Flagi używane w wyścigach Formuły 1
Sygnalizacja flagowa jeszcze do zeszłego sezonu była jedynym sposobem porozumiewania się sędziów z kierowcami podczas wyścigu.
W roku 2008 w kokpitach bolidów umieszczono także światła odpowiadające kolorom pojawiających się flag. Kierowca otrzymuje więc dzięki GPS dodatkową informację z siedziby sędziów w momencie kiedy zbliża się do miejsca, w którym sędziowie sygnalizują zdarzenie.
Czarno-biała w szachownicę
Zakończenie wyścigu. Pokazywana wszystkim kierowcom przekraczającym metę.
Czerwona
Wyścig zostaje zatrzymany, zwykle z powodu wypadku, obecności unieruchomionego samochodu w obrębie toru lub z powodu wystąpienia zbyt niebezpiecznych warunków dla odbywania się wyścigu. Zabrania wyprzedzania.
Niebieska
Ostrzega kierowcę, że będzie dublowany i powinien przepuścić wyprzedzający go samochód. Nie zastosowanie się do trzykrotnego pokazania flagi naraża kierowcę na karę. Kolor niebieski używany jest także przy wyjeździe z pit lane – migające niebieskie światło włączone jest, kiedy wyjazd jest otwarty, ale inny samochód na torze zbliża się do tego punktu.
Zielona
Tor wolny od niebezpieczeństw. Flaga ta odwołuje występującą uprzednio na skutek pojawienia się niebezpieczeństwa żółtą flagę.
Żółto-czerwona
Ostrzega kierowców o śliskiej nawierzchni, zwykle po wycieku paliwa lub oleju na tor.
Czarna z pomarańczowym okręgiem
Pokazywana nieruchomo z tablicą na której umieszczony jest numer samochodu ostrzega kierowcę o uszkodzeniu w jego bolidzie. Kierowca musi zjechać do garażu.
Czarna
Pokazywana z numerem samochodu, najczęściej wskazuje, że kierowca został wykluczony z wyścigu. Nakazuje natychmiastowy zjazd do garażu.
Biało-czarna
Pokazywana nieruchomo z numerem samochodu (może być na wspólnej tablicy), ostrzega o zauważeniu niesportowego zachowania kierowcy. Po niej może zostać pokazana flaga czarna, jeśli kierowca nie dostosuje swojego zachowania do obowiązujących przepisów.
Biała
Ostrzega o pojeździe wolno poruszającym się po torze.
Żółta
Zabrania wyprzedzania. Pojedyncza flaga nakazuje kierowcom zmniejszenie prędkości. Użycie dwóch flag uprzedza, że kierowca musi być przygotowany do zatrzymania pojazdu.
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: