43
1
Brytyjczycy nie mogą się mylić. Ford Kuga nie dość, że otrzymał od nich tytuł najlepszego auta roku 2021 (UK Car of the Year 2021 w klasie najlepszy średni crossover), to jeszcze dziennikarze motoryzacyjni popularnego na wyspach magazynu "What Car?" przetestowali i potwierdzili niezawodność tego modelu. My mówimy „sprawdzam” i bierzemy Forda Kugę pod lupę!
Rzeczywiście, już na pierwszy rzut oka Kuga przyciąga wzrok nie tylko urodziwym wzorem ledowych reflektorów adaptacyjnych, świetnie oświetlających drogę nocą (lub w warunkach słabej widoczności), ale przede wszystkim smukłą, kształtną sylwetką, która jeszcze bardziej zyskuje, gdy przyjrzymy się detalom nadwozia. Duży, „amerykański” front samochodu to główny element, na którym zawieszają oczy przechodnie i inni kierowcy. Jednak muskularny tył, optycznie poszerzający nadwozie, również może się podobać. Linia boczna – poprowadzona w kształcie klina rozcinającego powietrze – ładnie uwydatnia dynamiczny rys karoserii.
Aby podkreślić indywidualne upodobania można decydować się na różne, zmieniające charakter auta, warianty designu. Kuga może być elegancka, sportowa, a nawet luksusowa. Ta ostatnia wersja jest kierowana do osób chcących wyróżnić się z tłumu samochodem z pięknie wkomponowanymi elementami zdobiącymi karoserię. Są to np. listwy ozdobne, czy górna krata wlotu powietrza w stylizacji Vignale, z chromowanymi akcentami, która współgra z tym ekskluzywnym wariantem wyposażenia. Auto wygląda wówczas nie tylko jak pojemny i praktyczny, rodzinny SUV, ale także prestiżowy samochód, który świetnie prezentuje się zarówno pod teatrem, jak i na nadmorskim bulwarze. W takim wydaniu może wygrać z wieloma rywalami z segmentu premium.
W zależności od wybranej wersji wyposażenia, możemy spodziewać się również atrakcyjnej „biżuterii samochodu”, czyli różnych wzorów obręczy. Opcjonalnie dostępne są maksymalnie nawet 20-calowe felgi, spektakularnie podkreślające piękno sylwetki Forda Kugi.
Wnętrze Kugi również można śmiało można zestawić z rywalami wyższych klas – jakość wykończenia znacznie przewyższa tę z niektórych z nich. Na tę wysoką ocenę wykonania składają się przede wszystkim świetnie spasowane elementy oraz miękkie materiały i dobrego gatunku tworzywa. Wpływają one nie tylko na przytulną atmosferę w środku, ale także miłe odczucia podczas dotykania poszczególnych detali.
Wyjątkowo prezentują się w tym estetycznym wnętrzu na przykład kontrastujące z barwą tapicerki czerwone przeszycia w wersji ST-Line, czy karbonowe elementy w odmianie ST, podkreślające charakter każdej z tych odmian samochodu. Podobnie zaprojektowano barwę podsufitki; jej kolorystyka współgra z wersją wyposażenia – jest jasna dla linii Titanium oraz Vignale lub ciemna dla ST-Line.
To, co każdy kierowca docenia w samochodzie, zarówno na postoju, jak i podczas jazdy, to ergonomia. W Fordzie Kuga widać, że projektanci postawili sobie we wnętrzu ambitne cele i spełnili je z nawiązką. Obsługa wszelkich przycisków, przełączników, czy komputera pokładowego jest bardzo łatwa i intuicyjna. Jak to osiągnięto? Przede wszystkim pozostawiono fizyczne przyciski przeznaczone do obsługi najczęściej używanych funkcji, takich jak sterowanie klimatyzacją, włącznikiem radia, czy głośnością audio.
Równie często spoglądamy na zestaw wskaźników, który nie tylko w Kudze jest wyjątkowo estetyczny, ale i bardzo czytelny – w mig orientujemy się, gdzie szukać potrzebnych informacji.
Jednak wnętrze to nie tylko ładny wygląd i przytulna atmosfera, ale i pomysłowo zaprojektowana tylna część pasażerska. Ford Kuga ma przesuwany drugi rząd siedzeń z regulacją pochylenia oparć i możliwością składania – w dwóch ustawieniach. Dzięki temu można zyskać znacznie więcej przestrzeni w i tak pojemnym kufrze, lub w kabinie. To bardzo praktyczne rozwiązanie sprawia, że auto staje się bardzo uniwersalne do różnych funkcji i sposobów wykorzystania.
Trzeba przyznać, że Ford Kuga, to bardzo dobrze wyposażony samochód. Już w standardzie znajdziemy w nim rozwiązania i systemy, których próżno szukać u konkurentów. Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne, czujniki parkowania, czy rozbudowany system audio z DAB+ i 8- calowym ekranem dotykowym (w odmianie Trend konfigurowalny cyfrowy wyświetlacz o przekątnej 12,3″) oraz obsługą Apple Car Play i Android Auto. A to dopiero początek. Na pokładzie Kugi znajdziemy także kompletne wyposażenie z zakresu komfortu w standardzie, czyli nawigację SYNC 3.2, klimatyzację automatyczną, czy kamerę cofania. Nawet w podstawowej wersji wyposażenia mamy ładowarkę indukcyjną do smartfona. Auto ma także zainstalowane na pokładzie rozwiązania Connected Car w tym Ford Pass. Ford Pass Connect w połączeniu z aplikacją FordPass umożliwiają łączność ze światem i interakcję z samochodem.
Opcjonalnie możemy spodziewać się rewelacyjnego nagłośnienia premium, sygnowanego marką B&O, podgrzewanej szyby przedniej, kierownicy, czy siedzeń w obu rzędach, oraz bardzo przydatnego wyświetlacza danych na szybie (HUD), który sprzyja bezpiecznej jeździe.
Jak przy bezpieczeństwie jesteśmy, Ford postawił tu rywalom wysoką poprzeczkę i zamontował na pokładzie Kugi najbardziej zaawansowane systemy z zakresu bezpieczeństwa w standardzie: Pre-Collission Assist – czyli system wspomagający kierowcę w unikaniu lub zmniejszaniu skutków kolizji z poprzedzającymi pojazdami, pieszymi lub rowerzystami – oraz Lane Keeping Aid. Ponadto możemy korzystać z tempomatu i systemu wyboru trybu jazdy. W wyższych wariantach wyposażenia możemy spodziewać się adaptacyjnego tempomatu z funkcją utrzymywania auta na środku pasa ruchu (Lane Centering Assist), a także aktywnego układu Blis, który sprawia, że samochód samoczynnie odbija od linii jezdni przy przeoczeniu ostrzeżenia o samochodzie w martwym polu. Tak bogatego wyposażenia ze świecą szukać w segmencie SUV-ów klasy średniej.
Ford Kuga to także samochód, który świetnie się prowadzi (dostępny napęd na wszystkie koła AWD). Jest tu zarówno komfortowo, zwłaszcza na miejskich koleinach, czy wiejskich wertepach, jak i precyzyjnie – na szybko pokonywanych górskich serpentynach. Ma na to wpływ z pewnością wysoka jakość zawieszenia i rozwiązania wykorzystujące długoletnie doświadczenie Ford Performance.
W zależności od warunków otoczenia, pogody, czy nawet nastroju kierowcy, może on skorzystać z konfigurowanych we własnym zakresie lub automatycznie zaprogramowanych trybów jazdy. Do dyspozycji jest wariant zadziorny – tryb sportowy, ale i normalny, ekologiczny, na śliską nawierzchnię oraz śnieg lub głęboki piasek. Programy trybów właściwie wyczerpują wszystkie okoliczności, w jakich może znaleźć się samochód.
Na co dzień z pewnością zależy nam jednak na komforcie podróżowania, który jest tu na bardzo wysokim poziomie. Ford Kuga ma wzorowo wyciszone wnętrze, co wespół z cicho pracującymi silnikami i zawieszeniem sprzyja długim dystansom w akustycznym spokoju.
Do dobrych rzeczy szybko można przywyknąć. Używając w trasie tempomatu (dostępny w standardzie) dojedziemy na miejsce wypoczęci, a w naszej kieszeni zostaną oszczędności związane z niższym zużyciem paliwa. Dodatkowo, ciekawostką w nowej Kudze jest funkcja GeoFencing, która dba o optymalną ekonomię jazdy dobierając tryb elektryczny lub spalinowy w zależności od natężenia korków, czy „stref zielonych”. Te ostatnie można stworzyć samodzielnie, określając zielone rewiry stref niskiej emisji na naszej trasie, np. w rejonie szkół, przedszkoli, czy własnego domu. Ta opcja dostępna jest w najbardziej ekologicznym wariancie Kugi z napędem plug-in-hybrid.
Forda Kugę napędzają najnowsze hybrydowe: mHEV (miękka hybryda), FHEV (pełna hybryda), PHEV (hybryda plug-in). Napęd Kugi PHEV to połączenie dwóch źródeł energii – 2,5 – litrowego silnika spalinowego i silnika elektrycznego – oferujących łącznie moc aż 225 KM. W trybie elektrycznym można przejechać nawet do 68 kilometrów.
Do wyboru są również silniki benzynowe: 1.5 EcoBoost (120 KM, 240 Nm) oraz motor 1.5 EcoBoost (150 KM, 240 Nm) – oba skonfigurowane z 6-biegową manualną skrzynią.
Dla fanów jednostek wysokoprężnych Ford przygotował dwie jednostki 1.5 EcoBlue (120 KM, 300 Nm) z 8-biegową przekładnią automatyczną oraz 2.0 EcoBlue Mild Hybrid (150 KM, 370 Nm) z 6-biegową manualną skrzynią. Najmocniejszym silnikiem w gamie jest motor o pojemności 2.0 EcoBlue AWD (190 KM, 400 Nm) z 8-biegową przekładnią automatyczną.
Jaki jest więc nowy Ford Kuga? Cóż, Brytyjczycy mieli rację, ale i w Polsce ten model jest bardzo wysoko ceniony. Sprzyja temu z pewnością niska rata wynajmu dla wersji PHEV, bo model ten jest tańszy w racie miesięcznej od podstawowej wersji benzynowej. Kuga to wyjątkowa propozycja dla osób doceniąjących nowoczesny, ładny design oraz bardzo dobrze wyposażone, przytulne wnętrze. Smukła sylwetka, wysokiej jakości materiały wykończeniowe oraz funkcjonalnie zaprojektowane wnętrze: czuć, że każdy element Forda Kuga został stworzony z myślą o komforcie podróżujących. Warto zapisać się na jazdę testową i poczuć, ile wysiłku włożono w stworzenie tak dobrego auta.
Więcej info na:
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Najnowsze
Test Skoda Enyaq Coupe RS Maxx. Ile warta jest najdroższa Skoda w historii?
Kiedy debiutowała na rynku, wielu przecierało oczy w niedowierzaniu. Elektryczna Skoda wyceniona na ponad 300 tys. złotych zwiastowała poważną zmianę wiatru w ofercie czeskiego producenta. Co otrzymamy, kupując najdroższy model w historii marki? Sprawdziłyśmy to, testując model Enyaq Coupe w topowej wersji wyposażenia RS Maxx.Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Najnowsze
Test Skoda Enyaq Coupe RS Maxx. Ile warta jest najdroższa Skoda w historii?
Kiedy debiutowała na rynku, wielu przecierało oczy w niedowierzaniu. Elektryczna Skoda wyceniona na ponad 300 tys. złotych zwiastowała poważną zmianę wiatru w ofercie czeskiego producenta. Co otrzymamy, kupując najdroższy model w historii marki? Sprawdziłyśmy to, testując model Enyaq Coupe w topowej wersji wyposażenia RS Maxx.Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Najnowsze
Test Skoda Enyaq Coupe RS Maxx. Ile warta jest najdroższa Skoda w historii?
Kiedy debiutowała na rynku, wielu przecierało oczy w niedowierzaniu. Elektryczna Skoda wyceniona na ponad 300 tys. złotych zwiastowała poważną zmianę wiatru w ofercie czeskiego producenta. Co otrzymamy, kupując najdroższy model w historii marki? Sprawdziłyśmy to, testując model Enyaq Coupe w topowej wersji wyposażenia RS Maxx.Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Najnowsze
Test Skoda Enyaq Coupe RS Maxx. Ile warta jest najdroższa Skoda w historii?
Kiedy debiutowała na rynku, wielu przecierało oczy w niedowierzaniu. Elektryczna Skoda wyceniona na ponad 300 tys. złotych zwiastowała poważną zmianę wiatru w ofercie czeskiego producenta. Co otrzymamy, kupując najdroższy model w historii marki? Sprawdziłyśmy to, testując model Enyaq Coupe w topowej wersji wyposażenia RS Maxx.Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Komentarze: