
Historia tej marki zaczęła się w Polsce 121 lat temu. Postanowiono uczcić to w wyjątkowy sposób!
90-letni samochód przejedzie przez pół Polski, by uczcić 121 rocznicę przyjazdu jednego z wizjonerów motoryzacji do naszego kraju.
Andre Citroën często był nazywany europejskim Henrym Fordem. Wizjoner motoryzacji stworzył markę, której oddziały znajdowały się na całym świecie. Mało kto jednak wie, że historia tej firmy jest bardzo blisko związana z Polską. W Warszawie mieszkali i są pochowani dziadkowe Citroëna a jego rodzice ślubowali sobie tutaj miłość, wierność i uczciwość małżeńską. Jednym z głównych inżynierów Citroëna był Polak, później dyrektor zakładów produkujących bombowce PZL Łoś, Kazimierz Kazimierczak. Z kolei salon marki w Warszawie przed drugą wojną światową prowadził Wojciech Kołaczkowski, dowódca słynnego Dywizjonu 303.
Przeczytaj też: Test Citroen C4 1.6 BlueHDi – efekt wow?
A to nie koniec powiązań Citroëna z Polską! Firma być może nigdy by nie powstała, gdyby nie podróż, jaką młody Andre odbył do Polski w 1900 roku. W Głownie zobaczył daszkowe koła zębate i od razu dostrzegł ich potencjał. Koła przenosiły większe obciążenia i były bardziej trwałe niż inne konstrukcje. Citroën kupił patent, wrócił do Francji i rozpoczął ich produkcję z metalu. Trafiały one do przemysłu, kopalni, na okręty wojenne i statki. Do dzisiaj koła wyprodukowane przez zakłady Citroëna można podziwiać między innymi w maszynowni niszczyciela Błyskawica. Tak zaczęła się historia marki Citroën.
{{ gallery(3233) }}
18 kwietnia 2021 roku, w 121 rocznicę tego wydarzenia, członkowie stowarzyszenia Amicale Citroën Pologne pod honorowym patronatem Ambasady Francji i burmistrza miasta Głowno ruszają w niezwykłą podróż. Zabytkowy Citroën C4 z 1931 roku, w towarzystwie współczesnego C4, ruszy o godzinie 3 rano z ulicy Andre Citroëna w Szczecinie do Głowna. 90-letni samochód przejedzie prawie pół Polski i pokona ponad pół tysiąca kilometrów.

Przeczytaj też: Citroën 2CV 6 Charleston kończy 40 lat!
Jest to inicjatywa godna pochwały. Warto przypomnieć, że historia firmy Citroën rozpoczęła się w Polsce.Gdyby nie wizyta Andre Citroëna w Głownie, być może nie powstał by żaden z legendarnych modeli, takich jak Traction Avant, 2CV, DS, CX czy XM, a motoryzacja niewątpliwie by na tym straciła.
Najnowsze
-
Wąskie gardło na S1! Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury rezygnuje z trzeciego pasa?
Czy ekspresówka S1 na Górnym Śląsku stanie się kolejnym wąskim gardłem polskich dróg? Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się na przebudowę trasy bez dodania trzeciego pasa, mimo że prognozy wskazują na szybko rosnący ruch. Czy to decyzja, która już wkrótce sparaliżuje ruch na jednej z najważniejszych tras w regionie? Sprawdzamy, dlaczego resort nie posłuchał zaleceń ekspertów i jakie będą konsekwencje tej decyzji dla kierowców. -
Chcesz mieć nowego Seata Ibizę? Ta cena w Polsce może cię pozytywnie zaskoczyć
-
Kobiety w sporcie motorowym – za kierownicą Mazdy MX-5
-
Tysiące kierowców ignoruje zakazy. Policja ujawnia szokującą skalę problemu!
-
Ta kwota cię zszokuje: oto jak ubezpieczyciele oszczędzają na twoim wypadku samochodowym
Zostaw komentarz: