Czy gaz w samochodzie jeszcze się opłaca? Cena LPG w sierpniu 2022
Przyjęło się, że gaz w samochodzie generuje więcej korzyści niż negatywnych skutków. Wskazujemy zalety i wady instalacji gazowych w samochodach oraz wyjaśniamy, czy wciąż warto je montować.
Wśród plusów instalacji LPG wymienia się w pierwszej kolejności chociażby mniejsze koszty eksploatacji przy relatywnie większym zużyciu, czy aspekty związane z bardziej ekologiczną jazdą. Czy gaz w samochodzie ma wpływ na jego żywotność? Jak jest w rzeczywistości?
Gaz w samochodzie – ile jest instalacji LPG w Polsce?
Według Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, obecnie w Polsce aż 2,5 mln samochodów zasilanych jest gazem LPG. Aktualna sytuacja na rynku paliw często zmusza kierowców do poszukiwania tańszych i efektywniejszych rozwiązań. Jednym z nich jest właśnie wymiana instalacji na gazową. Czy to faktycznie wciąż się opłaca?
Cena LPG – sierpień 2022
Cena za autogaz LPG w bieżącym miesiącu wynosi w granicach 3,14 – 3,22 złotych za litr – to prognozowane średnie ceny paliw w tygodniu od 22 do 28 sierpnia 2022 r.
Montaż instalacji LPG – rodzaje i koszty
Instalacje dzielą się na takie, które w samochodzie zostały zamontowane fabrycznie oraz na zainstalowane w późniejszym czasie, np. w warsztacie. Koszt montażu instalacji LPG różni się w zależności od rodzaju samochodu, jak i silnika i oscyluje w przedziale od 2500 (w samochodzie używanym) do nawet 7000 zł. Trzeba pamiętać o tym, że inwestycja w gaz nie zwróci się w momencie samego montażu, a co najmniej w przeciągu kilku miesięcy. Okres ten w ostatnim czasie mocno się skrócił.
Instalacje gazowe rozróżnia się ze względu na rodzaj wtrysku. Samochód wyposażony w bezpośredni wtrysk benzyny, w zależności od warunków i stylu jazdy, będzie spalał zarówno gaz, jak i benzynę w stosunku 80/20. Proporcje w zależności od auta i jego stanu mogą być nieco inne. Generalnie dąży się do minimalizowania ilość spalonej benzyny.
Natomiast auto wyposażone w pośredni wtrysk benzyny, spala tylko i wyłącznie gaz. Auto do jazdy nie potrzebuje zużywać dużo benzyny bądź nie zużywa jej wcale. Paliwo to jednak jest niezbędne do uruchamiania silnika. Da się oczywiście uruchomić motor na gazie, ale może to być szkodliwe dla jednostki napędowej.
Wybór rodzaju instalacji w głównej mierze zależy od rodzaju silnika, jak i przeznaczenia samochodu na co dzień. Niezależnie od wielkości samochodu, duże roczne przebiegi stanowią główny argument za tym, by zamontować instalację gazową do auta.
Awaria instalacji LPG – najczęstsze przyczyny i koszt
Jeśli kierowca serwisuje instalację regularnie i we właściwy sposób, prawdopodobieństwo wystąpienia awarii jest stosunkowo niskie. Mechanicy Q Service Castrol zwracają uwagę na to, z jakimi usterkami przychodzą najczęściej właściciele samochodów. W głównej mierze są to drobne uszkodzenia związane m.in. z wtryskami bądź zaworami.
Ze względu na zacieranie się wtrysków, najczęściej awarii ulegają reduktor bądź listwa wtryskowa. Często psują się również zawory i cewki, ale koszt ich wymiany nie jest wysoki – wyjaśnia Marcin Chmielewski z serwisu Auto-gaz Monika Cieszewska w Bielsku-Białej.
Podstawowa diagnostyka w warsztacie i np. wymiana filtrów to koszt ok. 120 złotych.
Czy jazda na gazie jest opłacalna?
Montaż instalacji gazowej wciąż się opłaca. Ma na to wpływ zarówno obecna cena LPG, jak i ogólne koszty instalacji gazowej. Eksperci zauważają, że obecnie kwota ta zwraca się relatywnie szybciej.
Warto zauważyć, że cena za gaz stanowi około połowę minimalnej kwoty benzyny. Dzięki zamontowanej dobrej instalacji gazowej, samochód może palić nawet do 2 l więcej gazu niż benzyny. Zależy to również od rodzaju gazu oraz od tego, czy jest to mieszanka bogatsza bądź uboższa. Jeśli auto pali 8 l benzyny, to nie będzie paliło więcej niż 10 l gazu – tłumaczy Marcin Chmielewski.
Aktualna sytuacja na rynku paliwowym sprawiła, że wśród kierowców jest to coraz częstsza praktyka.
Samochód przeciętnie pali o 15 % więcej gazu niż benzyny. Dla przykładu, przejechanie autem 100 km na benzynie to koszt 50 zł, natomiast z instalacją gazową 27 zł – tłumaczy Artur Fuhrmann z warsztatu Auto Artur Fuhrmann w Jelcz-Laskowicach.
Wśród zalet wynikających z montażu instalacji gazowej w samochodach, oprócz kwestii finansowych, jest także ekologia. Auta zasilane gazem emitują mniej szkodliwych spalin.
Instalacja LPG w dieslu i hybrydzie
Coraz częściej na zasilanie gazowe decydują się właściciele samochodów z napędem hybrydowym bądź z dieslem. Obecnie montaż instalacji LPG w hybrydach jest jak najbardziej możliwy. Stosuje się w tym celu specjalne sterowniki, które pozwalają bardzo szybko przełączyć się na gaz. Gaz w samochodzie hybrydowym ma zalety, m.in. zwiększenie zasięgu samochodu oraz bardziej ekonomiczna i ekologiczna jazda. Takie rozwiązanie przynosi, jak widać wiele korzyści.
W przypadku silników Diesla, montaż instalacji gazowej również jest jak najbardziej realny. W zależności od rodzaju przełączania gazu na olej napędowy i odwrotnie, mechanizm będzie spełniał inne funkcje.
Przy opcji „mono fuel”, do właściwej pracy silnika Diesla niezbędne jest powietrze oraz olej napędowy. Jazda jedynie na gazie jest niemożliwa, o ile właściciel nie wprowadzi zmian konstrukcyjnych silnika, tak by nie doszło do niekontrolowanego samoczynnego zapłonu mieszanki paliwowej. Modyfikacja tego rodzaju silnika jest jednak mało opłacalna dla właściciela samochodu.
Drugim rodzajem instalacji gazowej do diesla jest „dual fuel”, w którym do komory spalania trafia olej napędowy oraz gaz. W tej wersji olej napędowy stanowi do 30% mieszanki paliwowej, a jej niewielką ilość wykorzystuje się do rozpoczęcia procesu spalania. Nie jest to jednak zbyt popularny rodzaj instalacji ze względu na konieczność zainstalowania nowego oprogramowania do systemu sterującego pracą silnika.
Najpopularniejszą i najbardziej korzystną cenowo opcją jest tzw. „diesel gaz”, gdzie silnik jest uruchamiany tylko za pomocą oleju napędowego. Podczas pracy silnika do komory wtryskiwana jest mieszanka gazu i ropy – w tym rozwiązaniu to gaz stanowi do 30% mieszanki.
Wśród korzyści związanych z instalacją gazu w silnikach diesla, można wymienić mniejsze zużycie paliwa, wydłużenie żywotności filtrów DPF i SCR oraz uzyskać wzrost mocy i maksymalnego momentu obrotowego o nawet 30%.
Przegląd instalacji gazowej – cena
Warto również pamiętać o tym, że gaz w samochodzie generuje dodatkowe koszty przy przeglądzie samochodu na stacji kontroli pojazdów. Przegląd instalacji gazowej kosztuje 120 zł, zaś na stacji diagnostycznej wzrasta o ok. 60 zł.
Olej wymieniać należy po przejechaniu co najmniej 10 000 km, a w przypadku instalacji gazowej zakres ten można zwiększyć nawet do 15 000 km. Olej przy takiej instalacji wolniej się zużywa, a jego spalanie jest zupełnie inne niż w przypadku pracy silnika na oleju napędowym.
Przed podjęciem decyzji o instalacji gazowej, warto rozważyć wszystkie za i przeciw, a w przypadku wątpliwości pomocną może okazać się konsultacja z ekspertem.
Należy pamiętać, że jeśli mamy gaz w samochodzie lub innym pojeździe, to musimy mieć też dokumenty potwierdzające dopuszczenie do eksploatacji zbiornika na gaz. Więcej o tym tu.
Źródło: Q Service Castrol
Najnowsze
-
Test Skoda Enyaq Coupe RS Maxx. Ile warta jest najdroższa Skoda w historii?
Kiedy debiutowała na rynku, wielu przecierało oczy w niedowierzaniu. Elektryczna Skoda wyceniona na ponad 300 tys. złotych zwiastowała poważną zmianę wiatru w ofercie czeskiego producenta. Co otrzymamy, kupując najdroższy model w historii marki? Sprawdziłyśmy to, testując model Enyaq Coupe w topowej wersji wyposażenia RS Maxx. -
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
-
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
Zostaw komentarz: