GP Korei: treningi, kwalifikacje, wyścig
To nie jest łatwy weekend dla polskich kibiców Formuły 1. Treningi w środku nocy oraz nad ranem nie są zbyt wygodne dla śpiochów. Jednak kierowcy nie mogą mieć problemów ze zmianą stref czasowych.
Tor przywitał wszystkich piękną i słoneczną pogodą, jednak prognozy na resztę weekendu nie są zbyt obiecujące – nad kraj naciąga tajfun, który może przeszkodzić w rozgrywaniu weekendu.
Pierwsze pytanie, które nasuwa się po tych treningach to forma Vettela, który nie błyszczał podczas obu sesji. Jednak przyzwyczailiśmy się już do tego, że Niemiec stosuje zasłonę dymną w treningach aby zmylić przeciwników i wykorzystać to w kwalifikacjach.
Fernando Alonso, który próbuje dogonić Niemca w klasyfikacji kierowców był podczas pierwszego treningu dopiero szósty. Natomiast mający w Singapurze problem z plecami Kimi Raikkonen postawił w stan gotowości lekarzy znajdujących się na torze, którzy są gotowi pomóc w razie jakichkolwiek problemów. Niestety aby tego było mało, Raikkonen pod koniec pierwszej sesji roztrzaskał swój bolid, kończąc swój udział w rywalizacji.
Podczas pierwszego treningu pojawiły się dwa nowe nazwiska – James Calado zastąpił di Restę w Force India, a Rodolfo Gonzalez Bianchiego w Marussi. Ostatecznie za Hamiltonem uplasował się Vettel oraz trzeci Webber.
1 |
L.Hamilton |
Mercedes |
1:39.630 |
20 |
2 |
S.Vettel |
Red Bull |
1:39.667 |
20 |
3 |
M.Webber |
Red Bull |
1:39.816 |
19 |
4 |
N.Rosberg |
Mercedes |
1:40.117 |
20 |
5 |
J.Button |
McLaren |
1:40.215 |
22 |
6 |
F.Alonso |
Ferrari |
1:40.374 |
18 |
7 |
R.Grosjean |
Lotus |
1:40.396 |
19 |
8 |
K.Raikkonen |
Lotus |
1:40.677 |
15 |
9 |
S.Perez |
McLaren |
1:40.860 |
20 |
10 |
F.Massa |
Ferrari |
1:40.880 |
13 |
11 |
N.Hulkenberg |
Sauber |
1:40.899 |
20 |
12 |
A.Sutil |
Force India |
1:41.432 |
18 |
13 |
P.Maldonado |
Williams |
1:41.482 |
22 |
14 |
E.Gutierrez |
Sauber |
1:41.626 |
21 |
15 |
J.E.Vergne |
Toro Rosso |
1:41.924 |
19 |
16 |
V.Bottas |
Williams |
1:42.002 |
20 |
17 |
D.Ricciardo |
Toro Rosso |
1:42.043 |
18 |
18 |
J.Calado |
Force India |
1:43.008 |
21 |
19 |
C.Pic |
Caterham |
1:43.660 |
20 |
20 |
G.van der Garde |
Caterham |
1:43.883 |
19 |
21 |
M.Chilton |
Marussia |
1:44.100 |
14 |
22 |
R.Gonzalez |
Marussia |
1:46.810 |
10 |
Drugi trening to także popis Hamiltona, który wyprzedził znów Vettela i trzeciego Rosberga. Również podczas tej sesji pogoda sprzyjała kierowcom, jednak tajfun Fitow nie daje za wygraną i straszy synoptyków. Czwarty był Webber i trzeba przyznać, że od kilku wyścigów zespół Red Bull Racing „ślizga” się w treningach, aby uderzyć w pełną mocą w kwalifikacjach oraz wyścigu.
Fernando Alonso tym razem znalazł się za swoim kolegą z zespołu, który już w zeszły weekend przyznał, że nie będzie pomagała Hiszpanowi w zdobyciu trzeciego tytułu mistrza świata i będzie pracował na swój rachunek.
Należy również wspomnieć o zmianach na torze Yeongam, który podobnie jak tor w Singapurze zmienił nieco swój wygląd. Organizatorzy przenieśli kontrowersyjny wyjazd z alei serwisowej za zakręt numer jeden. Dodatkowo zainstalowano podwyższone tarki na zakrętach 4, 5, 9, 11,13 oraz 14. Drugi trening tradycyjnie przebiegał pod znakiem porównywania mieszanek dostępnych na ten weekend, tj. mieszanki średniej oraz super – miękkiej. Kierowcy przeprowadzali również symulację z dużym obciążeniem paliwa.
1 |
L.Hamilton |
Mercedes |
1:38.673 |
31 |
2 |
S.Vettel |
Red Bull |
1:38.781 |
30 |
3 |
N.Rosberg |
Mercedes |
1:38.797 |
32 |
4 |
M.Webber |
Red Bull |
1:38.844 |
35 |
5 |
F.Massa |
Ferrari |
1:39.114 |
30 |
6 |
R.Grosjean |
Lotus |
1:39.226 |
34 |
7 |
F.Alonso |
Ferrari |
1:39.444 |
31 |
8 |
K.Raikkonen |
Lotus |
1:39.757 |
33 |
9 |
J.Button |
McLaren |
1:39.774 |
29 |
10 |
A.Sutil |
Force India |
1:40.006 |
34 |
11 |
P. di Resta |
Force India |
1:40.007 |
34 |
12 |
S.Perez |
McLaren |
1:40.152 |
31 |
13 |
E.Gutierrez |
Sauber |
1:40.186 |
33 |
14 |
N.Hulkenberg |
Sauber |
1:40.210 |
34 |
15 |
J.E.Vergne |
Toro Rosso |
1:40.446 |
30 |
16 |
D.Ricciardo |
Toro Rosso |
1:40.552 |
26 |
17 |
P.Maldonado |
Williams |
1:41.117 |
35 |
18 |
V.Bottas |
Williams |
1:41.289 |
34 |
19 |
G.van der Garde |
Caterham |
1:42.461 |
36 |
20 |
C.Pic |
Caterham |
1:42.798 |
35 |
21 |
J.Bianchi |
Marussia |
1:43.108 |
31 |
22 |
M.Chilton |
Marussia |
1:43.441 |
29 |
Tak się można było tego spodziewać, Sebastian Vettel pokazał w trzecim treningu na co stać jego bolid i zdominował trzeci trening na torze Yeongam.
Pogoda nadal sprzyja kierowcom a najnowsze prognozy mówią, że tajfun zmienił swój kierunek i kieruje się w stronę Chin, co dobrze rokuje na jutrzejszy wyścig. Jednak jak podkreślił jeden z synoptyków ryzyko deszczu jest nadal wysokie.
Za Vettelem znalazł się Mark Webber a trzeci był Nico Rosberg. W cieniu swojego kolegi z zespołu znalazł się wczorajszy zwycięzca obu sesji treningowych – Lewisem Hamiltonem. Słabo poszło również Raikkonenowi, który nadal narzeka na ból kręgosłupa. Wielu twierdzi, że to tylko wymówka słabych wyników.
Dół tabeli tradycyjnie okupowali kierowcy najsłabszych ekip.
1 |
S.Vettel |
Red Bull |
1:37.881 |
17 |
|
2 |
M.Webber |
Red Bull |
1:38.018 |
17 |
|
3 |
N.Rosberg |
Mercedes |
1:38.318 |
16 |
|
4 |
L.Hamilton |
Mercedes |
1:38.332 |
15 |
|
5 |
F.Alonso |
Ferrari |
1:38.486 |
13 |
|
6 |
R.Grosjean |
Lotus |
1:38.701 |
19 |
|
7 |
F.Massa |
Ferrari |
1:38.816 |
14 |
|
8 |
K.Raikkonen |
Lotus |
1:38.857 |
17 |
|
9 |
N.Hulkenberg |
Sauber |
1:38.961 |
16 |
|
10 |
J.Button |
McLaren |
1:39.114 |
14 |
|
11 |
E.Gutierrez |
Sauber |
1:39.128 |
15 |
|
12 |
P.Maldonado |
Williams |
1:39.196 |
16 |
|
13 |
A.Sutil |
Force India |
1:39.204 |
17 |
|
14 |
S.Perez |
McLaren |
1:39.274 |
15 |
|
15 |
D.Ricciardo |
Toro Rosso |
1:39.327 |
17 |
|
16 |
P. di Resta |
Force India |
1:39.371 |
19 |
|
17 |
J.E.Vergne |
Toro Rosso |
1:39.665 |
15 |
|
18 |
V.Bottas |
Williams |
1:40.128 |
17 |
|
19 |
C.Pic |
Caterham |
1:41.360 |
19 |
|
20 |
G.van der Garde |
Caterham |
1:41.614 |
20 |
|
21 |
J.Bianchi |
Marussia |
1:41.646 |
14 |
|
22 |
M.Chilton |
Marussia |
1:42.267 |
17
|
|
|
Kolejne Pole Position Vettela
Sebastian Vettel nie zwalnia tempa i pokazuje, że nic ani nikt nie jest wstanie mu przeszkodzić w drodze do zdobycia czwartego tytułu mistrza świata.
Trzykrotnemu mistrzowi świata – podobnie jak w Singapurze – wystarczyło jedno, mierzone okrążenie by mieć pierwsze pole startowe w garści. Odpuścili sobie wszyscy, łącznie z Hamiltonem, który po znakomitym czasie w drugim sektorze zdał sobie sprawę, że nie jest wstanie wyprzedzić Niemca w tabeli.
Wysokie miejsce zajął Mark Webber, jednak trzecia reprymenda, która w rezultacie zamieniła się w karę 10 pozycji w tył na starcie, powoduje, że Webber od samego startu będzie musiał walczyć o dobrą pozycję na koniec wyścigu. Sporego pecha mieli kierowcy Williamsa, którzy nie awansowali do drugiej części czasówki, oraz kierowcy McLarena, którzy nie awansowali do trzeciej, finałowej części. Sporą niespodziankę sprawili kierowcy Saubera, którzy w komplecie awansowali do Q3.
Oficjalne wyniki mogą się jeszcze zmienić, ponieważ kilku kierowców bardzo narzekało na blokowanie przez rywali, w czasie kiedy wykonywali swoje szybkie kółka. Najbardziej marudził Jenson Button, który wprost powiedział, że jego słaby czas i brak awansu do Q3 jest blokowanie ze strony Raikkonena.
Miejmy nadzieję, że GP Korei nie będzie – tak jak GP Singapuru – wyścigiem kierowców na pozycjach 2 – 22.
1 |
S.Vettel |
Red Bull |
1:37.202 |
|
2 |
L.Hamilton |
Mercedes |
1:37.420 |
|
3 |
M.Webber |
Red Bull |
1:37.464 |
|
4 |
R.Grosjean |
Lotus |
1:37.531 |
|
5 |
N.Rosberg |
Mercedes |
1:37.679 |
|
6 |
F.Alonso |
Ferrari |
1:38.038 |
|
7 |
F.Massa |
Ferrari |
1:38.223 |
|
8 |
N.Hulkenberg |
Sauber |
1:38.237 |
|
9 |
E.Gutierrez |
Sauber |
1:38.405 |
|
10 |
K.Raikkonen |
Lotus |
1:38.822 |
|
|
||||
11 |
S.Perez |
McLaren |
1:38.362 |
|
12 |
J.Button |
McLaren |
1:38.365 |
|
13 |
D.Ricciardo |
Toro Rosso |
1:38.417 |
|
14 |
A.Sutil |
Force India |
1:38.431 |
|
15 |
P. di Resta |
Force India |
1:38.718 |
|
16 |
J.E.Vergne |
Toro Rosso |
1:38.781 |
|
|
||||
17 |
V.Bottas |
Williams |
1:39.470 |
|
18 |
P.Maldonado |
Williams |
1:39.987 |
|
19 |
C.Pic |
Caterham |
1:40.864 |
|
20 |
G.van der Garde |
Caterham |
1:40.871 |
|
21 |
J.Bianchi |
Marussia |
1:41.169 |
|
22 |
M.Chilton |
Marussia |
1:41.322 |
|
Vettel wygrywa GP Korei
Tajfun Filow skierował się w stronę Chin, a na tor – mimo wcześniejszego zagrożenia – nie spadła ani kropelka deszczu. Kibice z napięciem czekali na start wyścigu, ponieważ wcześniejsze wyścigi pokazały, że już na pierwszym zakręcie może być ciekawie. Jednak po zgaśnięciu świateł cała stawka bez najmniejszych problemów pokonała pierwszy zakręt. Gorąco zrobiło się nieco później, kiedy wchodzący w prawy zakręt Felipe Massa stracił kontrolę nad swoim Ferrari i obrócił się o mało nie uderzając w Fernando Alonso. Hiszpanowi się udało, jednak na całym incydencie stracili staranowani przez Brazylijczyka inni kierowcy, a zwłaszcza Button i Sutil, którzy w związku z tym musieli odbyć nieplanowany i przedwczesny postój. Massa spadł na ostatnie miejsce i mógł szykować się na odrabianie strat.
Wyśmienicie radził sobie za to Maldonado, który po pierwszym okrążeniu awansował aż o 9 pozycji, co wzbudziło podziw obserwatorów. Seria zmian opon rozpoczęła się już na 8 okrążeniu. Nijak miało się to do wcześniejszych zapewnień Pirelli, które informowało, że pierwsze postoje powinny nastąpić na 25 kółku. Podczas drugiego sprintu w bolidzie Lewisa Hamiltona pojawił się tzw. graining. Brytyjczyk stracił przez to sporo czasu i przyznał wprost swojemu inżynierowi, że jego opony po prostu „umarły”. Słabe tempo Lewisa wykorzystał Nico Rosberg, który wyprzedził swojego kolegę z zespołu, jednak dosłownie sekundę po tym manewrze i wyjechaniu z tunelu aerodynamicznego, przednie skrzydło w bolidzie Niemca się poluzowało i – ku uciesze kibiców – wytwarzało słup widowiskowych iskier.
Niedługo później Sergio Perez doznał popularnej już w tym roku awarii opony. Miało to miejsce na prostej, stąd też konieczne było wprowadzenie na tor Samochodu Bezpieczeństwa i posprzątanie odłamków (które omal nie trafiły jadących za Meksykaninem Webbera i Hamiltona). Neutralizacja zniwelowała różnice czasowe i po jej zakończeniu fani liczyli na zacięte ściganie. Niestety, kilka okrążeń później na tor znów wyjechał Mercedes Bernda Maylandera, a wszystko za sprawą Adriana Sutila, który uderzył w bok bolidu Marka Webbera. Gdyby tego było mało, bolid Australijczyka zaczął się palić, a służby porządkowe nie kwapiły się zbytnio do gaszenia. Na torze znalazł się również samochód straży, jednak – według wszelkich przesłanek – pojawił się on na torze bez zgody sędziów i na dodatek przed pędzącymi bolidami…
Wznowienie wyścigu to kolejny trudny moment dla Lewisa. Anglik tracił sporo czasu i pozycji. Inaczej było w przypadku Felipe Massy, który piął się w górę, ostatecznie kończąc na 9 pozycji. Wyśmienitą końcówką popisał się Nico Hulkenberg, który aż do samej mety dzielnie odpierał ataki Fernando Alonso i zakończył wyścig na wspaniałym dla zespołu czwartym miejscu.
Za Vettelem na mecie zameldowała się dwójka Lotusa, która do końca miała przyzwolenie na walkę. Raikkonen jednak nie oddał swojej drugiej pozycji i razem z partnerem z teamu stanął na podium.
1 |
S.Vettel |
Red Bull |
1:43.13.701 |
|
2 |
K.Raikkonen |
Lotus |
+4.2 |
|
3 |
R.Grosjean |
Lotus |
+4.9 |
|
4 |
N.Hulkenberg |
Sauber |
+24.1 |
|
5 |
L.Hamilton |
Mercedes |
+25.2 |
|
6 |
F.Alonso |
Ferrari |
+26.1 |
|
7 |
N.Rosberg |
Mercedes |
+26.6 |
|
8 |
J.Button |
McLaren |
+32.2 |
|
9 |
F.Massa |
Ferrari |
+34.3 |
|
10 |
S.Perez |
McLaren |
+35.1 |
|
11 |
E.Gutierrez |
Sauber |
+35.9 |
|
12 |
V.Bottas |
Williams |
+47.0 |
|
13 |
P.Maldonado |
Williams |
+50.0 |
|
14 |
C.Pic |
Caterham |
+1.03.5 |
|
15 |
G.van der Garde |
Caterham |
+1.04.5 |
|
16 |
J.Bianchi |
Marussia |
+1.07.9 |
|
17 |
M.Chilton |
Marussia |
+1.12.8 |
|
18 |
J.E.Vergne |
Toro Rosso |
+2 okr. |
|
19 |
D.Ricciardo |
Toro Rosso |
+3 okr. |
|
20 |
A.Sutil |
Force India |
+5 okr. |
|
21 |
M.Webber |
Red Bull |
+19 okr. |
|
22 |
P. di Resta |
Force India |
+31 okr. |
|
Najnowsze
-
5 rzeczy, które warto wiedzieć o systemie Apple CarPlay
Apple CarPlay to system, który zmienia sposób, w jaki korzystamy z naszych samochodów. Stworzony przez Apple, CarPlay integruje iPhone’a z systemem multimedialnym pojazdu, umożliwiając kierowcom dostęp do najważniejszych funkcji smartfona bez odrywania uwagi od drogi. Dzięki intuicyjnemu interfejsowi, rozbudowanej kompatybilności i zaawansowanym funkcjom, CarPlay ułatwia codzienne podróże, zwiększając komfort i bezpieczeństwo jazdy. -
Jakie są objawy zużycia oleju silnikowego i jak je rozpoznać?
-
Ford Capri Premium AWD – elektryzujący powrót legendy! Test, opinia, zasięg
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Zostaw komentarz: