową nie spada, mimo że trudniej podłączyć ją w nowszych egzemplarzach.
Instalacja LPG w nowym samochodzie
Należy zauważyć, że instalacja LPG w nowoczesnych motorach z bezpośrednim wtryskiem nie jest zbyt opłacalna. Ma na to wpływ głównie bardzo wysoki koszt montażu oraz konieczność spalania niewielkich ilości benzyny razem z gazem.
Samochód z instalacją gazową – wady
Zakup auta z zamontowaną już instalacją gazową nierzadko jest kartą przetargową przy sprzedaży auta. Głównym argumentem jest fakt, iż nie trzeba tracić czasu na podłączenie instalacji gazowej i można rozpocząć oszczędną jazdę od razu. Jest jednak kilka haczyków, których sprawdzenie jest przed zakupem konieczne.
Standardem jest, że samochody z zamontowanym LPG są wysoko eksploatowane. Takie auta biją rekordy pod względem rocznego przebiegu, zatem nie powinniśmy wierzyć w niski stan licznika. Dlaczego? Instalacji gazowej nie montuje się by mało jeździć.
Ponadto przejechane kilometry na pewno wpłynęły na stan techniczny pojazdu. Dlatego lepiej szukać pojazdu z udokumentowanymi naprawami, a przed samym zakupem warto udać się do warsztatu. Co prawda wydamy tam kilka „stówek”, ale będziemy wiedzieć co kupujemy i jakie ewentualne naprawy będziemy musieli wykonać. Dodatkowo możliwe, że podczas takiego sprawdzenia wyjdą jakieś niewielkie usterki, które pomogą nam obniżyć cenę pojazdu.
Kolejna sprawa to fakt, że silnik zwykle gorzej znosi jazdę na gazie, niż na benzynie. Ze względu, że gaz spala się w wyższej temperaturze niż benzyna, to olej silnikowy może szybciej się zużywać. Dlatego konieczne jest większe dbanie o szczegóły, m.in. poprzez częstsze sprawdzanie poziomu oleju oraz jego częstszą wymianę.
Ile kosztuje instalacja gazowa?
Za najprostszą instalację gazową zapłacimy już od 1000-2000 złotych. Jednak najpopularniejsze i lepsze instalację kosztują powyżej 2 tys. złotych. Cena tak naprawdę zależy od warsztatu, silnika i modelu samochodu, tak więc ciężko określić ile możesz wydać za zamontowanie instalacji LPG w swoim samochodzie. Powinno się to zmieścić w granicach 1000-5000 złotych.
Czy LPG się opłaca? – podsumowanie
Instalacja LPG ma trzy główne wady. Pierwsza sprawa, to zakup. Koszt oscyluje w okolicach kilku tysięcy złotych, a świeżo po kupnie auta często nowi właściciele nie dysponują takimi pieniędzmi. Kolejny problem, to czas. Mało kto potrafi samodzielnie zamontować instalację gazową, dlatego znalezienie odpowiedniego fachowca wydaje się konieczne, co wiąże się z pozostawieniem u niego samochodu na jakiś czas. Ostatnia kwestia, to eksploatacja. Aby inwestycja się zwróciła, trzeba naprawdę dużo jeździć. Inaczej montaż LPG zwyczajnie nie ma sensu.
Najnowsze
-
Dlaczego Volkswagen Transporter jest najlepszym wyborem dla firm kurierskich i logistycznych?
Pośród wielu dostępnych na rynku modeli aut dostawczych Volkswagen Transporter wyróżnia się jako lider w swojej klasie, oferując nieprzeciętne możliwości dostosowane do potrzeb firm działających w sektorze logistycznym. Precyzja wykonania w połączeniu z przemyślanymi rozwiązaniami funkcjonalnymi sprawia, że model ten cieszy się niesłabnącą popularnością wśród przedsiębiorców poszukujących optymalnego pojazdu dla swojej floty. Wysokie standardy jakości idące w parze z ekonomiczną eksploatacją stanowią fundament sukcesu tego modelu na wymagającym rynku pojazdów użytkowych. -
Proste sposoby na zaparowane szyby w aucie. Nie sięgaj po gąbkę ani nie włączaj klimy
-
Prosty sposób na szybsze rozgrzanie kabiny samochodu. Trzeba wcisnąć jeden przycisk
-
TEST Jaguar F-Pace SVR 1988 Edition – TEST -prawdziwi sportowcy jeszcze istnieją
-
Wyniki rankingu najwyżej wycenianych firm motoryzacyjnych na świecie – sprawdź, czy dobrze zgadujesz
Zostaw komentarz: