Gwiazdy mody, wybiegu i motoryzacji na Mercedes-Benz Fashion Weekend
Dziś ruszyła pierwsza edycja Mercedes-Benz Fashion Weekend Warsaw. Przez 3 dni w SOHO Factory w Warszawie zaprezentują się polscy i zagraniczni projektanci. Gwiazdą wydarzenia będą Dree Hemingway, modelka, aktorka, pra-prawnuczka Ernesta Hemingwaya, oraz „dream car” lat siedemdziesiątych, Model Mercedes-Benz C 111.
Od 20 lat Mercedes-Benz współpracuje z branżą mody, wspiera już ponad 50 wydarzeń modowych w ponad 30 krajach na całym świecie,
m.in. w Amsterdamie, Madrycie, Pekinie, Stambule, Moskiwe – a teraz również w Warszawie. Wprawdzie wcześniej Mercedes-Benz Polska wspierał wydarzenia modowe, ale były to pojedyncze pokazy.
Na wybiegach podczas Mercedes-Benz Fashion Weekend w Warszawie zobaczymy polskich projektantów, a wśród nich Dawida Wolińskiego, Dawida Tomaszewskiego i Łukasza Jemioła. Największą gwiazdą mody europejskiej będzie hiszpański duet Custo Barcelona, który regularnie prezentuje swoje kolekcje podczas New York Fashion Week i który pokochali Julia Roberts, Charlize Theron czy Antonio Banderas. W Soho Factory swoje kolekcje zaprezentują także m.in.: Jessica Conzen (Francja), Marc Stone (Szwajcaria), Natalia Rivera (Hiszpania), Pitour (Austria) i PPDC | Patricia da Costa (Portugalia). Wsród polskich projektantów zobaczymy kolekcje Edyty Jermacz, Luizy Kimak, Odio x Pieczarkowski, Moxos, Evy Grygo, Joanny Startek oraz JOLIE SU.
Gościem specjalnym Mercedes-Benz Fashion Weekend Warsaw będzie amerykańska top modelka i aktora Dree Hemingway, pra-prawnuczka słynnego pisarza, muza Karla Lagerfelda.
Pokazy mody to ważna część MB FWW, ale organizatorzy zadbali też o inne atrakcje – w specjalnej strefie komercyjnej MB FWW POP UP SHOP będzie można kupić ubrania i dodatki z najnowszych kolekcji popularnych marek, m.in. Risk Made in Warsaw, Kombokolor, Bielenia, La Boba, Mr. Gugu & Miss Go. Strefa komercyjna mieścić się będzie w Soho Factory, a wstęp do niej będzie bezpłatny.
Dodatkowo w Soho Factory odbędą się szkolenia na temat branży mody w Polsce prowadzone przez wykładowczynie VIAMODA – partnera MB FWW.
Dla osób, które pragną dotrzeć do Soho Factory z centrum Warszawy w sobotę (16 maja) i niedzielę (17 maja) s Spod Pałacu Kultury na parkingu przy ul. Marszałkowskiej odjeżdżać będzie bezpłatny, obrandowany autokar Mercedes-Benz Fashion Weekend Warsaw (będzie kursował co godzinę, od 13:00 do 9:00).
Dlaczego Mercedes-Benz Polska zaangażował się w wydarzenie modowe w Warszawie?
Po pierwsze: Mercedes-Benz jest partnerem topowych wydarzeń modowych na całym globie od 20 lat. Zaczęło się 20 lat temu od sponsora tytularnego Mercedes-Benz Fashion Week Australia w Sydney i Melbourne w 1995. Dzisiaj Mercedes-Benz wspiera ponad 50 wydarzeń modowych w ponad 30 krajach, w tym Mercedes-Benz Fashion Weeks w Pekinie, Madrycie, Amsterdamie, Tokyo, Istanbule czy Moskwie. Mercedes-Benz Fashion Week Berlin przyciąga ponad 200,000 kupców, celebrytów I dziennikarzy. Jak twierdzą berlińscy taksówkarze, restauratorzy i hotelarze – Fashion Week jest dla nich lepszy biznesowo niż Festiwal Filmowy Berlinale. Może za 20 lat tak będzie w Warszawie?
Po drugie: Istnieje specyficzna zupełnie relacja “moda i Mercedes”. Wynika ona z pasji marki do kreowania stylu (i stylów) oraz z zamiłowania do pięknego, a zarazem użytkowego design’u. Marka ma w swojej historii ikony designu amochodowego, żeby wspomnieć tylko model Mercedes 300 SL Gullwing, którym w latach 50-tych i 60-tych zachwycał się cały Hollywood i pól Europy (bo Europa Wschodnia była za Żelazną Kurtyną), czy model C 111, zachwycający mocą i designem samochodów eksperymentalny – prawdziwe labolatorium na kolach – w latach 70. XX wieku.
Po trzecie: Jako część zobowiązania wobec świata mody marka Mercedes-Benz traktuje wsparcie dla młodych projektantów. Pozwala to wyławiać talenty i torować im drogi na światowe wybiegi. W Polsce ogłosiliśmy konkurs „Speed Fashion” – na kolekcję inspirowaną Formułą 1. Jury w składzie Anna Mucha, Grażyna Olbrych, Marcin Różyc i Niels Kowollik wyróżniło pracę nadesłaną przez Ewelinę Ziemek. To właśnie ta młoda projektantka pokaże swoje kreacje na wybiegu w Warszawie.
Po czwarte: trzy dni pokazów mody w przyjemnym anturażu, z brandingiem marki, nowymi i zabytkowymi modelami towarzyszącymi pokazom to ciekawa oferta tzw. „experience marketing” – marketingu doświadczenia, przeżycia, dotknięcia i powąchania, słowem: umożliwienie naszym Klientom, partnerom I tym, którzy jeszcze nas nie znają, wejścia w świat marki. W tym roku pomoże nam w tym – oprócz polskich i światowych top-projektantów – top modelka Dree Hemingway.
Wiele modowych skandali okazało się trwałym trendem społecznym. Weźmy chemise a la reine Marii Antoniny. Po urodzeniu dziecka w roku 1778 zmieniła styl życia, porzuciła zabawy, hazard i zakupy, wyprowadziła się do kameralnych apartamentów i biegała po świeżym powietrzu. Jej osobista stylistka zaprojektowała dla królowej serię wygodnych i nieoficjalnych sukienek z tańszych tkanin, bez krynolin, fiszbin i stelarzy, które krępowały ruchy. W ten sposób powstała muślinowa sukienka, która była ubiorem jednoczęściowym, zakładanym przez głowę, z dekoltem i talią delikatnie dopasowaną za pomocą ściąganych sznureczków. Nie było tam ani usztywnień, ani wielu warstw, ani fastrygowania części na sylwetce. Do historii przeszła jako chemise lub chemise a la reine
Sukienka królowej była skandalem, wglądała niczym antyrojalistyczny manifest wymierzony we wszystkie tradycyjne wartości. Królowa czuła się szalenie nowocześnie i miała poczucie misji wyzwalania kobiet z pęt krępujących strojów. A „chemise a la reine” trafiła na strony żurnali i opanowała świat mody.
Była początkiem trendu upraszczania strojów damskich ale i męskich – pozbywano się sztuczności. W tym samym czasie przyznano kobietom szerszy dostęp do różnorodnej edukacji, zmienił się model wychowania, pojawił się nowy „rodzaj dam” – filozofujących: damy, które miały naukowe zainteresowania i nowoczesne poglądy, oraz ambicje przekraczające bycie dekoracją salonu i towarzyską rozrywką, wybierały stroje uproszczone.
Ekscentryczna George Sand paliła cygara I ubierała się po męsku. Męski ubiór nie był jednak pierwotnie wyrazem kontestacji ówczesnej społecznej roli kobiety – założyła go po raz pierwszy z ostrożności, wybierając się na premierę sztuki Aleksandra Dumas i chcąc uniknąć problemów w razie spodziewanego zamieszania. Odtąd często zakładała męskie ubrania, czując się w nich wygodnie; ten strój umożliwiał jej także aktywność niedostępną innym kobietom jej stanu.
Coco Chanel wywarła chyba największy wpływ na modę kobiecą – i jej fashion to też pewna forma wyzwolenia kobiet i przewartościowania ich społecznej roli.
Moda to jest wymysł odjechanych projektantów?
Niekoniecznie: Donna Karan (66) zaczęła projektować z myślą o kobietach pracujących, bo sama nie umiała się w co ubrać do pracy. W debiutanckiej kolekcji wprowadziła zasadę 7 elementów garderoby, które można dowolnie ze sobą łączyć. W latach 80tych to była kolejna rewolucja. Poza tym zaczęła – jako jedna z pierwszych – do swoich pokazów zatrudniać modelki seniorki (prekursorka anty-agism’u). W tym roku marka DK (a potem DKNY) obchodzi 30te urodziny.
Moda inspiruje się filmem, malarstwem i muzyką. Dobry designer jest miłośnikiem i znawcą kultury i sztuki. Raf Simons, dyrektor kreatywny Diora, swą pierwszą kolekcję oparł na inspiracji obrazami Sterlinga Rubby’ego i Jeffa Koonsa – Puppy w Bilbao (Film „DIOR i JA”).
W kampaniach światowych domów mody zamiast 18latek pozują 80latki. Ambasadorkami znanych marek są Isabella Rosellini (61 lat – dla Bulgari), Helen Mirren (70 lat – dla L’Oreal), czy Joni Mitchel. W Polsce piękne kampanie z ponad 80letniąaktorką Heleną Norowicz przygotowały BohoBoco i nenucco. Moda wreszcie przestała liczyć lata. Miejmy nadzieję, że to koniec dyskryminacji za względu na wiek.
Moda to rzeczywiście z jednej strony naśladownictwo danego przykładu, które zaspokaja pragnienie adaptacji i akceptacji społecznej. Z drugiej jednak – w nie mniejszym stopniu zaspokaja pragnienie różnicowania, tendencję ku odmienności, pragnienie zmiany i przeciwieństwa.
To miała chyba na myśli Anna Wintour: Kreuj swój własny styl – bądź unikatową dla samej siebie, a będziesz identyfikowalna dla innych.”
Zatem moda stanowi po prostu jedną z wielu form życia, za pomocą których staramy się połączyć tendencję ku społecznemu ujednolicaniu i pragnienie jednostkowego odróżniania się i zmiany.
Styl jest zawsze modny
Najpopularniejsza obecnie ikona stylu w USA to 93 letnia Iris Apfel. „Moja droga, nie jesteś i nigdy nie będziesz piękna. Ale masz cos lepszego: styl” – usłyszała jako młoda dziewczyna. Zawsze interesowała mnie relacja: styl i moda. Też w odniesieniu do designu samochodów. Mercedes nigdy nie był „modny” w tym znaczeniu, że coś jest modne prze jeden sezon, a potem staje de mode. Mercedes nigdy nie był „trendy” ani „jucy” – design tej marki odznacza się ponadczasową elegancją.
Coco Chanel mówiła, że moda się zmienia, a styl pozostaje. Styl oznacza dla mnie mniej więcej tyle, że wiesz kim jesteś, wiesz co robisz – i resztą się nie przejmujesz.
Najnowsze
-
5 rzeczy, które warto wiedzieć o systemie Apple CarPlay
Apple CarPlay to system, który zmienia sposób, w jaki korzystamy z naszych samochodów. Stworzony przez Apple, CarPlay integruje iPhone’a z systemem multimedialnym pojazdu, umożliwiając kierowcom dostęp do najważniejszych funkcji smartfona bez odrywania uwagi od drogi. Dzięki intuicyjnemu interfejsowi, rozbudowanej kompatybilności i zaawansowanym funkcjom, CarPlay ułatwia codzienne podróże, zwiększając komfort i bezpieczeństwo jazdy. -
Jakie są objawy zużycia oleju silnikowego i jak je rozpoznać?
-
Ford Capri Premium AWD – elektryzujący powrót legendy! Test, opinia, zasięg
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Zostaw komentarz: