Elena Myers druga na torze Daytona w wyścigach motocyklowych
Zawodnicy Suzuki rozpoczęli tegoroczne mistrzostwa AMA Pro Road Racing w doskonałym stylu. Największą sensację wywołała dziewiętnastoletnia Elena Myers, która w minioną sobotę wygrała drugi wyścig klasy Supersport na legendarnym torze Daytona.
O Elenie pisałyśmy wcześniej tutaj.
Elena Myers |
fot. Suzuki |
Tegoroczne zmagania AMA Pro Road Racing rozpoczęły się tradycyjnie na torze Daytona Speedway na Florydzie, gdzie najważniejszym wyścigiem weekendu jest Daytona 200. Do tego wyścigu z pierwszego pola startowego ruszał Martin Cardenas na Suzuki GSX-R 600. Kolumbijczyk, który w przeszłości startował w mistrzostwach świata, walczył o zwycięstwo do ostatnich metrów i po przejechaniu 57 okrążeń zameldował się na mecie zaledwie 0,112 sekundy za zwycięzcą. Dopiero analiza foto finiszu wskazała, że zawodnik Suzuki był czwarty. Piąty był Dane Westby też na GSX-R 600.
Zawodnicy Suzuki dominowali na Florydzie w klasie Supersport, wygrywając oba wyścigi. W piątkowym wyścigu po niesamowitym finiszu, gdzie pierwsza siódemka przekroczyła linię mety w niecałą sekundę, najlepszy okazał się James Rispoli, który o 0,031 sekundy pokonał Jake Lewisa. Drugi wyścig weekendu należał do dziewiętnastoletniej Eleny Myers, która po równie emocjonującym starciu pokonała innego zawodnika Suzuki, Coreya Alexandera. Było to już drugie w karierze zwycięstwo Eleny w profesjonalnych wyścigach i pierwsze kobiece w długiej historii toru Daytona.
Po wyścigu Elena Myers powiedziała:
– Moi rywale byli bardzo szybcy w ten weekend, a ja starałam się po prostu trzymać blisko nich. W piątek zostałam zablokowana, dlatego cieszę się, że w sobotę było nas mniej w czołówce. To był fenomenalny wyścig. Czasem prowadziłam, później obserwowałam z tyłu rywali. Ich motocykle były piekielnie szybkie, ale mój też świetnie się spisywał. Dziękuję mojemu zespołowi, że tak dobrze przygotował dla mnie motocykl na ten weekend. Dedykuję im to zwycięstwo.
W najsilniejszej klasie Superbike z dobrej strony pokazali się Blake Young i Roger Hayden dosiadający nowych Suzuki GSX-R 1000. Zawodnik National Guard Jordan Suzuki był dwukrotnie trzeci, a Young, reprezentujący Yoshimura Racing, wygrał sobotni wyścig. W piątek ubiegłoroczny wicemistrz był drugi i taką pozycję zajmuje też w klasyfikacji generalnej.
Klasyfikacja generalna Supersport zachód po 2 wyścigach:
1. James Rispoli 50 pkt.
2. Elena Myers 45
3. Hayden Gillim 34
4. Sebastiao Ferreira 22
5. Travis Ohge 17
Klasyfikacja generalna Supersport wschód po 2 wyścigach:
1. Corey Alexander 42 pkt.
2. Stefano Mesa 35
3. Tomas Puerta 33
4. Jake Lewis 25
5. Miles Thornton 24
Klasyfikacja generalna Superbike po 2 wyścigach:
1. Josh Hayes 58 pkt.
2. Blake Young 55
3. Roger Hayden 42
4. Larry Pegram 34
5. Steve Rapp 31
Klasyfikacja generalna DaytonaSportbike po Daytona 200:
1. Joey Pascarella 31 pkt.
2. Jason DiSalvo 25
3. Cameron Beaubier 21
4. Martin Cardenas 19
5. Dane Westby 16
Kilka faktów o AMA Pro Road Racing:
AMA Pro Road Racing mają status Międzynarodowych Mistrzostw Ameryki motocykli produkcyjnych, czyli takich, jakie można zobaczyć na drodze lub kupić w salonie. Maszyny, które stają na starcie, są oczywiście zmodyfikowane, by osiągaćjak najlepsze rezultaty, jednak bazą jest homologowany model drogowy. Amerykańska seria jest jedną z najsilniejszych na świecie; to właśnie tam wyrośli tacy zawodnicy, jak Kevin Schwantz, Nicky Hayden czy Ben Spies, którzy sięgali potem po Mistrzostwa MotoGP i WSBK.
Za narodziny AMA Superbike uznaje się rok 1976, a fabryka Suzuki od samego początku była bardzo mocno zaangażowana w rywalizację w tej serii. To właśnie tam narodziła się legendarna spółka Suzuki/Yoshimura, która już w 1979 roku zdobyła mistrzostwo. Motocyklem przygotowywanym przez Yoshimurę ścigał się wtedy Wes Cooley.
Ostania dekada to ogromna dominacja Suzuki – od 1999 do 2009 roku zawodnicy ścigający się dla tej marki aż dziewięć razy zdobywali mistrzostwo. W sezonie 2011 Blake Young dosiadający motocykla Suzuki GSX-R 1000 został wicemistrzemw klasie Superbike.
Klasa Supersport podzielona jest na dywizję wschodnią (East) i zachodnią (West). Takie rozwiązanie ma obniżyć koszta podróży szczególnie prywatnych zawodników. Na początku każdego sezonu zawodnik określa, w której dywizji chce zdobywać punkty. Niektóre wyścigi są wspólne dla obu dywizji.
Daytona 200
Jeden z najsłynniejszych wyścigów motocyklowych rozgrywany od 1937 roku na dystansie 200 mil. Początkowo ścigano się po plaży w Daytona; od 1961 roku zawody odbywają się na częściowo owalnym torze Daytona Speedway. Dystans 200 mil pokonuje jeden zawodnik, zatrzymując się po drodze na tankowanie. Od 2009 roku rywalizują motocykle klasy Daytona Sportbike (różne pojemności w zależności od producenta), z minimalną liczbą przeróbek, ale przystosowane do długich wyścigów. Minimalny wyścig tej klasy na innych torach to 50 mil. Suzuki pierwszy raz wygrało Daytona 200 w 1988 roku razem z Kevinem Schwantzem.
Najnowsze
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
Cadillac coraz chętniej wkracza w świat elektrycznych samochodów. Po zaprezentowaniu modeli takich jak Celestiq czy Escalade IQ, teraz przyszedł czas na kolejnego elektrycznego SUV-a. Cadillac Vistiq ma być autem, dzięki któremu amerykańska marka będzie miała swój ,,luksusowy” model w każdym segmencie SUV-ów. -
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
-
Kia EV3 w gronie finalistów konkursu Car of the Year 2025
-
Europejska premiera BYD Sealion 7
-
Cupra Formentor VZ5 w edycjach specjalnych
Zostaw komentarz: