Hill holder, czyli ruszanie pod górkę
Ruszanie pod górę, czy zjazd z ostrego wzniesienia nie należą do najprzyjemniejszych wyzwań przeciętnej użytkowniczki auta. Przedstawiamy rozwiązania wspomagające kierowcę w takich sytuacjach.
Ruszanie pod górę wymaga synchronizacji w kontrolowaniu pedałów oraz hamulca postojowego. Jest to trudniejsze w pneumatycznych układach hamulcowych stosowanych w pojazdach użytkowych |
Fot. Renault |
Jazda w warunkach miejskich lub górskich wymaga bardzo często płynnego ruszania pod górę. Ten manewr staje się szczególnie niebezpieczny, jeśli tuż za nami znajduje się inny pojazd lub jakakolwiek przeszkoda. Ruszenie pod górę jest ponadto bardzo wymagające dla sprzęgła w samochodach ciężarowych i dostawczych, dlatego to przede wszystkim właśnie w nich, choć nie tylko, bo coraz częściej także w autach osobowych i terenowych spotkamy Hill Holder.
Zadaniem Hill Holdera jest zapewnić kierowcy czas na przełożenie nogi z pedału hamulca na pedał gazu. Jego działanie polega na zaciśnięciu elementów roboczych (tarcza – klocek, bęben – szczęka) hamulców, najczęściej tych, które współpracują z hamulcem postojowym. Dzięki temu mamy ok. 3 s czasu, gdy auto stoi w miejscu, więc można spokojnie i płynnie ruszyć z miejsca.
Drugi z pomocnych w warunkach górskich systemów najczęściej spotkać można na wyposażeniu aut terenowych. Mowa o systemie Hill Descent Control, którego zadaniem jest utrzymanie stałej – najczęściej odpowiedniej dla 1 biegu – prędkości zjazdu z wzniesienia. System uruchamiany jest zwykle za pomocą przycisku na desce rozdzielczej, wykorzystuje układ ABS, by aktywizować hamulce do wspomagania hamowania silnikiem.
Najnowsze
-
Wyniki rankingu najwyżej wycenianych firm motoryzacyjnych na świecie – sprawdź, czy dobrze zgadujesz
W obecnych czasach, gdy rynek samochodów skoncentrowany jest głównie na autach elektrycznych, zadając sobie pytanie, która firma motoryzacyjna jest najwyżej wyceniana na świecie, można się bardzo zdziwić. -
TEST Kia EV6 77,4 kWh RWD – minimalizm się opłaca?
-
1115 km na jednym tankowaniu! Opel Grandland Plug-in Hybrid w teorii ma taki zasięg. A realia?
-
Kto płaci mandat za prędkość w 2025 roku – pracownik czy pracodawca? Wyjaśniamy!
-
Kto może żądać badania trzeźwości kierowcy autokaru? Oto jak wygląda bezpieczeństwo dzieci jadących autobusem na ferie
Zostaw komentarz: