Honda Fireblade i Fireblade SP 2019 przeszły lifting
W obu modelach zmodernizowano elektronikę, inspirując się rozwiązaniami zapożyczonymi z wyścigowych motocykli HRC MotoGP - wszystko po to, aby poprawić parametry maszyn podczas jazdy po torze.
Ewolucja modelu Fireblade od wprowadzenia do sprzedaży w 1992 roku była oparta na filozofii całkowitej kontroli (Total Control) i zawsze wyznaczała punkt odniesienia dla sposobu, w jaki supersportowa maszyna klasy jednego litra powinna dostarczać moc.
Rok 2017 oznaczał dla Fireblade’a CBR1000RR zasadnicze zmiany konstrukcyjne, co otworzyło całkowicie nowy rozdział w historii tego motocykla. Model podstawowy stał się znacznie lżejszy i dysponował jeszcze wyżej kręcącym się silnikiem o jeszcze większej mocy, a jednocześnie wiele zyskiwał dzięki lepszemu podwoziu z odwróconym widelcem Showa 43 mm „Big Piston” i tylnemu zawieszeniu BFRC. Fireblade SP z nieco mniejszą masą, otrzymał elektronicznie sterowane półaktywne zawieszenie Öhlins (S-EC) oraz interfejs tuningu opartego na oczekiwanym wyniku (OBTi).
Obie maszyny wyposażone były w 5-osiową inercyjną jednostkę pomiarową Bosch (IMU) współpracującą z ECU i w połączeniu z nowym systemem elektronicznie sterowanej przepustnicy (TBW), a do tego dodać należy hondowski 9-poziomowy system kontroli momentu obrotowego (HSTC) oraz system ABS. System wyboru trybu jazdy oferował interfejs do regulacji mocy silnika, stopnia hamowania silnikiem i poziomów działania HSTC.
Na rok 2019 zarówno Fireblade, jak i Fireblade SP otrzymują łatwe do zauważenia zmiany w wyglądzie. Mniej rzucają się w oczy niektóre istotne zmiany w systemach elektronicznych współdzielonych przez obie maszyny, wynikające z opinii kierowców i intensywnej pracy inżynierów R&D Hondy, a także zespołu HRC MotoGP.
ZMIANY MODELOWE 2019 W SZCZEGÓŁACH
System regulacji momentu obrotowego (HSTC)
W celu poprawy zachowania motocykla na torze wyścigowym, gdzie otwarcia przepustnicy są większe, a kąty przechyłów są głębsze, niż w czasie jazdy na drodze publicznej, wprowadzono zmiany umożliwiające lepsze zachowanie pojazdu podczas interwencji HSTC. Uwzględniając w logice obliczeniowej profil tylnej opony, interwencja HSTC w funkcji pochylenia maszyny stała się bardziej jednolita i precyzyjna. Rezultatem jest bardziej płynne zachowanie pojazdu podczas działania HSTC przy wychodzeniu z zakrętu, co zwiększa pewność kierowcy co do zachowania się motocykla.
Kontrola unoszenia przedniego koła
Wielu zawodników na torze wybiera wysoki poziom kontroli unoszenia przedniego koła, z minimalną liczbą interwencji HSTC, by móc samemu kontrolować uślizg wzdłużny i poprzeczny tylnego koła bez obawy, że przednie koło podniesie się zbyt wysoko, zmuszając do ograniczenia prędkości. W modelu roku 2017 ustawienie małej czułości HSTC powodowało również małą czułość kontroli unoszenia przedniego koła, funkcje te w nowym modelu rozdzielono, aby umożliwić takie kombinacje ustawień, jak niska czułość HSTC z mocniejszą kontrolą unoszenia przedniego koła.
Co więcej, nowa logika kontroli unoszenia przedniego koła oznacza, że niezależnie od wysokości podniesienia przedniego koła, jego „lądowanie” jest płynnie kontrolowane, a kierowca jest w stanie w pełni skoncentrować się na przyśpieszaniu, by uzyskać najlepszy możliwy czas okrążenia.
W związku z tymi zmianami na wyświetlaczu TFT dodano „W” dla „Wheelie Control” (z 3 dostępnymi poziomami), obok wyświetlania ustawień mocy, hamowania silnikiem oraz czułości HSTC.
Działanie przepustnicy – wejście w zakręt
Jazda na torze może sprawić, że przepustnica będzie bardzo szybko zmieniała położenie od pełnego otwarcia do pełnego zamknięcia. Aby usprawnić hamowanie przy zamkniętej przepustnicy, zwiększono prędkość roboczą silnika sterującego kątem przepustnicy w systemie TBW. Czas potrzebny do spadku prędkości obrotowej silnika przy zamknięciu całkowicie otwartej przepustnicy został zredukowany o 45%.
W rezultacie uzyskano szybsze, a jednocześnie płynniejsze hamowanie i większą pewność jazdy przy wchodzeniu w zakręty.
Działanie przepustnicy – wyjście z zakrętu
Na podstawie informacji otrzymanych z programu HRC MotoGP, zwiększono moment obrotowy przy dalszym otwieraniu przepustnicy częściowo już otwartej (na przykład przy wyjściu z zakrętu), szczególnie w trybie kontroli mocy na poziomie 1.
Rezultatem jest poziom osiągów dostosowany do jazdy po torze na oponach o wysokiej przyczepności, z szybszym, poprawiającym czas okrążenia przyspieszeniem na wyjściu z zakrętu.
ABS
W przypadku szybkiej jazdy na torze poziom interwencji ABS został zmniejszony, dzięki czemu opóźnienia przy hamowaniu znacząco wzrosły.
Opcje kolorystyczne
Fireblade otrzymuje subtelną korektę kombinacji kolorystycznej Matt Ballistic Black Metallic ze srebrnymi akcentami zamiast czerwonych, a wersja Grand Prix Red otrzyma wyraźniejsze białe paski na górnej owiewce. W modelu Fireblade SP w barwach Grand Prix Red HRC Tricolor wprowadzono mocniejsze białe i niebieskie linie akcentujące.
Źródło: informacja prasowa Honda
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: