Ford Bronco 2023 – cena w Polsce, dane techniczne, silnik. Prawdziwa amerykańska terenówka
Ford Bronco szóstej generacji jest pierwszym takim modelem, który oficjalnie trafia do Europy i do Polski. To istny rarytas dla miłośników jazdy w terenie i nie tylko.
Spis treści
- Ford Bronco 2023 w Polsce – jakie wersje i jaki napęd?
- Ford Bronco 2023 w Polsce – ponadprzeciętnie terenowy
- Ford Bronco 2023 w Polsce – bezkompromisowe zawieszenie
- Ford Bronco 2023 w Polsce – akcesoria dla offroadowych maniaków
- Ford Bronco 2023 w Polsce – terenowy nie tylko napęd
- Ford Bronco 2023 w Polsce – szósta generacja nawiązuje do korzeni
- Ford Bronco 2023 z ukrytymi niespodziankami i z rozwiniętą techniką
- Ford Bronco 2023 z terenowym tempomatem
- Ford Bronco 2023 – nie musisz zostawiać smartfona w domu
- Ford Bronco 2023 – ile kosztuje?
- Ford Bronco 2023 – galeria
Ford Bronco to jedna z ikon amerykańskiej motoryzacji. Teraz model ten jest – po raz pierwszy w historii – oficjalnie oferowany w Polsce. Na nasz rynek Ford przygotował tę słynną terenówkę w dwóch wersjach do wyboru. Byłyśmy na polskiej premierze statycznej i co tu dużo kryć – to auto jest bezkompromisowe! Oto szczegóły tego modelu.
Ford Bronco 2023 w Polsce – jakie wersje i jaki napęd?
W Polsce Ford Bronco oferowany jest w wersji Outer Banks, określanej przez importera jako „hardkorowa”. Drugą odmianą jest Ford Bronco Badlands – ten z kolei nazywany jest jako „ekstremalnie terenowy”. W obu przypadkach pod maską Bronco pracuje konkretny, podwójnie turbodoładowany silnik Ford EcoBoost V6 o pojemności 2,7 litra, z wtryskiem paliwa do kolektora oraz bezpośrednim wtryskiem paliwa, generujący aż 335 KM i 563 Nm momentu obrotowego. Choć domeną Bronco jest zdolność do poruszania się w praktycznie każdym terenie, model imponuje dynamiką. Prędkość 100 km/h ze startu zatrzymanego auto jest w stanie uzyskać w zaledwie 6,7 sekundy. Ok, są szybsze auta, ale czy są równie wszędobylskie?
Blok silnika wykonany z żeliwa CGI o zagęszczonym graficie charakteryzuje zwiększona wytrzymałość i sztywność w porównaniu z tradycyjnymi odlewami żeliwnymi o analogicznej masie, natomiast takie elementy jak elektronicznie uruchamiany zawór upustowy i wysokociśnieniowy układ recyrkulacji spalin zwiększają moc i obniżają zużycie paliwa. W standardzie moc przenoszona jest za pośrednictwem 10-biegowej, automatycznej skrzyni biegów. Ma ona zapewniać płynną jazdę zarówno na drodze, jak i w terenie. Na przykład maksymalny wskaźnik przełożenia pełzającego wynosi tu aż 64,33:1 przy najniższym przełożeniu terenowym. Daje to Fordowi Bronco możliwość poruszania się z prędkością 6 km/h przy silniku pracującym przy 2400 obr./min, co może umożliwiać precyzyjną kontrolę przy niskich prędkościach i zmniejszać prawdopodobieństwo zdławienia silnika w trudnym terenie.
Ford Bronco 2023 w Polsce – ponadprzeciętnie terenowy
Ford określa układ napędowy jako „G.O.A.T”, co oznacza Goes Over Any Terrain, co jednoznacznie sugeruje, że ten pojazd nie boi się żadnych bezdroży. Bronco jest wyposażony w zaawansowany układ przeniesienia napędu na wszystkie koła z przełożeniami drogowymi i terenowymi, system Trail Control i aż siedem trybów jazdy do wyboru.
- Bronco Outer Banks jest wyposażony w elektronicznie sterowany dwubiegowy reduktor umożliwiający zmianę przełożenia w czasie jazdy.
- Bronco Badlands ma blokadę przedniego mechanizmu różnicowego i system odłączania przedniego stabilizatora przechyłów, aby zapewnić maksymalną swobodę ruchu pionowego kół w trudnym terenie.
Ponadto dwubiegowy elektromechaniczny reduktor z automatycznym trybem pracy może płynnie przełączać się między napędem na dwa koła i napędem na cztery koła w zależności od warunków, pozwalając kierowcy na maksymalną koncentrację na sytuacji przed samochodem.
Bronco jako całość to konstrukcja zbudowana na podwoziu ramowym wykonanym z wysokowytrzymałej stali z siedmioma poprzeczkami. Nie ma miękkiej gry!
Ford Bronco 2023 w Polsce – bezkompromisowe zawieszenie
Cały układ zawieszenia w Bronco składa się z niezależnych wahaczy ze sprężynami śrubowymi o dużym skoku z przodu (do 259 mm!), co zmniejsza masę nieresorowaną nawet o 20 procent w porównaniu z konstrukcjami ze sztywną osią. Takie rozwiązanie ma poprawiać komfort jazdy i zapewniać permanentny kontakt kół z nawierzchnią. Z tyłu zastajemy w standardzie zawieszenie pięciowahaczowe oraz sztywną oś z długoskokowymi sprężynami o zmiennej sztywności.
W wersji Bronco Badlands w standardzie mamy wysokiej klasy amortyzatory Bilstein z zewnętrznymi zbiorniczkami oleju i z charakterystyką tłumienia zależną od ugięcia zawieszenia. Dodatkowa ilość oleju, jaką zapewnia zewnętrzny zbiorniczek, pozwala na dodatkowe chłodzenie w najtrudniejszych warunkach, a siła tłumienia automatycznie zwiększa się w rejonach dobicia i odbicia zawieszenia, co ma zapewniać precyzyjną kontrolę w terenie i płynną jazdę po normalnych drogach.
Ford Bronco 2023 w Polsce – akcesoria dla offroadowych maniaków
Klienci wjeżdżający w najtrudniejszy teren mają do dyspozycji płyty osłonowe kluczowych podzespołów, w tym osłonę pod przednim zderzakiem, płyty chroniące silnik, skrzynię biegów, reduktor i zbiornik paliwa. W ofercie są boczne wzmocnienia progów, wystarczająco wytrzymałe, aby utrzymać ciężar pojazdu podczas ekstremalnego pełzania w skalistym terenie. Na liście elementów standardowego wyposażenia są odsłonięte haki holownicze z przodu i z tyłu. Antykapotażowa belka dachowa ze stali borowej o wysokiej wytrzymałości to z kolei miejsce montażu zintegrowanych bocznych poduszek kurtynowych. Umieszczone w oparciach siedzeń boczne poduszki powietrzne oraz poduszki przednie pozwalają czuć się pewniej podczas jazdy w ekstremalnych warunkach.
Ford Bronco 2023 w Polsce – terenowy nie tylko napęd
Pojazd jest od podstaw zaprojektowany z myślą o wyprawach terenowych o znacznie większym stopniu trudności niż przejazd na działkę po drodze gruntowej. Auto ma:
- zdejmowane 4 drzwi ze schowkami (ponoć kierowca może je zdemontować za pomocą jednego narzędzia w ciągu zaledwie ośmiu minut),
- zdejmowany dach (hardtop z podsufitką wytłumiającą),
- wbudowane punkty mocowania akcesoriów terenowych,
- podwyższoną wytrzymałość elementów konstrukcyjnych.
Ford chwali się też, że to, czego nie zdejmiemy i zostanie ubrudzone w błotnistym, trudnym terenie, z łatwością wyczyścimy.
W obu debiutujących w Polsce wersjach Outer Banks i Badlands auto będzie wyróżnione takimi detalami jak:
- wewnętrzna plakietka z numerem egzemplarza,
- opcjonalny zestaw akcesoriów, takich jak: neoprenowe pokrowce na siedzenia, torby do schowków w drzwiach, czy miękka siatka na dach, w zależności od modelu.
Ford Bronco 2023 w Polsce – szósta generacja nawiązuje do korzeni
Ford chwalił się, że projektując najnowszą generację Bronco rozpoczęto od cyfrowego, pełnowymiarowego skanu modelu pierwszej generacji. Efekt? Najnowszy Bronco wygląda jak… rasowy Bronco, rozpoznawalne proporcje, krótkie zwisy, kanciaste nadwozie zapewniające dobrą widoczność narożników auta, czy wystające nakładki na przednich błotnikach (tzw. trail sights), które mogą być wykorzystane jako punkty mocowania o nośności do 68 kg – przydadzą się w przypadku transportu na bagażniku dachowym dłuższych przedmiotów takich jak np. kajaki.
Warto też zaznaczyć, że zdejmowane drzwi są pozbawione ramek, co obniża ich masę. W efekcie są one na tyle lekkie, że może je zdemontować każdy, niezależnie od siły i postury. W wersji Bronco Badlands na wyposażeniu są również szyte na miarę torby, które pozwalają na przechowywanie drzwi w samochodzie, by były gotowe do ponownego montażu w kilka minut.
Ford Bronco 2023 z ukrytymi niespodziankami i z rozwiniętą techniką
Ford w przygotowanych dla Polski wersjach Bronco ukrył kilka „niespodzianek” upamiętniających tradycje Bronco i czekających na odkrycie przez właścicieli, podpowiemy dwie z nich: gdzieś w tym samochodzie ukryta jest grafika przedstawiająca gamę wersji pierwszej generacji z 1966 oraz… otwieracz do butelek.
Auto jest również wyposażone technicznie w rozwiązania ułatwiające jazdę offroadową mniej doświadczonym w tym temacie kierowcom. Centrum układu kontrolującego sprawne poruszanie się na dowolnej nawierzchni jest Terrain Management System, który ułatwia kierowcy wybór stosownego trybu jazdy, pozwalającego najlepiej wykorzystać możliwości samochodu w warunkach, jakie zastał na swojej drodze. Oprócz drogowych trybów jazdy, jak Normalny, Eco, Sport i Śliska nawierzchnia, przeznaczone jeździe w stylu G.O.A.T. tryby terenowe obejmują:
- błoto / koleiny,
- piasek,
- pełzanie
- inspirowany wyścigami tryb Baja dla wersji Bronco Badlands.
Każdy tryb jazdy wpływa inaczej na pracę przepustnicy, punkty zmiany biegów i reakcję układu kierowniczego w zależności od warunków jazdy.
Ford Bronco 2023 z terenowym tempomatem
Bronco oferuje również Trail Toolbox, czyli zestaw systemów terenowych, które mają wspierać kierowców i pozwalać im na swobodne poznawanie możliwości pojazdu. Trail Control działa podobnie jak tempomat: kierowca może wybrać prędkość do 31 km/h, a Bronco będzie automatycznie zarządzał przepustnicą i hamulcami, aby utrzymać wybraną prędkość, podczas gdy kierowca koncentruje się na kierowaniu pojazdem w trudnym terenie.
Z kolei funkcja Trail Turn Assist wykorzystuje wektorowanie momentu obrotowego oparte na sterowaniu hamulcami, zmniejszając promień skrętu nawet o 40 procent poprzez hamowanie wewnętrznego koła podczas jazdy terenowej w ograniczonej przestrzeni, natomiast Trail One-Pedal Drive pozwala kierowcy przyspieszać i hamować używając jedynie pedału gazu, co ułatwia precyzyjną kontrolę prędkości podczas jazdy w trudnych warunkach. Systemy wspomagające kierowcę obejmują system AdvanceTrac wraz z kontrolą stabilności przechyłów Roll Stability Control oraz kontrolę wężykowania holowanej przyczepy.
Ford Bronco 2023 – nie musisz zostawiać smartfona w domu
Styl wnętrza Bronco, jest praktyczny i funkcjonalny. Nie brakuje w nim rozwiązań, o których w pierwszym Bronco nikt nie myślał, jak np. podkładka bezprzewodowej ładowarki w konsoli środkowej, zaprojektowana tak, aby utrzymać telefon komórkowy na miejscu nawet przy ekstremalnych przechyłach nadwozia. Powierzchnię deski rozdzielczej można wycierać, a fizyczne przełączniki w kabinie są uszczelnione silikonem i wyposażone w gumowe punkty dotykowe, co chroni je przed błotem, piaskiem i wodą, a także ułatwia utrzymanie czystości.
Bronco został zbudowany z myślą o najtrudniejszych warunkach terenowych, ale wcale nie oznacza to rezygnacji z wygód właściwych dla współczesnych aut. 8-calowy zestaw wskaźników TFT współdziała z 12-calowym centralnym ekranem dotykowym LCD obsługującym system Ford SYNC 4 z aktualizacjami OTA obsługą Apple CarPlay i Android Auto. Podróż umili również 10-głośnikowy system audio B&O Premium z subwooferem, a dostępna aplikacja FordPass 9 pozwala zachować kontakt z pojazdem również po jego opuszczeniu. Jeżeli chodzi o nowoczesną technikę warto też wspomnieć o standardowym w tym modelu systemie kamer 360 stopni z widokiem off-road spotter. Jest on automatycznie aktywowany po włączeniu jednego z trybów jazdy terenowej, zapewniając widok na koła nieosiągalny z fotela kierowcy i zwiększając widoczność podczas pokonywania najtrudniejszych odcinków, na przykład przy poruszaniu się po skałach.
Ford Bronco 2023 – ile kosztuje?
Niewątpliwie nowe Bronco to auto dla prawdziwych twardzieli i twardzielek. W Polsce tańsza wersja Ford Bronco Outer Banks wyceniona została na 419 300 zł, natomiast Ford Bronco Badlands uszczupli kieszeń fana offroadu o 440 300 zł.
Bronco można już w Polsce kupić w jednym z dziesięciu Ford Store.
Ford Bronco 2023 – galeria
Cóż. Jeździlibyśmy. Tymczasem pozostaje nam podziwiać zdjęcia debiutującego w Polsce modelu, a jak tylko testowy egzemplarz trafi w nasze ręce, wówczas na pewno go opiszemy i nagramy na nasz kanał You Tube.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: