Filtr paliwa – jedziesz na ferie w góry? Lepiej go sprawdź, wystarczy -5°C i może być problem
Filtr paliwa to element, który szczególnie w sezonie zimowym powinien być w dobrej kondycji. Jak dbać o paliwo i filtr?
Spis treści
- Filtr paliwa i zamarzanie paliwa
- Filtr paliwa i woda
- Filtr paliwa i jakość paliwa
- Filtr paliwa – gdzie zatyka się układ paliwowy?
- Filtr paliwa, a wyjazd w góry
- Filtr paliwa – co zrobić gdy paliwo jednak zamarznie?
Polska jest obecnie w mroźnej strefie, co prawda raczej nie grożą nam kilkudziesięciostopniowe, syberyjskie mrozy – takich zim w Polsce od dawna już nie ma – ale w przypadku wilgoci nagromadzonej w układzie zasilania paliwem nie trzeba wiele, by spowodować problem. Szczególnie warto sprawdzić filtr paliwa, zwłaszcza jeżeli planujecie wyjazd na ferie w góry.
Filtr paliwa i zamarzanie paliwa
Czy kilkustopniowy mróz może zagrozić zamarznięciem paliwa? Patrząc na fizyczne parametry paliw chciałoby się powiedzieć, że z pewnością nie. Ale uczciwa odpowiedź brzmi: „to zależy”. Zobaczcie na poniższą listę temperatur w jakich zamarzają poszczególne paliwa:
- benzyna: poniżej -45°C
- diesel: zależnie od typu, i tak:
- letni diesel: może zamarznąć już w kilkustopniowym mrozie
- przejściowy (jesienny) diesel: poniżej -10°C
- zimowy diesel: poniżej -20°C czy nawet -32°C, zależnie od sieci dystrybucyjnej paliw
- Gaz LPG: zależnie od proporcji gazów stanowiących mieszaninę
- Propan: poniżej -187°C
- Butan: poniżej -140°C
Powyższe dane sugerują, że największą uwagę na kwestie związane z zamarzaniem paliwa powinni zwrócić posiadacze pojazdów z silnikiem wysokoprężnym. Problem z zamarzniętym paliwem może pojawić się już przy kilkustopniowym mrozie w przypadku rzadko eksploatowanego pojazdu, w którego zbiorniku paliwa znajduje się wciąż jeszcze letnie paliwo. Jeżeli jednak korzystamy z auta regularnie, w baku powinniśmy mieć znacznie bezpieczniejszy, zimowy olej napędowy, bo innego stacje paliw w sezonie zimowym nie oferują. W przypadku pozostałych typów paliw (benzyna, LPG) zamarznięcie paliwa nam nie grozi, ale może pojawić się inny problem związany z wodą.
Filtr paliwa i woda
W sezonie zimowym zawsze warto tankować możliwie pod korek i utrzymywać możliwie pełny zbiornik paliwa. Dlaczego? Bo w trakcie eksploatacji pojazdu w układzie paliwowym gromadzi się wilgoć. To nieuniknione zjawisko, które jednak nie jest problemem, gdy paliwa w zbiorniku jest dużo. Skąd ta woda? Eksperci z PZL Sędziszów, producenta filtrów paliwa zwracają uwagę, że może ona gromadzić się np. podczas tankowania. Wówczas do zbiornika dostaje się wilgoć z powietrza, która później skrapla się na ściankach baku lub w innych miejscach. Oczywiście – w paliwie także może znajdować się niewielka ilość wody – zazwyczaj pochodzi ona z biokomponentów, które chłoną parę wodną. Woda jest także efektem ubocznym spalania, a więc pojawia się w silniku w różnych miejscach podczas jego pracy. To co się z nią dzieje, zależy od konstrukcji danej jednostki, a także od sposobu eksploatacji (nie zawsze może swobodnie odparować).
Filtr paliwa i jakość paliwa
Dziś minęły już czasy, kiedy tankowanie na mało znanej stacji paliw mogło oznaczać wlanie do baku mocno chrzczonego paliwa. Np. mieszanie paliwa z wodą na stacjach to mit, który nie ma oparcia w rzeczywistości. Wynika to z fizycznych właściwości paliwa i wody. Woda słabo miesza się z paliwami, opada na dno zbiornika, a pompy dystrybutorów nigdy nie pobierają paliwa od spodu, tylko dopiero od pewnego poziomu. Na dnie zbiorników zawsze pozostaje tzw. martwy stan paliwa, który służy właśnie ku temu, by gromadzić ewentualne zanieczyszczenia. Znacznie łatwiejszym sposobem oszukiwania klientów jest mieszanie tańszych i droższych paliw, co oczywiście może mieć swoje konsekwencje zimą, szczególnie w przypadku diesla, ale zasadniczo nie będzie to prymitywne dodawanie wody. Jednak przeprowadzane co jakiś czas niezapowiadane kontrole jakości na stacjach paliw, pokazują, że nawet małe, niezależne stacje trzymają poziom, bo są zaopatrywane przez dużych dystrybutorów, często tych samych, z których korzystają stacje dużych marek. Jak najbardziej bezpieczne są także stacje hipermarketowe. One również są zaopatrywane przez wiodących dystrybutorów w Polsce.
Filtr paliwa – gdzie zatyka się układ paliwowy?
Za zatory odpowiedzialne są zazwyczaj korki lodowe lub – w przypadku oleju napędowego – wytrącająca się parafina. W miarę spadku temperatury olej napędowy mętnieje i nabiera mlecznej barwy. W dalszej kolejności pojawia się w nim biaława zawiesina, a zaraz po tym przekształca się w coś w rodzaju żelu. To parafina. Czasem opada na dno zbiornika lub filtra, czasem krąży po układzie, zatykając go. Większość kierowców stara się w takiej sytuacji podgrzać lub wymienić filtr paliwa, ale przecież korek może być w wielu innych miejscach, np. w baku, w przewodach, czy w okolicy układu wtryskowego.
Nie wszyscy wiedzą, że w nowoczesnych układach wtryskowych paliwo podgrzewa się samo podczas pracy silnika. W niektórych modelach ten proces jest na tyle efektywny, że stosuje się nawet… chłodnice paliwa umieszczone zazwyczaj pod podłogą (orientacyjnie pod fotelem kierowcy lub pasażera). Wystarczy zatem, że silnik uda się uruchomić, chwilę popracuje i sam obieg paliwa powinien skutecznie zabezpieczyć go przed mrozem. Trzeba pamiętać, że paliwo bez przerwy krąży – ze zbiornika trafia do układu wtryskowego, a niewykorzystany nadmiar powraca ponownie do baku. Ciekawostka – niektóre filtry paliwa mają nawet specjalny króciec, którym doprowadzane jest powracające paliwo tak, aby przy okazji podgrzewać sam filtr.
Filtr paliwa, a wyjazd w góry
Przed wyjazdem w chłodniejsze rejony warto sprawdzić filtr paliwa, niekoniecznie od razu żeby go wymieniać, ale np. warto sprawdzić, czy posiadany filtr paliwa nie jest wyposażony w separator wody i korek spustowy do odlewania nagromadzonej cieczy. Należy regularnie upuszczać nagromadzoną w filtre wodę. W wybranych modelach pojazdów układ filtrowania paliwa składa się z dwóch elementów – filtra paliwa i odstojnika/separatora wody. W takim wypadku należy pamiętać o jednym i drugim. W niektórych pojazdach elektronika pokładowa sama przypomina o tych czynnościach, w innych – należy zadbać o to samodzielnie.
Filtr paliwa – co zrobić gdy paliwo jednak zamarznie?
Najlepszym i najbezpieczniejszym sposobem jest odholowanie pojazdu do ciepłego garażu. Możliwe jest także podgrzewanie newralgicznych miejsc, czy doraźna wymiana filtrów, ale to już procedury, które są obarczone pewnym ryzykiem niepowodzenia. Na rynku istnieją także środki chemiczne rozpuszczające parafinowe korki, jednak ich stosowanie nie zawsze jest bezpieczne – wszystko zależy od konstrukcji pojazdu. Warto użycie takich środków skonsultować z serwisem danej marki, by nie zaszkodzić autu bardziej.
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Zostaw komentarz: