Grand Prix Malezji
Jenson Button i Brawn GP jako liderzy klasyfikacji jadą do Malezji. Jeszcze tydzień temu byli tylko nowym zespołem - dzisiaj to zwycięzcy. Jak powiedzie się im w Kuala Lumpur?
![]() |
Sepang International Circuit Sdn. Bhd.
Jalan Pekeliling
64000 KLIA
Selangor Darul Ehsan
Malaysia
Sepang Circuit, Malezja |
![]() |
rys. autorka
|
Piątek, 3 kwietnia 2009
Trening 1 04:00 – 05:30
Trening 2 08:00 – 09:00
Sobota, 4 kwietnia 2009
Trening 1 08:00 – 09:00
Kwalifikacje 11:00
Niedziela, 5 kwietnia 2009
Wyścig 11:00
Długość toru: 5, 543 km
Liczba okrążeń: 56
Dystans wyścigu: 310,408 km
Liczba zakrętów: 15 – 10 prawych i 5 lewych
Najdłuższa prosta: 927,543 m
Pierwsze Grand Prix: 1999
Pełne otwarcie przepustnicy: 65%
Największa prędkość: 297 km/h
Średnia prędkość: 210 km/h
Ilość zmian biegów/okrążenie: 60
Zaprojektowny przez Hermanna Tilke tor jest jednym z dłuższych i najbardziej technicznych w kalendarzu. Kombinacja długich prostych i połączeń zakrętów powoduje, że Sepang jest wymagający ale także swoją konfiguracją sprzyja manewrom wyprzedzania. Nowa aerodynamika bolidów powinna być w tym pomocna. Kierowcy muszą znaleźć także właściwy balans na szybkich zakrętach numer 5 (lewy) i 6 (prawy). Tak samo trudny technicznie jest przedostatni skręt – podwójny wierzchołek przed długą prostą.
Minimalna szerokość toru wynosi 16 m. Na niektórych odcinkach kierowca może więc wybrać różne linie prowadzenia samochodu, co czyni przejazd bardzo interesującym. Charakterystyczna dla Sepang jest nadsterowność bolidów. Tor jest stosunkowo „wyboisty”, co oczywiście powodować może problemy. Liczba zakrętów szybkich i wolnych jest podobna. Inżynierowie muszą dobrać parametry tak, aby samochody uzyskały jak największą przyczepność mechaniczną.
Opony są bardzo obciążone na szybkich zakrętach, w związku z tym na wyścig w Malezji, Bridgestone przygotowuje w tym roku miękkie i twarde ogumienie. Mieszanki wykorzystane w obydwu kompletach są twardsze niż te używane podczas GP Australii. W zeszłym sezonie zastosowano mieszankę średnią i twardą. Co roku trzeba także wziąć pod uwagę dość nieprzewidywalną pogodę i zawsze należy być przygotowanym na deszcz, szczególnie po południu.
Na bardzo duże obciążenie narażone są hamulce. Już na prostej startowej, kierowcy jadą z prędkością do 300 km/h, aby przed pierwszym opadającym w dół zakrętem hamować z siłą nacisku około 120 kg. Tarcze hamulców rozgrzewają się do temperatury 900 stopni Celsjusza. Malezyjski klimat wymaga ponadto, aby zespoły zwracały szczególną uwagę na system chłodzenia.
Grand Prix Malezji ze względu na temperaturę i wilgotność powietrza jest jednym z najbardziej wymagających wyścigów pod względem kondycji fizycznej. W kokpicie bolidu panować może temperatura 50 stopni. Kierowcy tracą nawet do 4 litrów płynu w trakcie wyścigu, w związku z tym już przed weekendem muszą zacząć pić płyny wzbogacone elektrolitami, aby uniknąć dehydratacji organizmu w trakcie wyczerpujących zawodów.
Najnowsze
-
Pachnieć Rolls-Roycem? Teraz można! Marka wprowadza nowy zapach perfum Rolls-Royce Scent
Rolls-Royce, synonim luksusu i wyrafinowania, przenosi doświadczenie podróżowania swoimi samochodami na nowy, zmysłowy poziom. Wprowadzając Rolls-Royce Scent, marka debiutuje z unikalnym konceptem zapachowym, który wzbogaca wnętrze flagowego modelu Phantom o nowy wymiar doznań. -
Citroen C5 X PHEV 225 KM – test. Hybryda, która cię zaskoczy
-
70 990 zł za nowe, spalinowe auto z takim wyposażeniem? MG3 miażdży konkurencję!
-
Chiński desant na polskie drogi – spis modeli i cen. Czy Kowalski z Malinowską wiedzą, co kupują?
-
Masz problem z odpaleniem swojego diesla w mroźny poranek? Te sposoby ci pomogą
Zostaw komentarz: