Hamowanie z przyczepą i bez – poradnik, jak robić to dobrze
Jazda z przyczepą jest coraz popularniejsza, głównie za sprawą rozwoju karawaningu. W związku z tym przygotowaliśmy poradnik na temat tego, jak wygląda hamowanie z przyczepą i bez niej.
Na początek kilka faktów. Prawo o ruchu drogowym wskazuje, że na podstawowe prawo jazdy, czyli kategorię B, możemy poruszać się pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Jednak w ramach tego limitu dopuszcza się doczepienie przyczepy lekkiej, która waży do 750 kg. Wtedy łączna masa zestawu wynosi nawet 4250 kg. Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że taki ciężar wymusza zmianę w technice jazdy samochodem.
Płynna jazda i hamowanie mają wiele zalet
Optymalna dla podzespołów samochodu, komfortu podróży i zużycia paliwa jest płynna jazda, gdzie hamowanie również przebiega spokojnie. Wtedy tarcze hamulcowe wraz z klockami zużywają się równomiernie i pracują we właściwej temperaturze roboczej.
Jazda samochodem to przede wszystkim przewidywanie tego, co może wydarzyć się za chwilę na drodze i dostosowanie się do tej sytuacji. Bardzo dobrym przykładem jest tutaj kręta droga, gdzie wytracenie prędkości, a także dobranie właściwego biegu musi odbywać się przed wjechaniem w zakręt. Najlepiej przejechać łuk ze stałą prędkością i dopiero w ostatniej fazie dodać gazu, gdy zakręt łagodnieje. Takie umiejętności przydają się podczas jazdy i hamowania z przyczepą.
Hamowanie z przyczepą musi uwzględniać większą masę zestawu!
Jednym z najważniejszych aspektów podczas jazdy z przyczepą jest świadomość, że cały zestaw waży zdecydowanie więcej w porównaniu do samochodu bez przyczepy. W związku z tym wszystko trwa wolniej i ma dużo większą bezwładność. W skrajnych sytuacjach droga hamowania auta z przyczepą może być nawet o siedemdziesiąt procent dłuższa od awaryjnego zatrzymania samego samochodu!
Dlatego podczas zjazdu ze wzniesienia lub przemieszczania się w górskim terenie obowiązkowe jest hamowanie silnikiem. W większości pojazdów ciężarowych znajdziemy retarder, jednak osobówki muszą radzić sobie w klasyczny sposób – przez zredukowanie biegu na niższy. Takie rozwiązanie pozwala wytracać prędkość w sposób kontrolowany i chroni tarcze hamulcowe wraz z klockami przed przegrzaniem.
Największym zagrożeniem są gwałtowne manewry
Wspomniana powyżej płynna jazda samochodem ma kluczowe znaczenie, gdy jedziemy z przyczepą. Każdy gwałtowny manewr wytrąca z równowagi cały zestaw, który później trudno jest opanować. Jeśli już dojdzie do utraty kontroli nad przyczepą, jedynym bezpiecznym rozwiązaniem jest płynne przyhamowanie bez chaotycznego korygowania toru jazdy.
Dlatego przewidywanie tego, co może się wydarzyć, jest tak ważne! Nagły, boczny podmuch wiatru przy wyjeździe z lasu na pustą przestrzeń lub zza ekranów dźwiękochłonnych na drogach szybkiego ruchu, to jedna z przyczyn destabilizacji przyczepy. Bardzo ważne jest również właściwe rozłożenie ciężaru w przyczepie i zabezpieczenie go przed przesuwaniem się.
Opony mają duży wpływ na drogę hamowania i stabilność podczas jazdy. Jeśli na kołach mamy zdarte ogumienie, narażamy się na szereg kłopotów związanych z zatrzymaniem i jazdą w bezpieczny sposób.
Źródło: Steinhof
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Zostaw komentarz: