Honda CBR1000RR-R Fireblade SP na 30-lecie modelu. Sportowy motocykl doczekał się edycji specjalnej
W roku 2022 przypada ważna rocznica dla Hondy i jej modelu Fireblade – 30 lat temu uruchomiono produkcję motocykla, który bez względu na upływ czasu, wciąż pozostaje wzorcem sportowego motocykla. Honda CBR1000RR-R Fireblade, Fireblade SP oraz limitowana edycja Fireblade SP 30th Anniversary upamiętniają trzy dekady wyzwań i sukcesów.
Wprowadzona na rynek w 1992 roku Honda Fireblade pozostaje do dzisiaj ikoną sportowego motocykla klasy 1000 cm3. To maszyna, będąca bazą wyścigowych motocykli, używanych na krótkich torach na całym świecie, a także w legendarnych wyścigach TT na wyspie Man.
Czas i motocyklowa konkurencja nie stoją w miejscu, dlatego Honda, patrząc z dumą na historię CBR1000RR Fireblade, wyznaczyła nowy kierunek rozwoju dla tego motocykla. Przy dużym zaangażowaniu Honda Racing Corporation powstały dwa zupełnie nowe motocykle – CBR1000RR-R Fireblade i CBR1000RR-R Fireblade SP.
W roku 2022 przypada ważna rocznica dla Hondy i jej modelu Fireblade – 30 lat temu uruchomiono produkcję motocykla, który bez względu na upływ czasu, wciąż pozostaje wzorcem sportowego motocykla. Różnorodne aktualizacje poprawiają przyspieszenie na wyjściu z zakrętu, kontrolę HSTC i wyczucie otwarcia przepustnicy, a dla uczczenia trzech dekad niebywałych osiągów, rocznicowy model CBR1000RR-R Fireblade SP 30th Anniversary będzie dostępny w Europie w limitowanej edycji, w natychmiast kojarzonym i rozpoznawalnym malowaniu.
Honda CBR1000RR-R Fireblade SP w wersji jubileuszowej 30th Anniversary
Aby uczcić oryginalny model Fireblade i 30 lat ciągłych przemian od wprowadzenia tego motocykla do produkcji w 1992 roku, w 2022 roku dostępna będzie limitowana wersja rocznicowa Fireblade SP. Trójkolorowe malowanie, będące hołdem dla stylu oryginalnego motocykla, wzbogacono nowoczesnym układem pasów modelu 2020, połączonym z elementami w stylu „pociągnięć pędzlem” maszyny z 1992 roku.
Standardowy Fireblade SP będzie dostępny w dwóch opcjach malowania: Grand Prix Red i Matte Pearl Morion Black, w obu wersjach kolorystycznych ze złotymi obręczami kół. Podstawowy Fireblade otrzymał natomiast nieco zmieniony schemat malowania Grand Prix Red z widocznymi białymi tarczami numerów startowych na przedniej owiewce.
Honda CBR1000RR-R Fireblade SP
CBR1000RR-R Fireblade SP z roku modelowego 2020 był zupełnie nowym motocyklem, zbudowanym ze zdecydowanym naciskiem na jazdę torową. W modelu na rok 2022 rozwój czterocylindrowego, rzędowego silnika o mocy maksymalnej 217,5 KM osiąganej przy 14500 obr/min – skoncentrował się na poprawie dynamiki i pewności jazdy w środkowej części zakrętu.
Kanały dolotowe, airbox, kanał dolotowy airboxu i środkowa część wydechu zostały zmodernizowane, aby zapewnić dodatkową moc w średnim zakresie obrotów silnika. Liczbę zębów koła zębatego przekładni głównej zwiększono o 3, do 43, aby uzyskać lepsze przyspieszenie na każdym biegu i uzyskać szybszą zmianę przełożeń. System kontroli momentu obrotowego (HSTC) został zoptymalizowany na podstawie uwag przekazywanych przez zawodników HRC, celem lepszego zarządzania trakcją tylnej opony i uzyskania jeszcze lepszego wyczucia reakcji na ruchy przepustnicy.
Pozostałe komponenty podwozia, w tym aluminiowa rama w konfiguracji „diament”, wahacz przypominający ten z modelu RC213V-S, sześcioosiowy bezwładnościowy moduł pomiarowy (IMU), 3-poziomowa elektroniczna amortyzacja widelca (HESD) pozostały niezmienione. Kompletne, wyścigowe zawieszenie zapewnione zostało przez półaktywny elektroniczny układ sterowania Öhlins (S-EC) i interfejs tuningu opartego na oczekiwanym wyniku (OBTi). Przednie i tylne hamulce dostarczyła firma Brembo.
Pełnokolorowy ekran TFT oferuje intuicyjne sterowanie trybami jazdy oraz regulację mocy silnika, mocy hamowania silnikiem, działania HSTC, kontroli unoszenia przedniego koła, trybu Start i działania systemu ABS. Bezkluczykową obsługę zapewnia system Smart Key.
Honda CBR1000RR-R Fireblade
Honda CBR1000R-R Fireblade wkracza w 30. rok produkcji. W stosunku do modelu z roku 2020, jest to to zupełnie nowa konstrukcja, ze zdecydowanym naciskiem na jazdę po torze wyścigowym. W modelu na rok 2022 rozwój czterocylindrowego, rzędowego silnika o mocy 217,5 KM osiąganej przy 14500 obr/min, skoncentrował się na zapewnieniu przyspieszeń i pewności jazdy w środkowej części zakrętu.
Porty dolotowe silnika zostały przeprofilowane, co zwiększa prędkości przepływu powietrza, także przepływ spalin do katalizatora oraz sam katalizator zostały zmodernizowane.
Napięcie sprężyny w systemie elektronicznej przepustnicy (TBW) zostało zmniejszone, aby poprawić liniowość działania i reakcję na ruchy manetki. W procesie udoskonalania systemu kontroli momentu obrotowego (HSTC) wykorzystano w ogromnym zakresie uwagi zawodników z całego świata (w tym z zespołu Honda HRC World SBK), aby dostarczyć moc oraz poziom przyczepności i wyczucia motocykla, których oczekuje kierowca, a także by dopasować działanie HSTC do zmodyfikowanej charakterystyki układu przeniesienia napędu.
Nowy materiał i wykończenie powierzchni tłoczków przednich zacisków hamulcowych Nissin mają poprawić skuteczność i powtarzalność hamowania w warunkach wyścigowych. Pozostałe komponenty podwozia, w tym aluminiowa rama w konfiguracji „diament”, wahacz przypominający ten z modelu RC213V-S, sześcioosiowy bezwładnościowy moduł pomiarowy (IMU), 3-poziomowa elektroniczna amortyzacja widelca (HESD) oraz zawieszenie Showa z przodu i z tyłu, pozostały niezmienione. Owiewki wyposażono w generujące docisk do nawierzchni „skrzydełka” wywodzące się z MotoGP. Pełnokolorowy ekran TFT oferuje intuicyjne sterowanie trybami jazdy oraz regulację mocy silnika, mocy hamowania silnikiem, działania HSTC, kontroli unoszenia przedniego koła i działania systemu ABS. Bezkluczykową obsługę zapewnia system Smart Key.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: