Honda Africa Twin 2021 – jeszcze lżejsza i bardziej terenowa. Dane techniczne
Minęły ponad trzy dekady, odkąd Honda XRV650 Africa Twin po raz pierwszy wjechała na rynek europejski. Motocykl, który odziedziczył tę nazwę, pojawił się w sprzedaży w 2016 roku jako CRF1000L Africa Twin i był zupełnie nową konstrukcją, w którą tchnięto ducha popularnego pierwowzoru. Czas na model 2021!
CRF1100L Africa Twin z roku modelowego 2020 skupia się na właściwościach terenowych, co wpłynęło na ogólny wygląd i styl prawdziwej maszyny rajdowej. Mniejszy, węższy i lżejszy o 4 kg od poprzednika, motocykl oferuje bardziej sportowe osiągi, również dzięki zmianom w silniku, który osiąga o 7% większą moc, o 6% wyższy maksymalny moment obrotowy i prezentuje lepsze parametry w całym zakresie prędkości obrotowych. Jest to pierwszy silnik Hondy, zgodny z wymogami normy EURO5.
Rama również została przekonstruowana – wprowadzono przykręcaną aluminiową ramę pomocniczą. Nowy aluminiowy wahacz oparto na rozwiązaniu znanym z crossowego modelu CRF450R. Istotnym elementem zmian w Africa Twin jest sześcioosiowy bezwładnościowy moduł pomiarowy (IMU), który pozwala kontrolować nie tylko 7-poziomowy system HSTC, ale także 3-poziomowy układ kontroli unoszenia przedniego koła, działanie ABS w czasie pokonywania zakrętów (z terenowym trybem jazdy), układ kontroli podnoszenia tylnego koła i wykrywanie zakrętów przez przekładnię DCT. Do standardowych trybów TOUR (turystyka), URBAN (miasto) i GRAVEL (szuter) dołączył tryb OFF-ROAD (teren).
Agresywna i zwarta – dwa słowa, które podsumowują pełną napięcia sylwetkę Africa Twin. Dzięki tym cechom maszyna lepiej sprawdza się w terenie. Regulowana szyba jest krótsza niż wcześniej, przez co nie utrudnia obserwacji terenu przed kołem. Wysokość siedziska pozostała bez zmian (850-870 mm), jednak kierownica jest teraz zamontowana o 22,5 mm wyżej, dzięki czemu kierowca zachowuje bardziej pionową pozycję jazdy i wygodną kontrolę, zarówno w pozycji stojącej, jak i siedzącej.
W porównaniu z CRF1000L, część tylna motocykla została zwężona, a samo siedzenie jest węższe o 40 mm, co ułatwia dosięgnięcie podłoża. Jego kształt został również starannie wyprofilowany, aby umożliwić łatwiejsze przesuwanie się do przodu lub do tyłu. Jako akcesoria, dostępne są siedzenia niskie (825-845 mm) i wysokie (875-895 mm).
Podwójne reflektory LED, umieszczone wysoko i wyposażone w światła do jazdy dziennej (DRL), automatycznie dostosowują się do jasności otoczenia i zapewniają dobrze widoczne światło w każdych warunkach. Osłony dłoni są wyposażeniem standardowym.
Kolorowy 6,5-calowy ekran dotykowy TFT (MID) zapewnia kierowcy wygodną kontrolę nad wszystkimi systemami Africa Twin. Wybór trybu jazdy zlokalizowano w lewym górnym rogu ekranu. MID można również skonfigurować tak, by wyświetlał różne poziomy informacji, dotyczące wybranego trybu jazdy. Ekran jest łatwy w użyciu, nawet w rękawiczkach.
Podstawowa architektura 8-zaworowego, rzędowego silnika SOHC pozostała niezmieniona w modelu 2020, ale zyskał on nieco większą pojemność skokową, wynoszącą 1084 cm3, zamiast wcześniejszych 998 cm3. W rezultacie, moc maksymalna wzrosła z 70 kW do 75 kW przy 7 500 obr/min, a maksymalny moment obrotowy z 99 Nm do 105 Nm przy 6 250 obr/min. Co ważne, wyraźny wzrost zarówno mocy, jak i momentu obrotowego stał się odczuwalny od 2 500 obr/min, aż do obrotów maksymalnych.
Aby uzyskać większą pojemność, nie zmieniano średnicy cylindrów, wynoszącej 92 mm, natomiast powiększono skok tłoka do 81,5 mm (z 75,1 mm), przy stopniu sprężania wynoszącym 10,1:1.
Wykonane z aluminium, zabierak i tarcza dociskowa sprzęgła, wykorzystują krzywki „wspomagające”, aby ułatwić zmianę biegu na wyższy oraz krzywki „poślizgowe”, używane przy hamowaniu silnikiem i przy redukcji biegów. Średnica sprzęgła została zmniejszona w porównaniu z poprzednim modelem, a sprężyny sprzęgłowe pracują przy zmniejszonej sile napięcia, dzięki czemu dźwignia sprzęgła pracuje delikatniej. Sześciobiegowa przekładnia manualna korzysta z krzywkowego mechanizmu zmiany biegów o konstrukcji analogicznej do modelu CRF450R, co zapewnia łatwość zmiany przełożeń, a wprowadzone w modelu 2020 przełożenia samych biegów są krótsze. Koła zębate otrzymały zmienioną geometrię i wykonane są z mocniejszego materiału. System umożliwiający zmianę biegu na wyższy, bez użycia sprzęgła i zamykania przepustnicy (tzw. Quickshifter), pozostaje dostępny jako element dodatkowy.
Wprowadzono cztery domyślne ustawienia trybów jazdy: TOUR, URBAN, GRAVEL i OFF‑ROAD, które obejmują większość warunków jazdy i sytuacji drogowych oraz dwa konfigurowalne ustawienia użytkownika. Nawet w domyślnych trybach jazdy można zmienić niektóre parametry – w systemie HSTC między poziomami 1-7 (plus wyłączenie), w Wheelie Control między poziomami 1-3 (plus wyłączenie) i w przekładni DCT w trybie S między poziomami 1-3 zmiany biegów.
Wśród najważniejszych elementów, które miały doprowadzić do uzyskania jeszcze lepszych parametrów terenowych i drogowych Africa Twin, jest sześcioosiowa inercyjna jednostka pomiarowa Bosch MM7.10, umieszczona centralnie w motocyklu. Urządzenie to mierzy w czasie rzeczywistym kąty przechyłu bocznego, pochylenia przód-tył, kąt obrotu (znoszenia) oraz prędkość ich zmian.
SILNIK |
|
Typ |
SOHC chłodzony cieczą, 4-suwowy, 8-zaworowy, rzędowy, 2-cylindrowy z wykorbieniami co 270° i z rozrządem Unicam |
Pojemność skokowa |
1084 cm3 |
Średnica cylindra x skok tłoka |
92 mm x 81,5 mm |
Stopień sprężania |
10,1:1 |
Moc maksymalna |
75 kW przy 7 500 obr/min |
Maks. moment obrotowy |
105 Nm przy 6 250 obr/min |
Poziom hałasu |
73 dB |
Pojemność układu smarowania |
4,8/4,3 (5,2/4,7 DCT) |
SYSTEM PALIWOWY |
|
Zasilanie |
PGM-FI |
Zbiornik paliwa |
18,8 l |
Emisja CO2 |
112 g/km MT; 110 g/km DCT |
Zużycie paliwa |
4,9 l/100 km MT 4,8 l/100 km DCT |
INSTALACJA ELEKTRYCZNA |
|
Rozrusznik |
Elektryczny |
Pojemność akumulatora |
12V-6Ah akumulator litowo-jonowy (20h) |
Moc alternatora |
0.49 kW przy 5 000 obr/min |
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU |
|
Typ sprzęgła |
Mokre wielotarczowe ze sprężynami walcowymi, krzywkowe wspomaganie i antyhopping DCT: 2 mokre sprzęgła wielotarczowe ze sprężynami walcowymi |
Typ skrzyni biegów |
6-biegowa manualna (6-biegowa DCT) |
Przełożenie główne |
Częściowo podwójna, kołyskowa |
RAMA |
|
Typ |
Częściowo podwójna, kołyskowa |
PODWOZIE |
|
Wymiary (dł. x szer. x wys.) |
2330 mm x 960 mm x 1395 mm |
Rozstaw osi |
1575 mm |
Kąt pochylenia kolumny |
27,5° |
Wyprzedzenie |
113 mm |
Wysokość siedziska |
850/870 mm (opcjonalne siedzenie obniżone 825 mm, opcjonalne siedzenie podwyższone 895 mm) |
Prześwit |
250 mm |
Masa własna |
226 kg (DCT 236 kg) |
ZAWIESZENIE |
|
Przednie |
Odwrócony widelec teleskopowy Showa 45 mm z kartridżem, z pokrętłem hydraulicznie regulującym napięcie wstępne i tłumienie dobicia, skok 230 mm |
Tył |
Jednoczęściowy odlewany aluminiowy wahacz, układ Pro-Link z amortyzatorem gazowym, z pokrętłem hydraulicznie regulującym napięcie wstępne i tłumienie odbicia, przemieszczenie koła 220 mm. |
KOŁA |
|
Przednie |
21M/C x 2.15 stalowe szprychy, aluminiowa obręcz |
Tył |
18M/C x 4,00 stalowe szprychy, aluminiowa obręcz |
Obręcz przednia |
21″ |
Obręcz tylna |
18″ |
Opona przednia |
90/90-21M/C 54H (bezdętkowa) Bridgestone BATTLAX ADVENTURECROSS TOURER / AX41T Metzler KAROO STREET |
Opona tylna |
150/70R18M/C 70H (bezdętkowa) Bridgestone BATTLAX ADVENTURECROSS TOURER / AX41T Metzler KAROO STREET |
HAMULCE |
|
Układ ABS |
2-kanałowy współpracujący z IMU |
Przednie |
Podwójne pływające faliste tarcze hamulcowe 310 mm z aluminiową piastą, promieniowo mocowane 4-tłoczkowe zaciski i klocki ze spieku metalu |
Tył |
Falista tarcza hamulcowa 256 mm z 1-tłoczkowym zaciskiem i klocki ze spieku metalu. Dwukanałowy ABS z możliwością wyłączenia ingerencji w hamowanie tylnego koła |
ZESPÓŁ WSKAŹNIKÓW I UKŁAD ELEKTRYCZNY |
|
Zespół wskaźników |
Wyświetlacz LCD, TFT 6,5 calowy multiinformacyjny ekran dotykowy |
System zabezpieczeń |
Immobilizer, opcjonalnie system alarmowy |
Reflektory |
LED |
Światła tylne |
LED |
Wyposażenie elektryczne |
Światła do jazdy dziennej, Bluetooth dla urządzeń audio i Apple Carplay, gniazdo USB, automatyczne anulowanie sygnału skrętu, tempomat, sygnał hamowania awaryjnego, IMU, kontrola momentu obrotowego HSTC (kontrola unoszenia kół) |
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Komentarze:
Dariusz - 12 lipca 2022
Brawo- bardzo czytelny zrozumiały opis. Dla mnie osobiście ułatwił mi podjęcie decyzji w wyborze motocykla,