Ile paliwa mają kierowcy w swoich bolidach?

Dzięki wprowadzonym w tym sezonie przepisom FIA publikuje wagę bolidów przed startem do Grand Prix. Na tej podstawie możemy choćby częściowo przewidzieć strategie zespołów.

Tankowanie bolidu Red Bull
fot. Red Bull

Na podstawie zestawienia wagi bolidów opublikowanego przez FIA po kwalifikacjach można dokonać wstępnej analizy dotyczącej strategii jaką zespoły wybiorą na Grand Prix. Pierwsza trójka to kierowcy, którzy najwcześniej zjadą do garaży, aby dotankować samochody i prawdopodobnie pozbyć się super miękkich opon. Należy jednak pamiętać, że w przypadku pojawienia się na torze samochodu bezpieczeństwa w trakcie pierwszych okrążeń, może to być strategia dość ryzykowna.

 

Poz. startowa

Kwalifikacje

Kierowca

Waga (kg)

Paliwo (kg)

Liczba okrążeń

1

1

Sebastian Vettel

644

39

12

2

2

Fernando Alonso

637

32

9

3

3

Mark Webber

646,5

41,5

12

4

4

Rubens Barrichello

661

56

18

5

5

Jenson Button

659

54

17

6

6

Jarno Trulli

664,5

59,5

19

7

7

Nico Rosberg

650,5

45,5

14

8

8

Kimi Raikkonen

673,5

68,5

23

9

9

Lewis Hamilton

679

74,5

25

10

10

Sebastien Buemi

673

68

23

11

11

Nick Heidfeld

679*

74

25

12

12

Heikki Kovalainen

697*

92

32

13

13

Felipe Massa

690*

85

29

14

15

Kazuki Nakajima

682,7*

77,7

26

15

16

Sebastien Bourdais

690*

85

29

16

17

Nelsinho Piquet

697,9*

92,5

32

17

18

Robert Kubica

659*

54

17

18

19

Adrian Sutil

648*

43

13

19

14

Timo Glock

652*

47

15

20

20

Giancarlo Fisichella

679,5*

74,5

25

 

 

* waga deklarowana

Można mieć wątpliwości jaką wartość mają dane dotyczące tych samochodów, które nie zakwalifikowały się do Q3. Paliwo dolewane jest w tych przypadkach po wyeliminowaniu zawodników z ostatniej sesji kwalifikacji.

Z obliczeń wynika, że obydwaj kierowcy Red Bull powinni zjechać do pitlane w tym samym czasie. Prawdopodobnie jednak Mark Webber mający nieco więcej paliwa będzie mógł to uczynić o jedno okrążenie później (liczba okrążeń, jakie obydwaj kierowcy mogą pokonać jest taka sama, ale wynika to z zaokrąglenia wartości uzyskanej z obliczeń).

Co ciekawe, Rubens Barrichello uzyskał w Q3 lepszy czas od Jensona Buttona mimo nieco większej ilości paliwa w swoim samochodzie. Bolidy Brawn GP są zdecydowanie cięższe od samochodów Red Bull co może wskazywać na to, że są one jednak szybsze.  Ponadto Robert Kubica, Timo Glock i Adrian Sutil mający stosunkowo niewiele paliwa w swoich bolidach powinni mieć szanse na zyskanie lepszych pozycji w trakcie pierwszych okrążeń. 

Po zdecydowanie negatywnej reakcji kierowców na dobór opon w tym wyścigu układ stawki i szyki zespołom może oczywiście pomieszać zapowiadany przez niektórych deszcz.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze