Fakty i mity o zapinaniu pasów bezpieczeństwa – filmy
"- Chcesz mnie zabić? - Nie! - To zapnij pasy!" - to cytat spotu promującego kampanię „Zapnij pasy. Włącz myślenie". Podajemy statystyki, fakty i mity dotyczące zapinania pasów oraz symulacje wydarzeń co do ułamków sekundy, co się dzieje, gdy dochodzi do wypadku...
Śmiertelność w wypadkach drogowych w Polsce na tle innych krajów europejskich jest wyjątkowo wysoka. Na każde 100 osób uczestniczących w wypadku, śmierć ponosi 11 z nich. Pomimo to kierowcy nadal nie są świadomi znaczenia zapinania pasów bezpieczeństwa.
Gdy nie masz zapiętych pasów, z niegroźnie wyglądającego wypadku możesz nie wyjść cało… |
fot. Katarzyna Frendl
|
Z badań przeprowadzonych w sierpniu 2011 roku wynika, że 27% przebadanych osób pod wpływem kampanii „Zapnij pasy. Włącz myślenie” częściej zapina pasy jako pasażer z tyłu pojazdu, a 37% osób deklaruje, że dzięki kampanii częściej zwraca uwagę innej osobie, by zapięła pasy. Należy podkreślić, że kampania „Zapnij pasy. Włącz myślenie” w dużym stopniu wpłynęła na zachowanie młodych kierowców – aż 41% więcej z nich zapina pasy. O 7% osób więcej poparło zaostrzenie kar za nieużywanie pasów bezpieczeństwa.
Polacy coraz częściej zdają sobie sprawę ze zbiorowej odpowiedzialności wszystkich uczestników ruchu drogowego za bezpieczeństwo na drodze (obecnie 59%). Opinia publiczna powoli przestaje także wierzyć mitom związanym ze szkodliwością czy nieskutecznością pasów bezpieczeństwa. Już 79% badanych jest świadomych tego, że w przypadku niezapięcia pasów może uszkodzić innych podróżnych, w tym kierowcę. Polacy dzięki kampanii „Zapnij pasy. Włącz myślenie” dowiedzieli się także, że pasy bezpieczeństwa nie szkodzą kobietom w ciąży.
Fakty i mity
Krąży wiele stereotypów dotyczących stosowania pasów bezpieczeństwa. Oto niektóre z nich.
Mit Zapięte pasy mogą uniemożliwić wydostanie się z płonącego pojazdu.
Fakt Tylko 0,5% wypadków drogowych wiąże się z pożarem auta.
Mit Podczas wypadku lepiej wypaść z auta, niż być w nim uwięzionym.
Fakt W przypadku wyrzucenia ciała przez przednią szybę ryzyko odniesienia ciężkich ran w wypadku jest 25 razy większe. Natomiast ryzyko śmierci jest 6 razy większe.
Mit Po mieście i na krótkich trasach jeździ się wolno. W związku z tym, w razie wypadku nic im się nie stanie. Zapinanie pasów, w tej sytuacji, jest czynnością zbędną.
Fakt Przy zderzeniu z prędkością 50 km/godz. ciało jest wyrzucane z siedzenia z siłą 1 tony. Przy uderzeniu w stałe elementy samochodu skutki mogą być śmiertelne, również dla pasażera z przodu.
Mit Właściciele aut wyposażonych w poduszki powietrzne żyją natomiast w przeświadczeniu, że to zabezpieczenie jest wystarczające.
Fakt Poduszka powietrzna redukuje ryzyko śmierci o 50% tylko wtedy, gdy podczas wypadku działa wspólnie z pasami bezpieczeństwa.
Mit Pasażerowie na tylnych siedzeniach samochodu rzadko zapinają pasy bezpieczeństwa (stosuje je średnio około 47% pasażerów). Uważają, że tam jest bezpieczniej.
Fakt Pasażerowie na tylnym siedzeniu są tak samo narażeni na poważne obrażenia, jak z osoby siedzące z przodu samochodu. Ponadto, stanowią oni śmiertelne zagrożenie dla podróżujących z przodu pojazdu.
Mit Trzymanie dziecka na kolanach zabezpieczy je przed konsekwencjami wypadku w takim samym lub większym stopniu, jak usadowienie w foteliku.
Fakt Rodzic nie jest w stanie utrzymać w rękach dziecka, które w momencie nieoczekiwanego uderzenia przybiera masę … słonia. Co więcej, w czasie wypadku, rodzic może przygnieść dziecko własnym ciałem zmniejszając jego szansę na przeżycie.
Mit Pasy bezpieczeństwa stanowią zagrożenie dla kobiety w ciąży.
Fakt Podczas wypadku pasy bezpieczeństwa są jedynym urządzeniem, które może uratować życie kobiety w ciąży i jej nienarodzonego dziecka.
fot. plakat kampani „Zapnij pasy. Włącz myślenie”
|
Samochód uderza w nieruchomą przeszkodę przy prędkości 80km/h. Jak to wygląda?
Czas tragedii – niespełna 0,2 sekundy.
Po 0,026 sekundy od początku wypadku zderzak i przód samochodu jest już zgnieciony, a niezapięty pasami kierowca kontynuuje ruch z prędkością 80km/h.
Po 0,039 sekundy kierowca wraz z siedzeniem zostaje uniesiony o 15 centymetrów.
Po 0,044 sekundy uderza klatką piersiową w kierownicę, po 0,050 sekundy opóźnienie działające na osobę 80 razy przewyższa masę ciała, po 0, 068 sekundy ciało kierowcy uderza w deskę rozdzielczą z siłą 6 ton, po 0,092 sekundy głowa kierowcy uderza w przednią szybę, po 0,100 sekundy ciało kierowcy po uderzeniu w kolumnę kierownicy wypada na zewnątrz, wybijając przednią szybę – obrażenia powodują śmierć na miejscu, po 0,110 sekundy wrak auta zaczyna się cofać.
Po 0,150 sekundy w miejscu wypadku zalega cisza…
Źródło: www.bezpieczniwpasach.pl
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
O tym” cudownym działaniu pasów” to chyba piszą tylko teoretycy! Mogę dać prosty przykład wypadku w którym lepiej nie zapinać pasów ; „autostrada a6 niemcy,jedziemy jeepem w 3 osoby-prędkość około 70km na godz, jeden kolega siedzi z tyłu bez pasów i przysypia nagle widzę w lusterku bocznym że jadący za nami autobus Neoplan pędzi na nas z dużą prędkością! Zdążyłem tylko krzyknąć ”autobus” , chwycić kolegę za rękę i silnie pociągnąć do przodu w tym momencie uderzenie…. które miażdży cały tył łącznie z miejscem gdzie siedział kolega! Fakt; gdyby miał zapięte pasy zginąłby na miejscu ale dzięki szybkiej reakcji i braku pasów tylko ucierpiał jego mięsień w lewej nodze.
Anonymous - 5 marca 2021
O tym” cudownym działaniu pasów” to chyba piszą tylko teoretycy! Mogę dać prosty przykład wypadku w którym lepiej nie zapinać pasów ; „autostrada a6 niemcy,jedziemy jeepem w 3 osoby-prędkość około 70km na godz, jeden kolega siedzi z tyłu bez pasów i przysypia nagle widzę w lusterku bocznym że jadący za nami autobus Neoplan pędzi na nas z dużą prędkością! Zdążyłem tylko krzyknąć ”autobus” , chwycić kolegę za rękę i silnie pociągnąć do przodu w tym momencie uderzenie…. które miażdży cały tył łącznie z miejscem gdzie siedział kolega! Fakt; gdyby miał zapięte pasy zginąłby na miejscu ale dzięki szybkiej reakcji i braku pasów tylko ucierpiał jego mięsień w lewej nodze.