Ile paliwa mają kierowcy w swoich bolidach?
Dzięki wprowadzonym w tym sezonie przepisom FIA publikuje wagę bolidów przed startem do Grand Prix. Na tej podstawie możemy choćby częściowo przewidzieć strategie zespołów.
Tankowanie bolidu Red Bull |
fot. Red Bull
|
Na podstawie zestawienia wagi bolidów opublikowanego przez FIA po kwalifikacjach można dokonać wstępnej analizy dotyczącej strategii jaką zespoły wybiorą na Grand Prix. Pierwsza trójka to kierowcy, którzy najwcześniej zjadą do garaży, aby dotankować samochody i prawdopodobnie pozbyć się super miękkich opon. Należy jednak pamiętać, że w przypadku pojawienia się na torze samochodu bezpieczeństwa w trakcie pierwszych okrążeń, może to być strategia dość ryzykowna.
Poz. startowa |
Kwalifikacje |
Kierowca |
Waga (kg) |
Paliwo (kg) |
Liczba okrążeń |
1 |
1 |
Sebastian Vettel |
644 |
39 |
12 |
2 |
2 |
Fernando Alonso |
637 |
32 |
9 |
3 |
3 |
Mark Webber |
646,5 |
41,5 |
12 |
4 |
4 |
Rubens Barrichello |
661 |
56 |
18 |
5 |
5 |
Jenson Button |
659 |
54 |
17 |
6 |
6 |
Jarno Trulli |
664,5 |
59,5 |
19 |
7 |
7 |
Nico Rosberg |
650,5 |
45,5 |
14 |
8 |
8 |
Kimi Raikkonen |
673,5 |
68,5 |
23 |
9 |
9 |
Lewis Hamilton |
679 |
74,5 |
25 |
10 |
10 |
Sebastien Buemi |
673 |
68 |
23 |
11 |
11 |
Nick Heidfeld |
679* |
74 |
25 |
12 |
12 |
Heikki Kovalainen |
697* |
92 |
32 |
13 |
13 |
Felipe Massa |
690* |
85 |
29 |
14 |
15 |
Kazuki Nakajima |
682,7* |
77,7 |
26 |
15 |
16 |
Sebastien Bourdais |
690* |
85 |
29 |
16 |
17 |
Nelsinho Piquet |
697,9* |
92,5 |
32 |
17 |
18 |
Robert Kubica |
659* |
54 |
17 |
18 |
19 |
Adrian Sutil |
648* |
43 |
13 |
19 |
14 |
Timo Glock |
652* |
47 |
15 |
20 |
20 |
Giancarlo Fisichella |
679,5* |
74,5 |
25 |
* waga deklarowana
Można mieć wątpliwości jaką wartość mają dane dotyczące tych samochodów, które nie zakwalifikowały się do Q3. Paliwo dolewane jest w tych przypadkach po wyeliminowaniu zawodników z ostatniej sesji kwalifikacji.
Z obliczeń wynika, że obydwaj kierowcy Red Bull powinni zjechać do pitlane w tym samym czasie. Prawdopodobnie jednak Mark Webber mający nieco więcej paliwa będzie mógł to uczynić o jedno okrążenie później (liczba okrążeń, jakie obydwaj kierowcy mogą pokonać jest taka sama, ale wynika to z zaokrąglenia wartości uzyskanej z obliczeń).
Co ciekawe, Rubens Barrichello uzyskał w Q3 lepszy czas od Jensona Buttona mimo nieco większej ilości paliwa w swoim samochodzie. Bolidy Brawn GP są zdecydowanie cięższe od samochodów Red Bull co może wskazywać na to, że są one jednak szybsze. Ponadto Robert Kubica, Timo Glock i Adrian Sutil mający stosunkowo niewiele paliwa w swoich bolidach powinni mieć szanse na zyskanie lepszych pozycji w trakcie pierwszych okrążeń.
Po zdecydowanie negatywnej reakcji kierowców na dobór opon w tym wyścigu układ stawki i szyki zespołom może oczywiście pomieszać zapowiadany przez niektórych deszcz.
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: