Ekstremalne testowanie samochodów – jak to się odbywa?
Drzwi zamykane są nawet 30 000 razy, fotele są składane 20 000 razy, a każdy przycisk zostaje wciśnięty nawet 5 000 razy. Wszystkie części samochodowe poddawane są ekstremalnym testom przed wprowadzeniem nowego auta na rynek.
Większość tego typu testów przeprowadzanych jest jeszcze na etapie prototypu samochodu. Tuż przed opuszczeniem fabryki auta poddawane są kolejnym testom, tak aby nowy właściciel otrzymał idealnie dopracowany pojazd. Szczegółowe testy gwarantują jakość i niezawodność zarówno poszczególnych części, jak i całego samochodu. Przyjrzyjmy się temu procesowi na przykładzie marki Seat.
Opony, które są w stanie okrążyć świat cztery razy
Około pięćdziesięciu inżynierów testuje prototypy, przejeżdżając ponad 1 200 000 kilometrów rocznie po ekstremalnych terenach. Trasa ta odpowiada czterokrotnemu okrążeniu planety. Każda część koła musi wykazywać odporność zarówno na oblodzenie rosyjskich dróg, jak i na 50-stopniowy skwar marokańskiej pustyni.
Na liczącej 3000 kilometrów żwirowej trasie setki tysięcy fragmentów skał uderza w podwozie samochodu, nadkola i zderzaki. Egzamin będzie zdany, jeśli części wytrzymają to ekstremalne obciążenie.
Kolejny test ma na celu udowodnienie, że ponad 2 200 pojazdów wyjeżdżających codziennie z linii montażowej jest odpornych nawet na monsunowe deszcze. Kabina pasażerska musi wykazać swoją wodoszczelność w starciu z 2 500 litrami wody, które oblewają ją w ciągu 10 minut.
Tysiące interakcji
A ile razy dziennie kierowca wsiada i wysiada z samochodu? W prototypach SEAT-a wsiadanie i wysiadanie z pojazdu powtarza się aż 20 000 razy z rzędu. Ruchy odtwarzane są przez maszyny symulujące pracę kierowcy i pasażerów siedzących na siedzeniach, opierających się o materiał na poduszkach i oparciach. Ponadto w każdym modelu oparcia foteli są składane do 20 000 razy w celu sprawdzenia ich wytrzymałości.
Także dźwięk wytwarzany przez zamykające się drzwi robi wrażenie na nowym nabywcy samochodu. Z tego powodu wykonuje się 30 000 zamknięć drzwi, aby mieć pewność, że każdy model wydaje przy tym odgłos delikatnego, subtelnego kliknięcia.
Do 5 000 wciśnięć przycisku
Każdy przycisk, pokrętło i mechanizm sterowania musi w dotyku kojarzyć się z wysoką jakością i precyzją. Z tego powodu przyciski na ekranie, przełączniki wyboru radia i klimatyzacji są naciskane nawet 5 000 razy. Specjalny dział SEAT-a, który bada wszystkie interakcje związane z dotykiem, przeprowadza testy trzy lata przed uruchomieniem produkcji pojazdów.
2 mln km testów drogowych
Celem badania jest przetestowanie prawidłowego działania układu hamulcowego i sprawdzenie, czy nie wydaje on nieprzyjemnych odgłosów. To ostateczny test, jakiemu poddawane są samochody przed dostarczeniem ich do dealerów. Kierowcy przeprowadzający finalne badanie aut pokonują rocznie w sumie 2 miliony kilometrów na torach o nierównych nawierzchniach i zboczach, brukowanych kamieniach i sześciu różnych rodzajach chodników.
Tak rygorystycznym testom poddawane są wszystkie nowości hiszpańskiej marki – włącznie z nowym SUV-em, który wprowadzony zostanie w 2018 roku i uzupełni gamę uterenowionych aut hiszpańskiej marki, do której należą obecnie modele Ateca i Arona.
Najnowsze
-
Pachnieć Rolls-Roycem? Teraz można! Marka wprowadza nowy zapach perfum Rolls-Royce Scent
Rolls-Royce, synonim luksusu i wyrafinowania, przenosi doświadczenie podróżowania swoimi samochodami na nowy, zmysłowy poziom. Wprowadzając Rolls-Royce Scent, marka debiutuje z unikalnym konceptem zapachowym, który wzbogaca wnętrze flagowego modelu Phantom o nowy wymiar doznań. -
Citroen C5 X PHEV 225 KM – test. Hybryda, która cię zaskoczy
-
70 990 zł za nowe, spalinowe auto z takim wyposażeniem? MG3 miażdży konkurencję!
-
Chiński desant na polskie drogi – spis modeli i cen. Czy Kowalski z Malinowską wiedzą, co kupują?
-
Masz problem z odpaleniem swojego diesla w mroźny poranek? Te sposoby ci pomogą
Zostaw komentarz: