Policyjna Grupa SPEED – auta. Jaki modelami ściga drogówka? Często zdradza je jeden szczegół
Nieoznakowane radiowozy to zmora piratów drogowych. Z jakich modeli korzysta Grupa SPEED?
Policjanci stale monitorują drogi w Polsce, patrolują je również nieoznakowanymi radiowozami. Widok we wstecznym lusterku groźnie wyglądającego BMW może zmrozić serce kierowcy, który doskonale zdaje sobie sprawę, że trochę przesadził z prędkością. Warto jednak wiedzieć, że policyjna grupa SPEED dysponuje bardziej zróżnicowaną flotą, z jakich modeli korzystają policjanci?
Grupa SPEED – BMW 330i xDrive (F30)
Auta bawarskiej marki były najprawdopodobniej pierwszymi modelami (Policja, ze zrozumiałych względów, niechętnie dzieli się wiedzą na temat nieoznakowanych radiowozów), jakie wykorzystywane były przez grupę SPEED. Wariant wykorzystywany jako nieoznakowany radiowóz to wersja 330i xDrive generacji F30. Oznacza to wóz z napędem na obie osie, wyposażony w mocną, dwulitrową, turbodoładowaną, czterocylindrową jednostkę benzynową o mocy 252 KM przy 5200 obr./min. i 350 Nm momentu obrotowego w zakresie od 1450 do 4800 obr./min. Za przeniesienie mocy na wszystkie koła odpowiada automatyczna, 8-stopniowa skrzynia biegów. Takie parametry pozwalają policjantom uzyskać 100 km/h w czasie 5,8 sekundy, a prędkość maksymalna to 250 km/h.
Grupa SPEED – BMW 320i GT xDrive (F34)
Ponownie model popularnej bawarskiej marki premium. Pod maską i w tym przypadku mamy dwulitrową, turbodoładowaną jednostkę benzynową, ale o nieco mniejszej mocy, wynoszącej 184 KM przy 5000 obr./min. i 290 Nm momentu obrotowego w zakresie od 1250 do 4600 obr./min. Moc przenoszona jest i w tym przypadku na wszystkie cztery koła, przyśpieszenie do 100 km/h nie powala i wynosi 8 s, natomiast prędkość maksymalna to 230 km/h.
Grupa SPEED – KIA Stinger GT
Tym razem już nie BMW, lecz auto znacznie od wspomnianych wcześniej modeli bawarskiej marki szybsze. KIA Stinger GT zadebiutowała w roli nieoznakowanego pojazdu grupy SPEED jeszcze w 2018 roku. Do dzisiejszego dnia te modele pozostają najszybszymi radiowozami Polskiej Policji. Pod maską topowej odmiany (GT) KII Stinger pracuje aż 370-konny, sześciocylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy, z cylindrami w układzie V. Maksymalną moc policyjne V6 uzyskuje przy 6000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy też jest niebagatelny, bo konkretne 510 Nm, osiągane w zakresie od 1300 do 4500 obr./min. Moc ta jest przenoszona na wszystkie koła, za pośrednictwem automatycznej, ośmiobiegowej przekładni. Takie parametry sprawiają, że auto jest w stanie uzyskać prędkość 100 km/h po upływie 4,9 sekundy od startu, a szybkość maksymalna to 270 km/h.
Grupa SPEED – Škoda Superb 2.0 TSI
W 2020 roku floty policyjnej Grupy SPEED zasiliły egzemplarze niewinnie wyglądających modeli Škody Superb. Niech Was jednak nie zwiedzie cywilny charakter tego auta, bo wybrane przez policjantów warianty silnikowe są… mocniejsze od wcześniej wspomnianych aut bawarskiej marki. Egzemplarze używane w roli nieoznakowanych pojazdów Grupy SPEED napędzane są za pomocą silników 2.0 TSI w ich najmocniejszym w czeskiej marce wariancie. Pod maską policyjnych Superbów pracuje turbodoładowana, czterocylindrowa, benzynowa rzędówka, zdolna do uzyskania 280 KM przy 5500 obr./min. Maksymalny moment obrotowy też niczego sobie, bo konkretne 400 Nm. Moc jest w tych wersjach silnikowych przenoszona na wszystkie cztery koła, co pozwala osiągnąć 100 km/h w czasie 5,6 sekundy. Prędkość maksymalna to 250 km/h.
Grupa SPEED – Cupra Leon
Na początku tego roku, w lutym 2022, policjanci dozbroili flotę Grupy SPEED o nowe egzemplarze Cupry Leon. Oczywiście wersja wybrana przez służby to najmocniejsze wydanie tego auta. W takim przypadku pod maską hatchbacka hiszpańskiej marki pracuje dwulitrowy, turbodoładowany benzyniak z czterema cylindrami w rzędzie i 300 kucami gotowymi na polecenia kierowcy. Maksymalną moc auta uzyskują przy 5300 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 400 Nm. Za przeniesienie mocy na przednią oś odpowiada 7-biegowa, automatyczna dwusprzęgłówka DSG. 100 km/h policyjna Cupra Leon uzyska po 5,7 s. Prędkość maksymalna to 250 km/h.
Grupa SPEED – Renault Megane R.S.
Co do zasady nieoznakowany radiowóz nie tylko nie powinien być pomalowany w policyjne barwy, ale też powinien nieszczególnie rzucać się w oczy, trudno tak jednak powiedzieć o Renault Megane R.S., które dość wyraźnie odróżnia się od zwykłych, cywilnych wersji francuskiego kompaktu. Z drugiej strony wielu kierowców z premedytacją łamiących ograniczenia prędkości w lusterkach wypatruje aut marki BMW, a usportowione Mégane mogą oni potraktować co najwyżej jako „konkurenta” na drodze. I tu się można zdziwić, bo również w tym roku policjanci z Grupy SPEED dozbroili swoją flotę właśnie w Mégane R.S. Choć auto dysponuje nieco mniejszym silnikiem niż wspomniana wcześniej Cupra Leon, to moc pozostaje identyczna: 300 KM osiągane przy 6000 obr./min. Moment obrotowy jest tu jeszcze większy i wynosi 420 Nm. Moc przenoszona jest na przednią oś, przyśpieszenie do 100 km/h w czasie 5,7 s, a prędkość maksymalna to 255 km/h.
Na koniec jeszcze o wspomnianym tajemniczym szczególe. Niektóre nieoznakowane auta Grupy Speed można poznać po dodatkowej antenie umieszczonej na dachu. Dotyczy to przede wszystkim niektórych egzemplarzy BMW, które fabrycznie mają standardową antenę w formie „płetwy rekina” uzupełnioną o dodatkową, niewielką antenę. Widzisz takie BMW? Zdejmij nogę z gazu.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: