
Ewy von Korff-Rosqvist – legenda za kierownicą samochodów rajdowych kończy 90 lat!
Ewy Rosqvist von Korff, urodzona w 1929 roku w Szwecji, jest jedyną kobietą, która była oficjalnym kierowcą rajdowym Mercedes-Benz. Największym jej sukcesem był 6-dniowy wyścig w Argentynie 1962 r., Gran Premio Internacional Standard z Ursulą Wirth jako pilotem. Kilka dni temu obchodziła 90 urodziny!
Zawodniczka sportów motorowych Ewy Jönsson urodziła się 3 sierpnia 1929 roku w Stora Herrestad (Szwecja). Po ukończeniu szkoły średniej i rolniczej przez dwa semestry studiowała weterynarię w Sztokholmie i została asystentką weterynaryjną. Ojciec kupił jej Mercedesa 170 S (W 136), którym Ewy podróżowała nawet do 200 kilometrów dziennie, wąskimi polnymi drogami. Wówczas odkryła swój talent do szybkiej i bezpiecznej jazdy po trudnym terenie. W swojej autobiografii „Jadąc przez piekło” napisała: „Po dwóch latach jechałam tak dobrze, że często kończyłam dzień półtora do dwóch godzin przed moimi koleżankami pomimo wszystkich postojów na farmach”.
Małżeństwo z inżynierem i entuzjastą sportów motorowych Ingve Rosqvist w 1954 r. wzbudziło w niej zamiłowanie do rajdów samochodowych. Ewy towarzyszyła mężowi podczas rajdu szwedzkiego w 1954 r. Miała szansę sprawdzić się wówczas za kierownicą: „Mogłam jeździć na niektórych etapach pośrednich i było to tak zabawne, że postanowiłam,jak najszybciej wziąć udział w rajdzie lub jako drugi kierowca ”- wspominała później. W 1956 roku, w wieku 27 lat, znalazła się na linii startu z Maybrit Clausson jako jej drugim kierowcą.
Za kierownicą Mercedesa Rosqvist i Wirth startowały kolejno w Midnattssolsrallyt (gdzie wygrały w kategorii kobiet), w Rajdzie Polski (6 miejsce w klasyfikacji generalnej i w morderczym maratonie Liège–Sofia–Liège (12 miejsce). Pod koniec sezonu odniosły swój największy sukces – zwycięstwo w argentyńskim Gran Premio Standard de Automovilismo. Zawody liczyły 4621 km, podzielone na dzienne etapy o długości 515-863 km. Większość trasy prowadziła drogami szutrowymi przez góry z różnicami wysokości do 3000 metrów.
W 1963r. zdobyła 16-te miejsce w Monte Carlo, piąte w greckim Acropolis, zwycięstwo klasy 2,5 litra w 6-godzinnym wyścigu na Nürburgringu oraz trzecią lokatę w swej sztandarowej imprezie argentyńskiej. W 1964r. przypadło jej zwycięstwo w klasie w Monte Carlo, piąte miejsce w Acropolis i trzecie w rajdzie Spa-Sofia-Liège.
W czerwcu 1964r., Ewy Rosqvist wyszła za mąż po raz kolejny – za barona Alexandra von Korff-Schmysingk. Para mieszkała w Stuttgarcie do śmierci barona w 1977r. Ewy wróciła potem do Sztokholmu i zawarła trzecie małżeństwo, z dyrektorem szwedzkiego oddziału Daimler-Benz, Kartem Gustavem Sverdergiem. Później pracowała jeszcze dla telewizji niemieckiej i argentyńskiej. Była komentatorką wyścigów i rajdów samochodowych.
Dziś Evy von Korff-Rosqvist ma 90 lat. Żyje samotnie w Sztokholmie. Pozostaje związana z Daimler jako ambasador marki i wciąż pojawia się czasem na organizowanych imprezach.
Najnowsze
-
Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Od soboty autostrada A2 między Poznaniem a Świeckiem to dla niektórych farsa. Kierowcy muszą mierzyć się z koszmarem organizacji ruchu. Tymczasowe pasy, zakazy dla ciężarówek, ograniczenia prędkości do 50 km/h i brak pasa awaryjnego – to tylko część problemów. Dlaczego rozbudowa trzeciego pasa zamienia się w drogę przez mękę? Sprawdzamy zmiany i to czy da się przejechać bez nerwów. -
Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
-
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
Zostaw komentarz: