
Honda CB1000R Neo Sports Cafe – odświeżona stylistyka i mniejsza masa
Flagowiec Hondy z rodziny Neo Sports Café – otrzymał kosmetyczne zmiany na rok modelowy 2020. Zmiany w kolorystyce dotyczą także tylnej sprężyny i przednich tarcz hamulcowych, ponadto nowością jest efektowny, srebrny pasek wyścigowy biegnący wzdłuż zbiornika paliwa.
Kierując się retro-industrialnym minimalizmem, projektanci pozbawili motocykl wszelkich dodatków, odchodząc tym samym od formuły inspirowanej stylem „RR”. Zamiast tego postawili na jakość wykończenia i dekoracji z metalu o wyrazistych teksturach oraz na ultra-minimalistyczny wygląd, któremu przyświecał projekt stylizacyjny o nazwie „Neo Sport Café”. W efekcie powstała maszyna o unikalnej tożsamości – połączenie sportowego modelu klasy naked oraz surowego cafe racera.
Czterocylindrowe serce CB1000R dysponuje (w porównaniu z poprzednią generacją) 16% większą mocą maksymalną przy nieco ponad 10 tys. obr./min. oraz o 5% większym momentem w średnim zakresie prędkości obrotowych silnika, czyli tam, gdzie moment ten jest najbardziej przydatny i gwarantuje największą frajdę z jazdy. Ponadto zmianie uległa również charakterystyka przełożeń, które są o 4% krótsze i zapewniają jeszcze lepszą dynamikę przyspieszenia. Honda CB1000R napędzana jest czterocylindrowym silnikiem o pojemności 998 cm 3 z układem dwóch wałków rozrządu w głowicy (DOHC).
Unowocześniony silnik generuje 107 kW (145 KM) mocy przy 10500 obr./min. oraz 104 Nm momentu przy 8000 obr./min. Średnica i skok tłoka to wartości 75 x 56,5 mm, stopień sprężania wynosi 11,6:1 oraz zastosowano tłoki kute (w miejsce odlewanych). Honda CB1000R jest o 12 kilogramów lżejsza oraz bardziej kompaktowa, oferuje bardziej naturalną i komfortową pozycję za kierownicą.
Odmieniony stylistycznie motocykl oparto na stalowej ramie typu Mono-Backbone z centralną belką nośną. Z przodu zastosowano układ zawieszenia SFF-BP Showa (ang. Showa Separate Function Fr Fork Big Piston) z odwróconymi widelcami typu upside down, natomiast z tyłu zawieszenie Showa Monoshock. Listę modyfikacji podwozia zamykają przednie hamulce z zaciskami montowanymi radialnie, układ ABS oraz tylna opona o przekroju 190. Wzrok przykuwa m.in. polerowana osłona chłodnicy i obudowa filtra powietrza, maszynowo obrabiane pokrywy silnika, głowicy cylindrów, a także stalowy zbiornik paliwa pokryty połyskującym lakierem. Srebrne akcenty na półkach oraz dookoła lampy przedniej zastąpiono nowym kolorem Metallic Matte Ballistic Black.
Model na 2020 rok będzie dostępny w trzech dynamicznych kolorach: Candy Chromosphere Red, Graphite Black oraz nowym Matt Pearl Glare White.
Zmianie nie uległ kąt główki ramy (25°) oraz wyprzedzenie (99,8 mm). Rozstaw osi zwiększono o 7mm (do 1452 mm), przy masie z płynami wynoszącej 212,7 kg, czyli o 12 kg mniej w porównaniu do poprzedniej generacji oraz rozkładzie masy na przód i tył – odpowiednio 48,5% do 51,5%. Ponadto, w celu poprawy zwrotności, środek ciężkości podniesiono o 5 mm. Dostępne są trzy poziomy ustawień map zapłonu (P), hamowania silnikiem (EB) oraz układu kontroli momentu obrotowego (HSTC).
Ponadto układ HSTC można całkowicie dezaktywować. Trzy tryby jazdy oferują różne kombinacje każdego z parametrów.
- Tryb RAIN to najbardziej łagodne ustawienia map zapłonu, średnie nastawy hamowania silnikiem i wysoka aktywność układu HSTC. Najniższa wartości mocy i momentu jest dostarczana na pierwszych trzech biegach.
- Tryb STANDARD to średnie nastawy map zapłonu, hamowania silnikiem i układu HSTC. Tryb ten ogranicza nieznacznie osiągi na pierwszym i drugim biegu, wykorzystując krzywą mocy biegnącą nieco poniżej krzywej charakteryzującej tryb SPORT, ograniczając moment obrotowy przy częściowym otwarciu przepustnicy. Ponadto tryb STANDARD umożliwia delikatny uślizg tylnego koła i subtelne unoszenie przedniego koła.
- Tryb SPORT to najbardziej agresywne nastawy map zapłonu i najmniej ingerujące ustawienia hamowania silnikiem i kontroli momentu, dzięki czemu na każdym z sześciu przełożeń jeździec ma do dyspozycji 100% mocy i osiągów, maksymalne wartości momentu obrotowego niezależnie od stopnia otwarcia przepustnicy oraz niezwykle ograniczony zasięg ingerencji układu HSTC.
- W trybie USER, użytkownik może samodzielnie wybrać wśród trzech poziomów ustawień dla każdego z parametrów z opcją zapamiętania wprowadzonych modyfikacji.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Proste sposoby na zaparowane szyby w aucie. Nie sięgaj po gąbkę ani nie włączaj klimy
Zaparowane szyby to powszechny problem w warunkach jesienno-zimowych i kierowcy mają sprawdzone sposoby jak sobie z nimi radzić. Zwykle rozwiązują one problem tylko chwilowo, bo nie zwalczają jego przyczyn. -
Prosty sposób na szybsze rozgrzanie kabiny samochodu. Trzeba wcisnąć jeden przycisk
-
TEST Jaguar F-Pace SVR 1988 Edition – TEST -prawdziwi sportowcy jeszcze istnieją
-
Wyniki rankingu najwyżej wycenianych firm motoryzacyjnych na świecie – sprawdź, czy dobrze zgadujesz
-
TEST Kia EV6 77,4 kWh RWD – minimalizm się opłaca?
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
A na zdjęciach CBR 1000RR-R SP 2020 :). Może i lepiej bo CBR w przeciwieństwie do „senioralnego” i nudnego CB1000R Neo Sports Cafe doskonały motocykl.