Elspeth Beard – kobieta, która objechała motocyklem samotnie świat
Jej podróż w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku była niesamowitym wyczynem.
Wtedy używało się przede wszystkim papierowych map, a nie zaawansowanych technologii nawigacyjnych, które obecnie dostępne są dla każdego. Elspeth kupiła motocykl BMW R 60/6 – maszynę wówczas zaledwie sześcioletnią, ale o sporym przebiegu – ok. 48 000 kilometrów.
O Polce, która objechała świat motocyklem robiąc 162 000 kiometrów czytaj tutaj. |
Elspeth Beard obecnie. |
![]() |
Elspeth wprawiała się w technice jazdy najpierw jeżdżąc po Irlandii i Szkocji, a potem podróżując na południe Europy. Bardzo szybko nakręciła prawie 20 000 kilometrów. Jak się potem okazało była to jedynie wprawka do czegoś znacznie większego – do wyprawy dookoła świata. Przerwała studia i ruszyła do Nowego Jorku.
O wyprawie motocyklem dookoła Australli opowiada Kinga Tanajewska – czytaj tutaj. |
Elspeth Beard przed wyruszeniem w podróż życia. |
![]() |
Ameryka była pierwszym etapem jej podróży. Z Nowego Jorku pojechała do Kanady i wróciła do Stanów. Potem był Meksyk i Los Angeles, z którego wysłała swój motocykl do Sydney, a sama poleciała do Nowej Zelandii. W samej Australii zatrzymała się na ok. 7 miesięcy – oszczędności mocno stopniały, więc musiała trochę dorobić. W Australii przydarzył się jej też pierwszy wypadek, po którym trafiła do szpitala na dwa tygodnie.
Rzucić pracę w BBC, żeby podróżować przez świat motocyklem? Lois Pryce tego dokonała – czytaj tutaj. |
W Singapurze została okradziona ze wszystkich dokumentów, łącznie z paszportem, w którym były już powbijane wizy do kolejnych krajów. Skradziono też dokumenty motocykla. Sześć tygodni zmagała się z biurokracją, aby wyrobić ponownie stracone papiery. Z Singapuru pojechała na północ do Malezji, Tajlandii i dalej, do Indii. Jednak po drodze zdarzył się jej kolejny wypadek – pod koła motocykla wskoczył pies – Elspeth wjechała w drzewo, ale oprócz powierzchownych obrażeń i potłuczeń nic się jej nie stało. Do formy dochodziła pod opieką tajskiej rodziny. Byli to ludzie, do których ogrodu Elspeth wpadła, trafiając w drzewo.
Kobieta podróżująca na motocyklu w tamtych czasach wzbudzała nie lada ciekawość. Elspeth Beard z Indiach. |
![]() |
Elspeth Beard i jej obładowane BMW. |
![]() |
Nie umieli się ze sobą porozumieć inaczej, niż gestami. Ale po co więcej? Z pewnością nie wytłumaczyli jej jednego – co w kuchni robiło pół psa, i to dokładnie tego, który wpadł pod koła motocykla Elspeth? Co się stało z resztą? Czyżby go zjedli? Czyżby ją poczęstowali psim mięsem? Pewnie tak właśnie było.
O kobiecej rekordzistce, jeśli chodzi o liczbę przejechanych kilometrów w podróży motocyklowej przez świat – czytaj tu. |
Z Indii, do których dotarła z opóźnieniem, pojechała do Nepalu. Tam spotkała się ze swoimi rodzicami. Byli przerażeni jej wyglądem, bardzo schudła, miała za sobą dwa wypadki i choroby podróżne. Z Nepalu wróciła do Indii i przedostała się do Pakistanu, który przemierzyła bez żadnych problemów. Wówczas nie jechała sama – w Katmandu spotkała Holendra, który również podróżował na motocyklu BMW. Podróż powrotną do Europy częściowo odbyli razem.
Potem na trasie był porewolucjny Iran i problemy z motocyklem. W tym czasie Elspeth prawie nie zdejmowała kasku z głowy – była to dla niej osłona, rodzaj hidżabu, którym kobiety zasłaniają głowę w rożnych miejscach świata kultury islamskiej (należy dodać, że takich muzułmańskich nakryć głowy jest kilka rodzajów). Do dziś twierdzi, że większość napotkanych osób brała ją za mężczyznę.
Na granicy z Turcją stanęła na chwilę przed wygaśnięciem jej irańskiej wizy. W Turcji zatrzymała się na dłużej – musiała się podleczyć i naprawić motocykl. Kiedy nieco odbudowała swoją mocno nadszarpniętą kondycję fizyczną (ważyła 41 kilogramów) udała się do Grecji, a potem kierowała się już przez Europę do Wielkiej Brytanii.
Elspeth Beard przy swoich ukochanych motocyklach BMW – Wielka Brytania. |
![]() |
Do domu wróciła po trzech latach i prawie 80 000 przejechanych kilometrach. Zdecydowanie bardziej chuda, ale szczęśliwa. Samodzielnie przebudowała silnik swojego motocykla. Podobno maszyna jeździ do dziś. A sama Elspeth jest entuzjastką maszyn marki BMW i jeździ cały czas.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Wąskie gardło na S1! Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury rezygnuje z trzeciego pasa?
Czy ekspresówka S1 na Górnym Śląsku stanie się kolejnym wąskim gardłem polskich dróg? Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się na przebudowę trasy bez dodania trzeciego pasa, mimo że prognozy wskazują na szybko rosnący ruch. Czy to decyzja, która już wkrótce sparaliżuje ruch na jednej z najważniejszych tras w regionie? Sprawdzamy, dlaczego resort nie posłuchał zaleceń ekspertów i jakie będą konsekwencje tej decyzji dla kierowców. -
Chcesz mieć nowego Seata Ibizę? Ta cena w Polsce może cię pozytywnie zaskoczyć
-
Kobiety w sporcie motorowym – za kierownicą Mazdy MX-5
-
Tysiące kierowców ignoruje zakazy. Policja ujawnia szokującą skalę problemu!
-
Ta kwota cię zszokuje: oto jak ubezpieczyciele oszczędzają na twoim wypadku samochodowym
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Nieźle