Historia HMMWV
30 lat temu historia Hummera zaczeła się od ogłoszenia przetargu na zakup samochodu terenowego dla wojska. Postawiono szereg wymagań, ale na czoło wysuwała się bardzo wysoka mobilność w terenie, którą miał się wykazać przyszły nabytek amerykańskiej armii.
HMMWV to także mnogośc wersji |
Fot. Milcar
|
Zainteresowane firmy rozpoczęły na różną skalę pracę nad modelem, który spełnił by wygórowane oczekiwania wojska. W szranki stanęły trzy firmy: Teledyne, Chrysler Defence oraz AM General. Ta ostatnia postanowiła nie przerabiać swoich istniejących produktów, lecz stworzyć wóz od zera, całkowicie podporządkowując go idei wszechstronnego terenowego wojownika.
Pierwszy prototyp Hummera testowano przez 11 miesięcy na poligonach Nevady. Już wtedy pojazd wyróżniał się na tle pozostałych konkurentów. W drugim etapie testów firmy miały zaprezentować prototypy wozów sanitarnych, bojowych oraz cargo.
Testowano różne warianty uzbrojenia i ładunku jeżdżąc od Arktyki po pustynie. Z tej batalii zwycięsko wyszedł jedynie AM General HUMMER. Spełnienie wymagań i oczekiwań wojska zaowocowało podpisaniem w marcu 1983 roku pierwszego kontraktu, który obejmował dostarczenie 55 000 wozów w ciągu pięciu lat.
Hummer H2 to współczesny rozdział na rynkach komercyjnych |
Fot. AM General
|
Naturalną koleją rzeczy było olbrzymie zainteresowanie cywili udanym pojazdem terenowym. Takiej okazji nie mógłby zmarnować dział marketingu jakiejkolwiek firmy. Jednak na rynki komercyjne auto trafiło dopiero w 1993 roku otwierając jednocześnie dalszy rozdział jego historii, ponieważ wojsku wystarczał pojazd surowy i maksymalnie prosty w obsłudze. Otwarcie się na rynek komercyjny przyczyniało się do dalszej technicznej ewolucji auta. Pierwsza odmiana cywilna H1 w dużym stopniu bazowała jeszcze na modelu wojskowym M1/M2, ale obecne Hummery H2 i H3 to zupełnie inne konstrukcje.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Wojskowa wersja to „Humvee”, a Hummer to pojazd cywilny produkowany najpierw przez AM General (Hummer H1), a później przez GM. Wojskowe Humvee sa nadal produkowane przez AM General i nie maja nic wspólnego z Hummerami H2 i H3
Anonymous - 5 marca 2021
Humvee to oczywiście nazwa potoczna od Hmmwv, podobnie jak Hummer poczatkow była nazwą potoczną od Hummve, sprzedaż praw do general motors przez AM spowodowała utworzenie marki komercyjnej pod ta nazwą. H1 bazuje w bardzo dużym stopniu swoimi rozwiązaniami konstrukcyjnymi na wersjach M o czym miałam możliwość się przekonać podczas testów H1. H2 i h3 to już mocno odmienne koncepty.
Anonymous - 5 marca 2021
Wojskowa wersja to „Humvee”, a Hummer to pojazd cywilny produkowany najpierw przez AM General (Hummer H1), a później przez GM. Wojskowe Humvee sa nadal produkowane przez AM General i nie maja nic wspólnego z Hummerami H2 i H3
Anonymous - 5 marca 2021
Humvee to oczywiście nazwa potoczna od Hmmwv, podobnie jak Hummer poczatkow była nazwą potoczną od Hummve, sprzedaż praw do general motors przez AM spowodowała utworzenie marki komercyjnej pod ta nazwą. H1 bazuje w bardzo dużym stopniu swoimi rozwiązaniami konstrukcyjnymi na wersjach M o czym miałam możliwość się przekonać podczas testów H1. H2 i h3 to już mocno odmienne koncepty.