Ewa Kania

Jest przełom w sprawie Izery. Wiemy gdzie i kiedy powstanie fabryka

Sprawa lokalizacji fabryki Izery ciągnęła się już od dłuższego czasu i w ostatnim czasie nie pojawiały się żadne doniesienia na temat tego, że spółka ElectroMobility Poland będzie miała w najbliższym czasie dobre informacje. Tymczasem firma zaskoczyła, informując o przejęciu gruntów pod fabrykę.

Spis treści

Fabryka Izery powstanie w Jaworznie

Spółka ElectroMobility Poland od początku ubiegała się o grunty leżące w Jaworznickim Obszarze Gospodarczym. Przetarg na nie prowadziła Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna oraz Urząd Miasta Jaworzna, a jego wartość to 128 mln zł. EMP była jedynym podmiotem, który się o ubiegał o wspomniany grunt.

Według prezesa ElectroMobility Poland Piotra Zaremby, pozyskanie gruntów to niezwykle istotny krok w drodze do powstania Izery:

To krok, który bardzo przybliża nas do spełniania marzenia, żeby Polska znów miała swoją markę motoryzacyjną. Ostatnie dwa lata pokazały, że trzeba mieć marzenia, bo od nich się wszystko zaczyna, ale tak naprawdę trzeba mieć bardzo dużo determinacji, trzeba bardzo ciężko pracować, nie wolno się zrażać, bo dopiero wtedy marzenia zamieniają się w rzeczywistość.

Kiedy rozpocznie się produkcja Izery?

Zdaniem Piotra Zaremby wszystko wskazuje na to, że uda się dotrzymać ustalonego harmonogramu. Budowa fabryki ma ruszyć na początku 2024 roku, a pierwsze egzemplarze Izery mają zacząć zjeżdżać z taśmy w grudniu 2025 roku. Na sprzedaż trzeba będzie poczekać do 2026 roku.

Limity tankowania na stacjach paliw. Daniel Obajtek czeka na przeprosiny

Cyprian Gronkiewicz, dyrektor EMP ds. uruchomienia produkcji, tak przedstawił plan powstawania fabryki:

Zakład będzie budowany w dwóch etapach. Etap pierwszy to zdolność produkcyjna 100 tys. rocznie, etap drugi – 200 tys. Fabryka będzie składała się ze spawalni, lakierni i zakładu montażu. W etapie drugim dojdzie wydział tłoczni oraz zostaną rozbudowane poszczególne wydziały produkcyjne. Docelowa powierzchnia zakładu będzie wynosić ok. 225 tys. m kw.

W fabryce Izery zatrudnienie ma znaleźć około 2500 osób. Koszt jej powstania to 5-6 mld zł.

Fabryka w Jaworznie będzie produkować nie tylko Izery

Przypomnijmy, że polski samochód elektryczny powstanie na chińskiej platformie, stworzonej przez koncern Geely. Piotr Zaremba wspominał też już, że z tego względu bardzo możliwe, że w polskiej fabryce będą powstawały także chińskie samochody, korzystające z tej samej płyty podłogowej i technologii co Izera. Z biznesowego punktu widzenia brzmi to rozsądnie, ale w praktyce oznacza, że zamiast budowania potęgi polskiej motoryzacji, będziemy w dużej mierze chińską montownią.

Dodajmy też, że chociaż grunty na budowę Izery zostały już pozyskane, to nadal nie ma za co wybudować fabryki. Spółka nadal nie znalazła żadnego inwestora, a 500 mln zł jakimi dysponuje, pochodzi ze Skarbu Państwa, czyli z naszych podatków.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze