Europa skazała samochody spalinowe na wymarcie. To koniec motoryzacji jaką znamy?
Parlament Europejski przegłosował datę zakończenia sprzedaży samochodów spalinowych. Od 2035 roku sprzedawać będzie można wyłącznie pojazdy lokalnie zeroemisyjne, czyli elektryczne i wodorowe.
Parlament Europejski przegłosował właśnie datę zakończenia sprzedaży samochodów spalinowych w 2035 roku. Uchwała została przyjęta stosunkiem 339 głosów za, 249 przeciw, 24 wstrzymało się.
14 lipca 2021 roku, w ramach pakietu „Fit for 55”, Komisja Europejska przedstawiła wniosek ustawodawczy dotyczący zmiany norm emisji CO2 dla samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych. W ramach pakietu „Fit for 55” producenci aut do 2030 roku mają zmniejszyć emisję sprzedawanych samochodów osobowych o 55%, w stosunku do tego co osiągnęli w 2021 roku. Z kolei w 2035 roku emisja ma zostać ograniczona o 100%, co w praktyce oznacza, że na terenie Unii Europejskiej będzie można sprzedawać wyłącznie samochody nie wytwarzające emisji miejscowej, czyli modele z napędem elektrycznym lub wodorowym.
Zakazując sprzedaży samochodów spalinowych, Unia Europejska chce osiągnąć neutralność klimatyczną do 2050 roku. Sprawozdawca Jan Huitema powiedział:
Ambitna rewizja norm emisji CO2 jest kluczowym elementem osiągnięcia naszych celów klimatycznych. Dzięki tym normom tworzymy przejrzystość dla przemysłu samochodowego i możemy stymulować innowacje i inwestycje producentów samochodów. Ponadto, zakup i eksploatacja samochodów o zerowej emisji zanieczyszczeń stanie się tańsza dla konsumentów. Cieszę się, że Parlament Europejski poparł ambitną rewizję celów na rok 2030 i opowiedział się za stuprocentowym celem na rok 2035, co ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku.
Jednak czy tak się faktycznie stanie? Teraz zakaz muszą zaakceptować wszystkie kraje wspólnoty. Ostateczna decyzja zależy od zgody wszystkich państw członkowskich UE wyrażonej w Radzie Unii Europejskiej.
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: