Hirvonen wygrywa Finlandię
Mikko Hirvonen spełnił w niedzielę 2 sierpnia swe dziecięce marzenie, wygrywając Rajd Finlandii, ku radości tysięcy fińskich kibiców w swym rodzinnym mieście Jyväskylä.
Hirvonen i jego pilot Jarmo Lehtinen wygrali legendarny rajd po raz pierwszy w karierze, umacniając się na pozycji liderów klasyfikacji Rajdowych Mistrzostw Świata FIA i powiększając przewagę nad rywalami do 3 punktów na 3 rundy przed zakończeniem mistrzostw. Było to trzecie z rzędu zwycięstwo Hirvonena i zarazem czwarte z rzędu zwycięstwo Forda w sezonie 2009.
Druga fińska załoga zespołu Forda Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila doprowadziła swojego Forda Focusa RS WRC do mety na trzeciej pozycji i stanęła na najniższym stopniu podium. Latvala walczył w sobotę nie tylko z rywalami, lecz także z poważnymi dolegliwościami żołądkowymi. Dzięki dwóm miejscom na podium i zdobytym punktom zespół Forda zmniejszył stratę do lidera w klasyfikacji producentów do 14 punktów, kończąc sukcesem niemal perfekcyjny weekend, podczas którego Ford ogłosił, że będzie nadal startował w Rajdowych Mistrzostwach Świata w latach 2010 – 2011.
Mikko Hirvonen w drodze po zwycięstwo |
Fot. Ford
|
Rallly Finland, dziewiąta runda tegorocznego serialu WRC to najszybszy rajd w kalendarzu. Na przedostatnim odcinku specjalnym Jari-Matti Latvala ustanowił rekord szybkości 131,56 km/h. Tylko na kilku spośród 23 szutrowych OS-ów o łącznej długości 345,15 km średnia szybkość spadła poniżej 120 km/h. Nawet, gdy w sobotę rano spadł ulewny deszcz, średnie szybkości były bardzo wysokie, ponieważ twarde zwykle podłoże, gdy zmiękło, zapewniało nawet lepszą przyczepność!
Hirvonen, który w piątek, w dniu pierwszego etapu obchodził swoje 29 urodziny wpisał swoje nazwisko na listę największych kierowców w historii, którzy wygrali Rajd Finlandii, uważany za najtrudniejszą próbę rajdowego kunsztu, precyzji i odwagi. Prowadził przez niemal cały rajd, stale powiększając przewagę nad Sébastienem Loebem. Gdy Francuz uszkodził koło w sobotę po południu, Hirvonen mógł sobie pozwolić na nieco wolniejszą jazdę, aby bezpiecznie dowieźć do mety wymarzone zwycięstwo w swym rodzinnym mieście, na oczach swych przyjaciół i rodziny.
„Oglądałem Rajd Finlandii wielokrotnie, jeszcze gdy byłem małym chłopcem, a teraz dołączyłem do grona legendarnych kierowców, którzy go wygrali. Wygrać swój domowy rajd to tak fantastyczne uczucie, że nie potrafię tego wyrazić słowami. To był wspaniały weekend dla całego naszego zespołu. Czułem, że kontroluję przebieg rywalizacji przez cały rajd. Stoczyliśmy wspaniałą walkę z Loebem, a gdy wskutek problemów stracił kilkanaście sekund, mogłem sobie pozwolić na zmniejszenie tempa” powiedział Hirvonen.
” Walka z Mikko była dobra, ale on okazał się szybszy – stwierdził Sebastien Loeb. – Kiedy przebiłem oponę, było już po grze. Ponieśliśmy za dużą stratę. Jest OK, lepiej niż w poprzednich dwóch rajdach. To dobry wynik dla przebiegu mistrzostw.”
Latvala zajmował czwarte miejsce przez dłuższy czas, próbując awansować na trzecią pozycję, ale problemy żołądkowe w sobotę nie ułatwiały mu zadania. Pomimo to 24-letni kierowca uzyskiwał doskonałe czasy i w sobotę po południu wyprzedził Daniela Sordo. Do końca rajdu jechał szybkim, ale bezpiecznym tempem i bez problemów utrzymał miejsce na najniższym stopniu podium.
„Podium w moim domowym rajdzie to jeden z najważniejszych wyników w mojej karierze,” powiedział. „Po błędzie na ostatnim OS-ie Rajdu Polski przed miesiącem, jechałem pod niewyobrażalną presją, największą w mojej karierze, dlatego nie od razu znalazłem właściwy rytm i wiarę we własne możliwości. Potem, w sobotę rozchorowałem się, ale moment, gdy wyprzedziłem Sordo i awansowałem na trzecie miejsce był przełomowy, a potem było już coraz lepiej z jednego odcinka na drugi. Czuję, że po Rajdzie Polski jestem teraz silniejszy psychicznie. Moje zadanie na resztę sezonu to wspierać Mikko w walce o tytuł mistrzowski i będę to robił tak, jak tutaj.”
Prokop zwyciężył w Finlandii i w mistrzostwach świata juniorów |
Fot. KRT |
Michał Kościuszko i Maciek Szczepaniak – załoga jadąca w barwach Suzuki Sport Europe samochodem Suzuki Swift S1600, ukończyła Neste Oil Rally Finland na trzecim miejscu w klasyfikacji JWRC. Zwyciężył Martin Prokop przed Kalle Pinomakim. W trakcie trzech dni rajdu zawodnicy pokonali 23 odcinki specjalne, o łącznej długości 345,15 kilometrów oesowych. Dla jedynej polskiej załogi startującej w WRC był to szósty i zarazem ostatni w tym sezonie start na trasach Mistrzostw Świata. Polacy w sezonie 2009 każdy z rajdów kończyli na podium. „Dla nas był to udany sezon.
Pięć razy stawaliśmy na podium. Długo byliśmy liderami klasyfikacji JWRC. Niestety błąd podczas Rajdu Polski wyeliminował nas z walki o mistrzostwo w końcówce sezonu. Serdecznie gratuluję Martinowi, to była prawdziwa przyjemność ścigać się z najlepszymi Juniorami w Mistrzostwach Świata. Dziękuję sponsorom, mojemu pilotowi, najbliższym
i całemu zespołowi. Dziękuję również kibicom, którzy wiernie dopingowali nas na trasach Mistrzostw Świata. Myślami jestem już na trasach Mistrzostwach Świata 2010.”
Rajd Australii – następna runda – powraca do kalendarza WRC po raz pierwszy od roku 2006 w zupełnie nowym miejscu i na nowych trasach. Rajd odbędzie się w Nowej Południowej Walii z bazą w Kingscliff,
w dniach 3 – 6 września.
Klasyfikacja końcowa Rajdu Finlandii:
1. M Hirvonen/J Lehtinen Ford Focus RS 2hr 50min 40.9sec
2. S Loeb/D Elena Citroen C4 2hr 51min 06.0sec
3. J-M Latvala/M Anttila Ford Focus RS 2hr 51min 30.8sec
4. D Sordo/M Marti Citroen C4 2hr 51min 47.0sec
5. M Rantanen/M Lukka Ford Focus RS 2hr 54min 59.1sec
6. S Ogier/J Ingrassia Citroen C4 2hr 54min 59.4sec
7. J Ketomaa/M Stenberg Subaru Impreza 2hr 55min 48.4sec
8. M Wilson/S Martin Ford Focus RS 2hr 57min 14.5sec
9. K Al Qassimi/M Orr Ford Focus RS 3hr 03min 38.2sec
10 J Hänninen/M Markkula Skoda Fabia 3hr 04min 54.6sec
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: