Agnieszka Serafinowicz

Euro NCAP i kolejna porcja bardzo bezpiecznych modeli, ale jest jedno rozczarowanie

Euro NCAP opublikowało wyniki aż 15 nowych przetestowanych przez tę organizację aut. Jest jedno rozczarowanie.

Międzynarodowa organizacja badawcza Euro NCAP specjalizująca się w testach bezpieczeństwa nowych aut opublikowała najnowsze wyniki testów aż 15 nowych modeli. Dobra wiadomość jest taka, że niemal wszystkie badane samochody nie rozczarowują, ale jest też jedno rozczarowanie. Tego się nie spodziewałyśmy po samochodzie tak wysokiej klasy.

Euro NCAP – najnowsze wyniki testów bezpieczeństwa

Euro NCAP opublikowało wyniki testów 15 modeli, oto jakie samochody zostały sprawdzone, obok nazw modeli podajemy ich ocenę ogólną, dla przypomnienia, maksymalna nota to 5 gwiazdek:

  • Tesla Model S 2022 – 5 gwiazdek
  • NIO ET7 – 5 gwiazdek
  • WEY Coffee 02 – 5 gwiazdek
  • Toyota bZ4X – 5 gwiazdek
  • smart #1 – 5 gwiazdek
  • Renault Austral – 5 gwiazdek
  • Land Rover Range Rover Sport – 5 gwiazdek
  • Land Rover Range Rover – 5 gwiazdek
  • Toyota Corolla Cross – 5 gwiazdek
  • Hyundai Ioniq 6 – 5 gwiazdek
  • Nissan Ariya – 5 gwiazdek
  • Honda Civic – 5 gwiazdek
  • Subaru Solterra – 5 gwiazdek
  • Isuzu D-MAX Crew Cab – 5 gwiazdek
  • DS 9 – 4 gwiazdki

Pozytywnym wnioskiem są wysokie oceny aut chińskich: NIO, WEY, a także smart (który obecnie jest chińską marką; Daimler sprzedał chińskiemu koncernowi Geely udziały do marki smart). Chińczycy nauczyli się robić bardzo bezpieczne auta, jeszcze kilka lat temu modele z Państwa Środka uzyskiwały kiepskie oceny.

Euro NCAP i jeden rozczarowujący rezultat

Z pewnością za zaskoczenie można uznać zaledwie 4 gwiazdkową notę, jaką otrzymała topowa limuzyna w gamie DS Automobiles, model DS 9. Przypomnę, że to model klasy premium, bardzo wysoko wyposażony. Co poszło nie tak? Zaintrygowana wczytałam się w opublikowane wnioski ekspertów Euro NCAP. Testowano bazową odmianę DS 9, hybrydę z silnikiem 1.6, ale uzyskane wyniki zdaniem ekspertów można ekstrapolować na całą rodzinę modeli DS 9.

Euro NCAP wyniki DS 9

Co znalazłam? DS 9 jest pozbawiony np. poduszki kolanowej kierowcy i pasażera z przodu, ale to nie jest coś, co obniżałoby oceny, bo np. Tesla Model S również nie ma takiego wyposażenia, a uzyskała wyższą notę. Kolejna rzecz, to brak systemu asystującego minimalizującego ryzyko najechania na pieszego podczas cofania, co już na pewno mogło wpłynąć na ocenę (Euro NCAP w ostatnich latach mocno zwraca uwagę na systemy aktywne bezpieczeństwa, a trend ten będzie się tylko pogłębiał, o czym niedawno pisałam).

Jednak prawdziwą przyczyną obniżenia oceny modelu DS 9 były wyniki testów zderzeniowych. Na przykład w teście ze sztywną barierą o pełnej szerokości ochrona klatki piersiowej kierowcy została oceniona jako mierna ze względu na duże siły oddziałujące na klatkę piersiową manekina. Natomiast w teście zderzenia bocznego i zderzenia ze słupem ochrona wszystkich krytycznych obszarów ciała była wystarczająca. Kolejnym mankamentem jest brak systemu zapewniającego ochronę przed kolizjami wtórnymi w razie wypadku (automatyczna blokada hamulców w razie wypadku, przeciwdziała toczeniu się uderzonego auta i dalszym kolizjom). To o tyle dziwne, że takie rozwiązania są już stosowane od dłuższego czasu i znajdziemy je również w autach z niższych segmentów. Biorąc pod uwagę, że DS to marka segmentu premium, 4 gwiazdkowa, nie najniższa przecież ocena bezpieczeństwa, jest w takim przypadku porażką wizerunkową marki. Smaczku dodaje fakt, że DS 9 jest produkowany wyłącznie w Chinach. Poniżej jeszcze wideo z testu francuskiej limuzyny:

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze