
Euro NCAP „rozbija” pieszych
Coraz częściej możemy spotkać w nowych samochodach masę systemów, których zadaniem jest polepszanie bezpieczeństwa pieszych. Organizacja Euro NCAP postanowiła przyjrzeć się im dokładniej podczas przeprowadzanych testów zderzeniowych.
Już niebawem testy zderzeniowe Euro NCAP zostaną wzbogacone o kolejne badanie. Będzie ono polegało na pojawieniu się autonomicznego pieszego na kursie kolizyjnym z samochodem. Systemy, w które będzie wyposażone auto będą miały za zadanie zapobiec wypadkowi (przy prędkości do 40 km/h) lub zminimalizować skutki tego zdarzenia (przy prędkości od 40 do 60 km/h).
Przez ostatnie dwie dekady liczba śmiertelnych wypadków z udziałem pieszych znacznie zmalała. Jednak w zeszłym roku podano, że nadal stanowią oni 47 procent z 26 tys. wypadków śmiertelnych na drogach.
Najczęściej do wypadków dochodzi, gdy rozproszony kierowca zbyt późno zaczyna hamować. W takiej sytuacji do akcji powinny wkroczyć systemy awaryjnego hamowania, które wykorzystują lasery, radary lub kamery do wykrywania pieszego na drodze. Ich głównym zadaniem jest maksymalne zmniejszenie prędkości. Euro NCAP pracuje nad poprawą bezpieczeństwa pieszych od 1997 roku. Od tamtego czasu wiele poprawiło się w tej kwestii.
Pierwsze testy systemów automatycznego hamowania awaryjnego zostały przeprowadzone w 2013 roku. Jednak do tej pory odbywały się one kolizji między samochodami. Teraz dojdą do tego scenariusze przy udziale pieszych.
Najnowsze
-
XPENG w Polsce: poznaj kolejną chińską markę, która chce podbić Polskę i Europę
Chińskie marki samochodowe? Brzmi znajomo, prawda? Ale XPENG to coś więcej niż tylko kolejny gracz z Dalekiego Wschodu, który chce podbić europejskie rynki. To marka stawiająca na trzy filary, które mogą przekonać nawet najbardziej sceptycznych polskich kierowców. -
Czy Twój samochód niszczy planetę? Szokująca prawda o emisjach CO2 i codziennych wyborach
-
Motocykl w firmie: jak legalnie odliczyć VAT i koszty? Sprawdź, co mówią przepisy!
-
Wąskie gardło na S1! Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury rezygnuje z trzeciego pasa?
-
Chcesz mieć nowego Seata Ibizę? Ta cena w Polsce może cię pozytywnie zaskoczyć
Zostaw komentarz: