Fiat w Polsce – 25 lat minęło!
FCA Poland S.A. (dawniej Fiat Auto Poland S.A. ) 25 lat temu pojawił się na gospodarczej mapie Polski.
28 maja 1992 roku, w obecności prezesa Grupy Fiat, Giovanni Agnelli, oraz premiera RP, Jana Olszewskiego zawarto umowę pomiędzy Skarbem Państwa RP, Fabryką Samochodów Małolitrażowych S.A. (FSM) i Fiatem Auto S.p.A, w wyniku której 16 pazdziernika 1992 roku powstały trzy włosko-polskie spółki akcyjne: FCA Poland, Magneti Marelli Poland i Teksid Poland. Po 25 latach FCA Poland jest liderem w produkcji samochodów w Polsce i jedną z bardziej innowacyjnych i najbardziej istotnych dla polskiej gospodarki firm.
Historia kołem się toczy
Historia Fiata w Polsce obfituje w wiele znaczących wydarzeń. Rok 1921 – w Warszawie położono kamień węgielny pod budowę pierwszej poza granicami Włoch fabryki Fiata. Od tego momentu datuje się obecność włoskiej marki w Polsce. 71 lat później, w maju 1992 roku nastąpił przełomowy moment, który rozpoczął historię jednej z największych w Polsce inwestycji z udziałem kapitału zagranicznego: zawarto umowę pomiędzy Skarbem Państwa RP, Fabryką Samochodów Małolitrażowych S.A. (FSM) i Fiatem Auto S.p.A. o zawiązaniu na bazie przejętego kompleksu przemysłowego FSM, trzech włosko-polskich spółek akcyjnych: Fiat Auto Poland, Magneti Marelli Poland i Teksid Poland, działających w sektorach samochodowym, komponentów samochodowych i odlewniczym. Umowę Definitywną podpisali: wicepremier i minister finansów RP, Andrzej Olechowski i dyrektor generalny Fiata, Paolo Cantarella. Polska zyskała dostęp do zagranicznych rynków, na których działał Fiat.
Od chwili utworzenia, spółka Fiat Auto Poland kontynuowała, rozpoczętą jeszcze w 1973 r. w bielskim FSM, produkcję modelu Fiat 126p, dokonując w latach dziewięćdziesiątych restylingu auta. Równolegle w tyskim zakładzie produkowano także Cinquecento. Ostatni, żółty Fiat 126p „Maluch Happy End” o numerze 3.318.674 opuścił linię produkcyjną bielskiej fabryki w dniu 22 września 2000 roku. Historia produkcji malucha to 27 lat sukcesów i wielu barwnych rekordów.
Lata 2003-2008 to okres najważniejszych inwestycji Fiata w Tychach – zakład otrzymuje super nowoczesne, najwyższej, światowej klasy wyposażenie linii produkcyjnych. Powstaje nowa lakiernia wodorozcieńczalna i nowa hala montażu samochodów oraz rozbudowuje się potencjał produkcyjny spawalni.
Z biegiem lat Fiat w Bielsku-Białej i Tychach rozszerzał gamę pojazdów wytwarzanych w swoich polskich fabrykach, uruchamiając produkcję samochodów Uno oraz należące do rodziny world car modele Siena i Palio Weekend. Na początku 1998 roku zadebiutował następca Cinquecento – Fiat Seicento, produkowany wyłącznie w Polsce i eksportowany na rynki europejskie. We wrześniu 2003 roku spółka wprowadziła na rynek Fiata Pandę, który otrzymał prestiżowy tytuł Car of The Year 2004, jako pierwszy samochód z segmentu A w historii tego konkursu. Rok 2007 i kolejna nowa, znacząca inwestycja Fiata w Polsce – uruchomienie produkcji nowego Fiata 500, który jako drugi samochód produkowany przez Fiat Auto Poland, zdobył tytuł Car of the Year 2008. W kolejnym roku na tyskich liniach produkcyjnych pojawił się Abarth 500, także w wersji cabrio. Rok 2008 przynosi także ważne wydarzenie w europejskiej motoryzacji – w tyskim zakładzie Fiata Ford lokuje na wyłączność produkcję nowego Forda KA. W maju 2011 roku z linii produkcyjnych Fiat Auto Poland zaczynają zjeżdżać Nowe Lancie Ypsilon. To czwarty nowy model, którego seryjna produkcja została uruchomiona przez Fiat Auto Poland w ciągu pięciu lat!
Powstanie Fiat Auto Poland S.A. przyczyniło się do rozwoju przemysłu motoryzacyjnego w Polsce. Spowodowało napływ wykwalifikowanej kadry zarządzającej i pracowników, a także, najnowocześniejszych technologii. Fiat utorował drogę firmom światowym i lokalnym, które właśnie w Bielsku-Białej i Tychach zaczęły umieszczać i rozwijać swoją działalność.
25 lat działalności Fiata w Polsce to sukces, który dotyczy zarówno funkcjonowania nowoczesnego przedsiębiorstwa, jak również tworzenia nowej, przemysłowej wspólnoty. Dzięki przejęciu i dostosowaniu systemu pracy Fiata do polskich uwarunkowań gospodarczych, zagwarantowano także w kraju nad Wisłą najwyższe standardy produkcyjne, jakościowe i organizacyjne wspólne dla wszystkich zakładów koncernu Fiat i cenione na arenie międzynarodowej. Nie dziwią więc liczne nagrody i wyróżnienia zarówno dla samej fabryki, jak i produkowanych tutaj samochodów, m.in.: Polska Nagroda Jakości (2004 r.), Certyfikat ISO 9001, czołowe pozycje w EFQM-European Foundation Quality Management. W 2013 roku tyski zakład jako jeden z pierwszych w Grupie Fiata otrzymał certyfikat Złotego Poziomu wg „World Class Manufacturing” (zintergowana metodologia zarządzania przedsiębiorstwem wg najwyższych standardów światowych w zakresie bezpieczeństwa, ochrony środowiska naturalnego, utrzymania ruchu, logistyki i jakości), który to potwierdza przynależność zakładu do najlepszych fabryk przemysłu motoryzacyjnego w Europie. Wyróżnienie WCM zobowiązuje i dlatego w FCA Poland dokonywane są nieustanne prace nad ciągłym rozwojem i udoskonalaniem organizacji pracy.
Podczas ćwierćwiecza działalności firma wyprodukowała w Polsce 8 mln. samochodów, z czego wyeksportowała 6 mln 600 tys. sztuk.
W ciągu 25 lat swojej działalności Fiat zainwestował w Polsce 11,2 miliardów złotych. To nie tylko inwestycje związane z produkcją konkretnych modeli samochodów (Cinquecento, Uno, Siena, Palio Weekend, Seicento, Panda, Fiat 500, Abarth 500, Lancia Ypsilon), ale także fundusze przeznaczane na prowadzenie prac badawczo-rozwojowych, poprawę warunków pracy, ochronę środowiska, realizację programów szkoleniowych oraz dostosowanie produkcji i działalności firmy do światowych standardów.
Za sukces należy uznać także – już po raz kolejny – umieszczenie na 10. miejscu FCA Poland na „Liście 500″ „Rzeczpospolitej”. Ta lista to kompleksowe zestawienie dokonań największych przedsiębiorstw, stanowiących wizytówkę polskiej gospodarki. Sukcesem jest także fakt, że wg „Listy 500″, FCA Poland jest drugim eksporterem w Polsce i pierwszym w branży motoryzacyjnej.
Działania FCA Poland na rzecz społeczeństwa, kultury, gospodarki i środowiska i nauki.
W myśl wartości wyznawanych przez Grupę Fiat Chrysler Automobiles, największa i najbardziej aktywna ze spółek w Polsce – FCA Poland od wielu lat wspiera działalność kulturalną, sportową, a także inicjatywy charytatywne, angażując się w wiele znaczących i prestiżowych przedsięwzięć lokalnych i tych o zasięgu międzynarodowym.
Wśród nich na uwagę zasługuje Festiwal Kompozytorów Polskich pod patronatem Henryka Mikołaja Góreckiego Jazzowa Jesień, czy też Śląska Jesień Gitarowa. Instytucje takie jak Teatr Polski w Bielsku-Białej, Bielskie Centrum Kultury i Miejskie Centrum Kultury w Tychach od lat są wspierane przez FCA Poland.
FCA Poland promuje również wydarzenia sportowe. Spółka jest głównym sponsorem Biegu Fiata, który odbywa się nieprzerwanie od 1993 r. w Bielsku-Białej i stanowi jedną z najbardziej prestiżowych imprez biegowych w regionie. Na wsparcie firmy mogą liczyć również cykliści. Firma od lat zaangażowana jest w wyścig kolarski Tyskie Kryterium Fiata. Poza tym pracownicy spółek FCA w Polsce oraz ich rodziny od wielu lat korzystają z działalności prowadzonej przez działające przy FCA Poland Centrum Rekreacji i Kultury. Istniejące od 1995 r. CRiK umożliwia pracownikom i ich rodzinom czynny wypoczynek, uprawianie różnych dyscyplin sportowych oraz udział w licznych imprezach kulturalnych.
Jednym z najważniejszych wydarzeń wspieranych przez FCA Poland były Światowe Dni Młodzieży, które odbyły się w pod koniec lipca 2016 w Krakowie. Na mocy umowy z Kurią Archidiecezji Krakowskiej FCA Poland przekazało komitetowi organizacyjnemu ŚDM 75 samochodów produkowanych przez Grupę. W sumie firma przekazała do użytku 121 samochodów marek Fiat Chrysler Automobiles.
Poza tym zakłady spółki FCA podejmują wiele ciekawych inicjatyw wspomagających lokalną społeczność. Program Promocji Zdrowia we współpracy ze specjalistycznymi placówkami medycznymi umożliwia pracownikom większości spółek FCA korzystanie z szerokiej konsultacji lekarskiej. FCA Poland realizuje także politykę szkoleniową, mając na uwadze cele biznesowe oraz potrzeby rozwoju i doskonalenia pracowników ze szczególnym uwzględnieniem wymagań związanych z wdrażaniem metodologii WCM w odniesieniu do zakładów produkcyjnych Grupy.
W ramach ochrony środowiska FCA, wdrożył także system zarządzania energią zgodny z normą ISO 50001, która dotyczy redukcji kosztów, zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych oraz poprawy efektywności energetycznej przedsiębiorstwa.
Bardzo cenione są nagrody dla dzieci pracowników, które są wyróżnieniem za bardzo dobre wyniki w nauce. Dotychczas, w 20 edycjach konkursu, przyznano 3 070 nagród o łącznej wartości ponad 11 mln złotych.
Nie sposób pominąć współpracy FCA Poland ze światem nauki. W ramach porozumienia zawartego w 1997 r. spółki Grupy FCA (FCA Poland, FCA Powertrain Poland, Magneti Marelli Poland, Teksid Iron Poland) i CRF (Centrum Badawcze Fiata w Turynie) współpracują z trzema uczelniami technicznymi: Politechniką Warszawską, Politechniką Śląską i Akademią Techniczno-Humanistyczną w Bielsku-Białej. Jednym z elementów tej współpracy jest Konkurs o Nagrodę FCA, który ma na celu inicjowanie oraz promowanie wybitnych prac inżynierskich, magisterskich i doktorskich, a autorzy najlepszych otrzymują nagrody pieniężne fundowane przez spółki Grupy FCA. Od początku istnienia konkursu FCA wyasygnował na ten cel kwotę 1 miliona 384 tys zł. Dzięki współpracy z Towarzystwem Salezjańskim uczniowie Zespołu Szkół Salezjańskich mogą uczyć się serwisować samochody marek FCA na nowoczesnych urządzeniach i przyrządach diagnostycznych.
FCA Poland w liczbach:
Blisko 8 milionów wyprodukowanych samochodów (październik 1992 – kwiecień 2017):
2.168.490 |
Panda |
1.328.973 |
600 |
1.102.684 |
Cinquecento |
375.436 |
126p. |
57.022 |
Punto |
50.152 |
Siena |
34.137 |
Palio |
19.124 |
Brava |
3.840 |
Bravo |
2.893 |
Ducato |
2.845 |
Marea |
188.185 |
Uno |
514.288 |
Ford Ka |
361.532 |
Ypsilon |
1.788.777 |
500 |
z tego na export: 6,6 mln sztuk.
Zatrudnienie (dane na koniec 2016 roku): 3091 osób
Przychody ze sprzedaży (dane za 2016 rok): 14,4 mld zł
Wartość eksportu (dane za 2016 rok): 12,4 mld zł
Udział eksportu w sprzedaży (dane za 2016 rok): 87%
Źródło: FCA Poland S.A.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: