Ford Mondeo – pierwsza jazda
Najnowsze Mondeo jest pierwszym modelem Forda zbudowanym na nowej platformie segmentu C/D. Model zadebiutował na polskim rynku z dwuletnim opóźnieniem w stosunku do USA, ale warto było czekać. Dlaczego?
Ford Mondeo dostępny jest w wersji czterodrzwiowej, pięciodrzwiowej i kombi. Otrzymał niezależne, zintegrowane zawieszenie wielowahaczowe z tyłu, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, zmodyfikowany ABS. Ale co najpierw przyciąga uwagę? Jego naprawdę ładny wygląd. W przednim pasie umieszczono typową dla Forda trapezoidalną osłonę chłodnicy, którą mozna skojarzyć z grillem Astona Martina; otaczają ją wąskie klosze reflektorów. Wybrzuszona maska silnika zdaje się nadymać niczym zwierzę szykujące sie do ataku. Piękne nadwozie to połowa sukcesu, ale co Ford oferuje ponadto w swoim flagowym modelu?
Technologia ponad wszystko!
Producent wybitnie podkreśla debiutującą wraz z Mondeo nową technologię wykrywania pieszych – wykrywa osoby znajdujące się na drodze przed autem oraz pieszych, którzy przekraczają tor ruchu pojazdu, a następnie automatycznie aktywuje układ hamulcowy, jeśli kierowca nie podejmie odpowiednich działań zmierzających do uniknięcia kolizji. System przetwarza informacje zgromadzone przez kamerę zainstalowaną za przednią szybą oraz radar umieszczony w przednim zderzaku i porównuje je z danymi zgromadzonymi w bazie, aby odróżnić „kształty osób” od typowych obiektów i elementów scenerii znajdujących się w pobliżu drogi. W celu złagodzenia skutków zderzenia lub zapobiegnięcia kolizji z pojazdem jadącym z przodu, Mondeo uruchomi Active City Stop, który działa do prędkości 40 km/h. Przy wyższych prędkościach do akcji wkracza nowy system Pre-Collision Assist, który za pomocą radaru i kamery skanuje obszar przed samochodem.
Technologia radarowa jest również wykorzystywana przez funkcję Distance Indication oraz inteligentny tempomat. Pierwszy układ, za pomocą intuicyjnego w obsłudze interface’u, informuje kierowcę o odległości, jaka dzieli auto od samochodu jadącego z przodu. Z kolei inteligentny tempomat pozwala na utrzymanie stałej odległości do poprzedzającego pojazdu.
Kamera jest dodatkowo wykorzystywana przez system utrzymywania pojazdu na pasie ruchu, który wspiera ruchy kołem kierownicy, aby zapobiec niezamierzonemu opuszczeniu wybranego toru jazdy, a także przez system rozpoznawania znaków drogowych, który pokazuje na wyświetlaczu informacje dotyczące ostatniego zarejestrowanego ograniczenia prędkości, zakazu wyprzedzania czy znaków odwołania zakazu.
Mających problemy z parkowaniem ucieszy fakt pojawienia się systemu Park-Out Assist, który pomaga kierowcom podczas wyjazdu z równoległego miejsca parkingowego, a także systemu Side Parking Aid, który przedstawia na ekranie wizualizację przeszkód znajdujących się po obu stronach auta, jak również z przodu i z tyłu.
Ciekawostką są tylne nadmuchiwane pasy bezpieczeństwa. W razie kolizji, pasy powiększają swoją objętość, aby rozproszyć siłę uderzenia pięć razy bardziej wydajnie, niż w przypadku tradycyjnych pasów.
Porządek musi być!
Wewnątrz kierowcę Mondeo wita cyfrowo – analogowa tablica przyrządów oraz zachodząca na boki konsola centralna. Jest przejrzyście, kolorystyka stonowana, wsszystkie funkcje skupione w ergonomicznych miejscach. Są też udogodnienia dla kierowcy: elektrycznie regulowana kolumna kierownicy z funkcją pamięci, czy fotele z masażem. Po ruszeniu z miejsca słychać niewiele, ponieważ zadbano o świetne wygłuszenie kabiny. Auto wydaje się być nieco sztywniejsze niż poprzednik, co wpływa na jakość prowadzenia na zakrętach, a jednocześnie nie jest na tyle twarde, aby przeszkadzało w jeździe po dziurach. Producentowi udało się uniwersalnie zestroić zawieszenie. Spore gabaryty Mondeo w wersji kombi mogą przerażać nieco panie, zupełnie niepotrzebnie. Auto nafaszerwoane czujnikami jest proste w manewrowaniu i informuje kierowcę o wszystkim praktycznie co się dzieje dookoła samochodu. Bagażnik sedana pomieści bagaże czterech dorosłych osób na dwutygodniowy wypad, a z kombi możemy wręcz zaplanować małą przeprowadzkę.
Jeśli zaś za kierownicą mają jeździć nasze uprawnione do prowadzenia auta pociechy, moża zaprogramować kluczyk w taki sposób, aby młodsi kierowcy nie mogli odbierać przychodzących połączeń telefonicznych, przekraczać ustalonej prędkości maksymalnej, dezaktywować systemów bezpieczeństwa i układów wspomagające jazdę czy ustawiać maksymalnej głośności systemu audio. Dodatkowo, jeśli osoba, której właściciel Forda Mondeo użyczył swoje auto nie zapnie pasów bezpieczeństwa, włączenie systemu audio nie będzie w ogóle możliwe.
Silniki
W gamie jednostek napędowych oferowanych w nowym Fordzie Mondeo znajdzie się silnik 1,5 litra EcoBoost, jednostka 2,0 litra EcoBoost, jak również benzynowy silnik 1,0 litra EcoBoost, który już trzeci raz z rzędu został nagrodzona tytułem najlepszego silnika na świecie „International Engine of the Year”.
Flagową jednostką wysokoprężną ma być wprowadzona na początku przyszłego roku 2,0 TDCi z układem podwójnego, sekwencyjnego turbodoładowania. Silnik rozwija 210 KM i 450 Nm momentu obrotowego. Na rynku pojawi się również model ECOnetic Technology napędzany silnikiem Diesel o pojemności 1,6 litra. Ofertę uzupełni konstrukcja 2,0 litra TDCi w wersji o mocy 150 i 180 KM.
W gamie silnikowej wystepuje również jedna hybryda wykonana na bazie benzynowej EcoBoost.
Wersje wyposażeniowe: Ambiente Plus, Gold Edition, Titanium, Titanium Hybrid
{{ download(34) }}
Cennik nowego Forda Mondeo tutaj: {{ download(33) }}
Konkurenci: Volkswagen Passat, Opel Insignia, Skoda Superb
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: