Jest przełom w sprawie Izery. Wiemy gdzie i kiedy powstanie fabryka
Sprawa lokalizacji fabryki Izery ciągnęła się już od dłuższego czasu i w ostatnim czasie nie pojawiały się żadne doniesienia na temat tego, że spółka ElectroMobility Poland będzie miała w najbliższym czasie dobre informacje. Tymczasem firma zaskoczyła, informując o przejęciu gruntów pod fabrykę.
Spis treści
- Fabryka Izery powstanie w Jaworznie
- Kiedy rozpocznie się produkcja Izery?
- Fabryka w Jaworznie będzie produkować nie tylko Izery
Fabryka Izery powstanie w Jaworznie
Spółka ElectroMobility Poland od początku ubiegała się o grunty leżące w Jaworznickim Obszarze Gospodarczym. Przetarg na nie prowadziła Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna oraz Urząd Miasta Jaworzna, a jego wartość to 128 mln zł. EMP była jedynym podmiotem, który się o ubiegał o wspomniany grunt.
Według prezesa ElectroMobility Poland Piotra Zaremby, pozyskanie gruntów to niezwykle istotny krok w drodze do powstania Izery:
To krok, który bardzo przybliża nas do spełniania marzenia, żeby Polska znów miała swoją markę motoryzacyjną. Ostatnie dwa lata pokazały, że trzeba mieć marzenia, bo od nich się wszystko zaczyna, ale tak naprawdę trzeba mieć bardzo dużo determinacji, trzeba bardzo ciężko pracować, nie wolno się zrażać, bo dopiero wtedy marzenia zamieniają się w rzeczywistość.
Kiedy rozpocznie się produkcja Izery?
Zdaniem Piotra Zaremby wszystko wskazuje na to, że uda się dotrzymać ustalonego harmonogramu. Budowa fabryki ma ruszyć na początku 2024 roku, a pierwsze egzemplarze Izery mają zacząć zjeżdżać z taśmy w grudniu 2025 roku. Na sprzedaż trzeba będzie poczekać do 2026 roku.
Limity tankowania na stacjach paliw. Daniel Obajtek czeka na przeprosiny
Cyprian Gronkiewicz, dyrektor EMP ds. uruchomienia produkcji, tak przedstawił plan powstawania fabryki:
Zakład będzie budowany w dwóch etapach. Etap pierwszy to zdolność produkcyjna 100 tys. rocznie, etap drugi – 200 tys. Fabryka będzie składała się ze spawalni, lakierni i zakładu montażu. W etapie drugim dojdzie wydział tłoczni oraz zostaną rozbudowane poszczególne wydziały produkcyjne. Docelowa powierzchnia zakładu będzie wynosić ok. 225 tys. m kw.
W fabryce Izery zatrudnienie ma znaleźć około 2500 osób. Koszt jej powstania to 5-6 mld zł.
Fabryka w Jaworznie będzie produkować nie tylko Izery
Przypomnijmy, że polski samochód elektryczny powstanie na chińskiej platformie, stworzonej przez koncern Geely. Piotr Zaremba wspominał też już, że z tego względu bardzo możliwe, że w polskiej fabryce będą powstawały także chińskie samochody, korzystające z tej samej płyty podłogowej i technologii co Izera. Z biznesowego punktu widzenia brzmi to rozsądnie, ale w praktyce oznacza, że zamiast budowania potęgi polskiej motoryzacji, będziemy w dużej mierze chińską montownią.
Dodajmy też, że chociaż grunty na budowę Izery zostały już pozyskane, to nadal nie ma za co wybudować fabryki. Spółka nadal nie znalazła żadnego inwestora, a 500 mln zł jakimi dysponuje, pochodzi ze Skarbu Państwa, czyli z naszych podatków.
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Zostaw komentarz: