
Hamowanie z przyczepą i bez – poradnik, jak robić to dobrze
Jazda z przyczepą jest coraz popularniejsza, głównie za sprawą rozwoju karawaningu. W związku z tym przygotowaliśmy poradnik na temat tego, jak wygląda hamowanie z przyczepą i bez niej.
Na początek kilka faktów. Prawo o ruchu drogowym wskazuje, że na podstawowe prawo jazdy, czyli kategorię B, możemy poruszać się pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Jednak w ramach tego limitu dopuszcza się doczepienie przyczepy lekkiej, która waży do 750 kg. Wtedy łączna masa zestawu wynosi nawet 4250 kg. Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że taki ciężar wymusza zmianę w technice jazdy samochodem.
Płynna jazda i hamowanie mają wiele zalet
Optymalna dla podzespołów samochodu, komfortu podróży i zużycia paliwa jest płynna jazda, gdzie hamowanie również przebiega spokojnie. Wtedy tarcze hamulcowe wraz z klockami zużywają się równomiernie i pracują we właściwej temperaturze roboczej.
Jazda samochodem to przede wszystkim przewidywanie tego, co może wydarzyć się za chwilę na drodze i dostosowanie się do tej sytuacji. Bardzo dobrym przykładem jest tutaj kręta droga, gdzie wytracenie prędkości, a także dobranie właściwego biegu musi odbywać się przed wjechaniem w zakręt. Najlepiej przejechać łuk ze stałą prędkością i dopiero w ostatniej fazie dodać gazu, gdy zakręt łagodnieje. Takie umiejętności przydają się podczas jazdy i hamowania z przyczepą.
Hamowanie z przyczepą musi uwzględniać większą masę zestawu!
Jednym z najważniejszych aspektów podczas jazdy z przyczepą jest świadomość, że cały zestaw waży zdecydowanie więcej w porównaniu do samochodu bez przyczepy. W związku z tym wszystko trwa wolniej i ma dużo większą bezwładność. W skrajnych sytuacjach droga hamowania auta z przyczepą może być nawet o siedemdziesiąt procent dłuższa od awaryjnego zatrzymania samego samochodu!
Dlatego podczas zjazdu ze wzniesienia lub przemieszczania się w górskim terenie obowiązkowe jest hamowanie silnikiem. W większości pojazdów ciężarowych znajdziemy retarder, jednak osobówki muszą radzić sobie w klasyczny sposób – przez zredukowanie biegu na niższy. Takie rozwiązanie pozwala wytracać prędkość w sposób kontrolowany i chroni tarcze hamulcowe wraz z klockami przed przegrzaniem.
Największym zagrożeniem są gwałtowne manewry
Wspomniana powyżej płynna jazda samochodem ma kluczowe znaczenie, gdy jedziemy z przyczepą. Każdy gwałtowny manewr wytrąca z równowagi cały zestaw, który później trudno jest opanować. Jeśli już dojdzie do utraty kontroli nad przyczepą, jedynym bezpiecznym rozwiązaniem jest płynne przyhamowanie bez chaotycznego korygowania toru jazdy.
Dlatego przewidywanie tego, co może się wydarzyć, jest tak ważne! Nagły, boczny podmuch wiatru przy wyjeździe z lasu na pustą przestrzeń lub zza ekranów dźwiękochłonnych na drogach szybkiego ruchu, to jedna z przyczyn destabilizacji przyczepy. Bardzo ważne jest również właściwe rozłożenie ciężaru w przyczepie i zabezpieczenie go przed przesuwaniem się.
Opony mają duży wpływ na drogę hamowania i stabilność podczas jazdy. Jeśli na kołach mamy zdarte ogumienie, narażamy się na szereg kłopotów związanych z zatrzymaniem i jazdą w bezpieczny sposób.
Źródło: Steinhof
Najnowsze
-
Dlaczego Volkswagen Transporter jest najlepszym wyborem dla firm kurierskich i logistycznych?
Pośród wielu dostępnych na rynku modeli aut dostawczych Volkswagen Transporter wyróżnia się jako lider w swojej klasie, oferując nieprzeciętne możliwości dostosowane do potrzeb firm działających w sektorze logistycznym. Precyzja wykonania w połączeniu z przemyślanymi rozwiązaniami funkcjonalnymi sprawia, że model ten cieszy się niesłabnącą popularnością wśród przedsiębiorców poszukujących optymalnego pojazdu dla swojej floty. Wysokie standardy jakości idące w parze z ekonomiczną eksploatacją stanowią fundament sukcesu tego modelu na wymagającym rynku pojazdów użytkowych. -
Proste sposoby na zaparowane szyby w aucie. Nie sięgaj po gąbkę ani nie włączaj klimy
-
Prosty sposób na szybsze rozgrzanie kabiny samochodu. Trzeba wcisnąć jeden przycisk
-
TEST Jaguar F-Pace SVR 1988 Edition – TEST -prawdziwi sportowcy jeszcze istnieją
-
Wyniki rankingu najwyżej wycenianych firm motoryzacyjnych na świecie – sprawdź, czy dobrze zgadujesz
Zostaw komentarz: