
Ford apeluje do kierowców i rowerzystów, by „dzielili się drogą”
Coraz więcej osób korzysta z rowerów, naturalnym tego efektem jest rosnąca liczba drogowych spięć między kierowcami i rowerzystami w europejskich miastach. Chociaż infrastruktura zmusza użytkowników dróg do walki o przestrzeń, Ford wprowadza nową kampanię, mającą na celu poprawę bezpieczeństwa, ograniczenie zanieczyszczenia atmosfery i korków.
Projekt „Podziel się drogą” ma na celu promowanie porozumienia między użytkownikami dróg i akcentuje ideę firmy, zgodnie z którą umożliwienie bezpiecznego korzystania z rowerów większej liczbie osób – szczególnie w przypadku krótkich podróży – może przynieść korzyści wszystkim.
W tym celu Ford zaproponował wyjątkowe doświadczenie, wykorzystujące rzeczywistość wirtualną. „WheelSwap” umożliwia kierującym przekonanie się, jak bardzo uliczne cwaniactwo, zarówno rowerzystów jak i kierowców, może prowadzić do mrożących krew sytuacji i śmiertelnego zagrożenia dla innych użytkowników dróg. Wstępne badania pokazują, że wszyscy poddani eksperymentowi obiecywali po jego zakończeniu zmianę swoich zachowań.
„Jako ktoś, kto często podróżuje – zarówno na dwóch, jak i czterech kołach – doświadczyłem wielu frustracji i niebezpieczeństw, które spotykają na naszych drogach kierowców i rowerzystów” – powiedział Steven Armstrong, prezes i dyrektor generalny Ford of Europe, Middle East & Africa. „Bezpieczna integracja środowisk korzystających z coraz bardziej zróżnicowanych środków transportu jest kluczem do tego, aby nasze miasta stały się bezpieczniejsze i bardziej przyjazne dla wszystkich, teraz i w przyszłości”.
https://www.youtube.com/watch?v=Xic8W48LxUc
W Europie jest 250 milionów rowerzystów, a jedna na dwanaście ofiar śmiertelnych wypadków drogowych to kierowca roweru. Dzięki oczywistym korzyściom, jakie niesie jazda rowerami – dla zdrowia, czystości powietrza i przepustowości ulic, wiele miast aktywnie promuje ten środek transportu. Kampania zyskała już poparcie Sir Davida Brailsforda, który kieruje zespołem Team Sky, wygrywającym wielokrotnie w wyścigu Tour de France.
„Inicjatywa Forda jest bardzo na czasie. W Europie funkcjonuje jedna z największych na świecie społeczności rowerowych, a zmniejszająca się coraz bardziej przestrzeń drogowa czyni temat bezpieczeństwa coraz ważniejszym” – powiedział Sir David. „Ta kampania nie tylko zaprzęga do działania nowe technologie, ale także podkreśla potrzeby wspólnego szacunku i odpowiedzialności. Gdyby zarówno rowerzyści, jak i kierowcy poświęcili trochę więcej czasu na zrozumienie wzajemnych potrzeb, szybko zauważylibyśmy zmianę postaw i zachowań, co ostatecznie poprawiłoby bezpieczeństwo na drogach. Ford, jako lider w tej dziedzinie, może odegrać ważną rolę w osiągnięciu tego celu”.
Strategia mobilności Forda polega na dostarczaniu szerokiej gamy produktów i usług, które poprawiają wszystkie elementy systemu transportowego – pojazdy, infrastrukturę, łączność i usługi cyfrowe – aby w miastach przyszłości ludzie poruszali się swobodniej. Obejmuje to programy pilotażowe, takie jak car sharing i bike sharing, w ramach współpracy między Ford of Germany a Deutsche Bahn Connect GmbH, spółką zależną Deutsche Bahn AG; usługi transportu wahadłowego Chariot przeznaczone dla mieszkańców miast, którzy mieszkają w trudniej dostępnych miejscach, gdzie transport publiczny nie jest rozwinięty; inteligentne ławki, które jako punkty Wi-Fi i szybkiego ładowania zapewniają ciągłą łączność pieszym.
„WheelSwap” pozwala kierowcom spojrzeć z punktu widzenia rowerzysty, jaki stres niesie jazda obok zbyt blisko wyprzedzających samochodów, skręcających bez kierunkowskazu, czy otwierających nagle drzwi. Rowerzyści mogą w innej wersji wczuć się w sytuację kierowców samochodów, których otaczają rowery, przeskakujące na czerwonym świetle, jeżdżące pod prąd jednokierunkową ulicą i gwałtownie skręcające.
W początkowych badaniach w pięciu krajach europejskich wzięło udział ponad 1200 osób, a wśród tych, którzy doświadczyli „WheelSwap”, o 70 procent wykazało większą empatię wobec użytkowników drogi „z przeciwnej strony barykady”, niż w grupie, która nie oglądała scen filmu. Ponadto 91 procent deklarowało zmianę swoich przyzwyczajeń na drodze, a dwa tygodnie po doświadczeniu „WheelSwap” 60 procent badanych rzeczywiście zmieniło swoje codzienne drogowe nawyki.
Ford wdraża doświadczenia wirtualnej rzeczywistości w swoim bezpłatnym programie szkoleniowym Driving Skills for Life dla kierowców w wieku 17-24 lat. Na europejski projekt Ford Driving Skills for Life przeznaczono prawie 20 milionów dolarów. Jest to cykl praktycznych – bezpłatnych od 2013 roku – zajęć, które obejmują również rozpoznawanie zagrożeń, obsługę pojazdów oraz kontrolę nad prędkością i postrzeganie przestrzenne. Ford udostępnia filmy „WheelSwap” na YouTube, gdzie można znaleźć również przydatne wskazówki, jak zachować bezpieczeństwo na drodze.
W ubiegłym miesiącu Ford wprowadził na rynek zupełnie nowego Focusa z systemem wykrywania rowerzystów znajdujących się na drodze lub w jej pobliżu, a także tych, którzy mogą wjechać na drogę przed pojazd. Układ aktywnego wspomagania hamowania z funkcją wykrywania pieszych i cyklistów automatycznie uruchamia hamulce, jeśli wykryje zagrożenie kolizją, a kierowca nie reaguje na ostrzeżenia.
Najnowsze
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
Volvo Cars Tech Hub w Krakowie obchodzi drugą rocznicę działalności. Firma chwali się, że to właśnie tam powstały kluczowe technologie dla nowego elektrycznego sedana ES90. Ale czy rzeczywiście polscy inżynierowie mieli tak duży wpływ na ten samochód? Przyjrzyjmy się faktom. -
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
-
Polskie warsztaty na skraju bankructwa? Długi sięgają 458 mln zł, a wiarygodność płatnicza spada
-
Elektryczny SUV – sprawdź model EX90 od szwedzkiej marki Volvo
Zostaw komentarz: