![](https://www.motocaina.pl/thumbor_image/1920/864/1/0/!2F2021!2F02!2Ff8d9feff07ec7b40faa3c56c00ff7bdb75940b31.jpg)
Honda GL1800 Gold Wing. Dane techniczne
Gold Wing - motocykl turystyczny Hondy odrodził się w 2018 roku. Po radykalnej redukcji masy, z nowym przednim zawieszeniem, podwójnymi wahaczami, nowym, sześciocylindrowym silnikiem typu bokser i 7-biegową przekładnią DCT.
Zoptymalizowany pod względem gabarytów, nowy sześciocylindrowy silnik typu bokser nie stracił nic z mocy, momentu obrotowego czy fascynującej charakterystyki. Dodano elektronicznie sterowaną przepustnicę (TBW) z 4 trybami jazdy: TOUR, SPORT, ECON i RAIN. Zintegrowany układ hamulcowy (D-CBS) zmienia charakterystykę działania w zależności od wybranego trybu jazdy.
Wspomaganie startu na wzniesieniu (HSA) i system wyłączania silnika na biegu jałowym (w motocyklach z opcjonalną przekładnią DCT), ułatwiają użytkowanie i poprawiają sprawność paliwową motocykla. Klasyczna, manualna skrzynia biegów dysponuje 6 przełożeniami, a przekładnia dwusprzęgłowa (DCT) posiada ich 7, przy czym czułość sprzęgła, szybkość zmiany biegów i zakres zmian prędkości obrotowych w górę i w dół dostosowano specjalnie do każdego z trybów jazdy. Motocykl w wersji z DCT posiada również funkcję pełzania do przodu i do tyłu. Motocykl z klasyczną przekładnią dysponuje takim samym systemem jazdy do tyłu, jak stosowany w poprzedniej generacji.
Całe oświetlenie wykonano w technologii LED. Dolna część reflektorów korzysta z 5 polerowanych soczewek optycznych po obu stronach, aby utworzyć świetlną sygnaturę „Jewel-Eye”. Korzystanie z wiązki świateł drogowych (w górnej części) daje wrażenie stereoskopowe. Przednie kierunkowskazy umieszczone są w obudowach lusterek. Ich działanie przerywane jest automatycznie po wyjściu z zakrętu – analiza różnicy prędkości przedniego i tylnego koła pozwala obliczyć, kiedy należy wyłączyć kierunkowskaz po zakończeniu manewru w każdej sytuacji drogowej.
Prędkość ustawiona przełącznikiem tempomatu (znajdującym się po prawej stronie kierownicy) jest pokazywana w lewym dolnym rogu prędkościomierza. Dzięki systemowi elektronicznej przepustnicy (TBW) udało się uzyskać płynne dochodzenie do określonej prędkości oraz bardzo stabilną pracę napędu, szczególnie podczas jazdy pod górę. W przypadku modeli z klasyczną przekładnią, rozłączenie sprzęgła lub obrócenie manetki przepustnicy anuluje działanie tempomatu.
Podwójna, odlewana rama aluminiowa Gold Winga pozwoliła zmieścić silnik w niewielkiej przestrzeni. Grubość ścianek ramy zoptymalizowano w każdej jej partii, zapewniając płynną i stabilną jazdę, od prędkości pełzania, aż do maksymalnej prędkości motocykla, biorąc pod uwagę zarówno uwarunkowania ruchu miejskiego, jak i jazdy autostradowej.
Oprócz przesunięcia przedniego koła do przodu przy pełnym ugięciu sprężyny, kolejną zaletą przedniego zawieszenia z podwójnymi wahaczami jest redukcja tarcia ślizgowego (na nierównościach i przy skręcaniu kierownicy), które powstaje w standardowym widelcu teleskopowym w miarę zmiany pionowego położenia koła. We wszystkich obszarach występowania tarcia przy skręcie i skoku zawieszenia zastosowano łożyska, co dodatkowo redukuje tarcie.
Tryb TOUR używa domyślnych ustawień płynnego załączania sprzęgła i zmiany biegów w trybie AT w całym zakresie od niskich do wysokich obrotów.
Tryb SPORT korzysta z bardziej bezpośredniego załączania sprzęgła, z odpowiednio zaprogramowaną zmianą biegów w zakresie średnich i wysokich obrotów.
W trybie ECON załączanie sprzęgła jest delikatniejsze, utrzymane są niskie i średnie obroty silnika oraz standardowe wyczucie zmiany biegów.
W trybie RAIN załączanie sprzęgła jest również delikatniejsze, utrzymane są niskie i średnie obroty silnika, a zmiana biegów w trybie AT przebiega wolniej.
SILNIK |
|
Typ |
Chłodzony cieczą 4-suwowy, 24-zaworowy DOHC, rzędowy 6-cylindrowy |
Pojemność skokowa |
1833 cm3 |
Liczba zaworów na cylinder |
4 |
Średnica x skok tłoka |
73 mm x 73 mm |
Stopień sprężania |
10,5:1 |
Moc maksymalna |
126 KM przy 5500 obr/min |
Maks. moment obrotowy |
170 Nm przy 4500 obr/min |
Pojemność układu smarowania |
4,4 l (MT) / 5,6 l (DCT) |
Emisja CO2 |
127 g/km |
SYSTEM PALIWOWY |
|
Zasilanie |
PGM-FI elektroniczny wtrysk paliwa |
Średnica przepustnicy |
50 mm |
Filtr powietrza |
Mokry, z papierowym wkładem |
Zbiornik paliwa |
21,1 litra |
Zużycie paliwa |
5,5 l/100 km |
INSTALACJA ELEKTRYCZNA |
|
Rozrusznik |
Zintegrowany z alternatorem (ISG) |
Pojemność akumulatora |
12V/20AH |
Napięcie i prąd alternatora |
12V/120A |
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU |
|
Typ sprzęgła |
(MT) Hydrauliczne, mokre, wielopłytkowe ze sprężynami śrubowymi, wspomaganie krzywką ślizgową (DCT) Hhydrauliczne, mokre, wielopłytkowe ciśnieniowe |
Typ skrzyni biegów |
(MT) 6 biegów z nadbiegiem i z elektrycznym biegiem wstecznym DCT: 7 biegów do przodu i bieg wsteczny |
Przełożenie wstępne |
1.795 (79/44) |
Przełożenia |
(DCT) 1: 2,167 2: 1,696 3: 1,304 4: 1,038 5: 0,821 6: 0,667 7: 0,522 wsteczny: 1,190 (MT) 1: 2,200 2: 1,417 3: 1,036 4: 0,821 5: 0,667 6: 0,522 |
Przełożenie główne |
Przy silniku 0,972 Przy kole 2,615 |
Przeniesienie napędu |
Zamknięty łańcuch |
RAMA |
|
Typ |
Aluminiowa odlewana dwubelkowa |
PODWOZIE |
|
Wymiary (dł. x szer. x wys.) |
Dł.: 2475 mm Szer.: 925 mm (DCT) / 905mm (MT) Wys.: 1340 mm |
Rozstaw osi |
1695 mm |
Kąt pochylenia kolumny |
30,5° |
Wyprzedzenie |
109 mm |
Promień skrętu |
3,4 m |
Wysokość siedziska |
745 mm |
Prześwit |
130 mm |
Masa własna |
MT 366 kg / DCT 367 kg
|
ZAWIESZENIE |
|
Przednie |
Konstrukcja z podwójnym wahaczem |
Tył |
Pro Link |
KOŁA |
|
Przednie |
130/70R 18 |
Tył |
200/55R 16 |
Obręcz przednia |
18 x MT3,5 |
Obręcz tylna |
16 x MT6,0 |
HAMULCE |
|
Typ układu |
Elektronicznie sterowany D-CBS z systemem ABS |
Przednie |
Podwójne pływające tarcze 320 mm x 4,5 mm, 6-tłoczkowe zaciski, klocki ze spieku metali |
Tył |
Wentylowana tarcza hamulcowa 316 mm x 11 mm, 3-tłoczkowy zacisk, klocki ze spieku metali |
Najnowsze
-
Kto może żądać badania trzeźwości kierowcy autokaru? Oto jak wygląda bezpieczeństwo dzieci jadących autobusem na ferie
Na trwających feriach zimowych wg. MEN przebywa obecnie 957 tys. dzieci. To czas, kiedy najmłodsi często korzystają z transportu autobusowego, podróżując na zimowiska czy obozy. To także czas wzmożonej aktywności nietrzeźwych kierowców na drogach. -
Cena paliwa spadnie? Do końca ferii czekają nas zmiany na stacjach
-
Kierunkowskaz na rondzie włączają niedouczeni kierowcy – kiedy możesz to zrobić a kiedy nie wolno?
-
Elektroniczne winiety Węgry – co warto wiedzieć o węgierskim systemie opłat drogowych?
-
Pachnieć Rolls-Roycem? Teraz można! Marka wprowadza nowy zapach perfum Rolls-Royce Scent
Zostaw komentarz: