EB110, Veyron i Chiron – Bugatti wspomina swoje współczesne modele
„Trylogia współczesnych Bugatti” - pod takim hasłem spotkały się trzy niezwykłe modele, które powstały, aby przesuwać granice tego, co możliwe jest w dopuszczonym do ruchu samochodzie.
Od kilku dekad przepis na model Bugatti jest taki sam – monokok z włókna węglowego, centralnie umieszczony, poczwórnie doładowany silnik oraz napęd na wszystkie koła. Cel? Wyznaczyć nowy rekord prędkości oraz zaspokoić pragnienia najbogatszych ludzi świata.
Erę nowożytnych Bugatti rozpoczął model EB110, którego nazwa pochodzi od inicjałów Ettore Bugattiego. Liczba 110 natomiast odnosi się do 110 urodzin założyciela marki, które obchodziłby w 1991 roku, kiedy to miał swoją premierę ten model.
EB110 wyróżniał się wspomnianym monokokiem z włókna węglowego, elementem niespotykanym wtedy w samochodach drogowych, podobnie jak sam karbon. Z tego materiału wykonano dużą część auta, wykorzystano także aluminium, a z kolei felgi wykuto z magnezu.
Za plecami podróżnych umieszczono 3,5-litrowy silnik V12, którzy dzięki czterem turbinom generuje 560 KM. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 3,5 s, a prędkość maksymalna wynosi 341 km/h. W 1991 roku! Później przygotowano także odchudzoną wersję Super Sport, którego jednostka rozwija 611 KM, pozwala rozpędzić się do 100 km/h w 3,3 s i jechać nawet 350 km/h, co dało EB110 rekord świata wśród aut seryjnych. Powstało 95 sztuk w wersji zwykłej i 31 w odmianie Super Sport.
Bugatti dość szybko wyrósł jednak konkurent w postaci McLarena F1, a później także Koenigsegga. Odpowiedzią na to był debiutujący w 2005 roku Veyron, który natychmiast zawładnął wyobraźnią fanów motoryzacji. Jego 8-litrowy silnik W16 generował 1001 KM i pozwalał rozpędzić ten hipersamochód do 100 km/h w 2,5 s. Prędkość maksymalna wynosiła rekordowe 407 km/h.
Podobnie jak poprzednik, tak i Veyron doczekał się wersji Super Sport, która oferowała 1200 KM. Jej prędkość maksymalna została ograniczona do 415 km/h, ale autem bez elektronicznego kagańca udało się uzyskać rekordowe 431 km/h. Bugatti wyprodukowało 450 sztuk Veyrona w tym 48 wzmocnionej wersji.
Najnowszy model z tego trio, Chiron, ponownie oszałamia osiągami. 1500 KM (z 8-litrowego W16) pozwala osiągnąć 100 km/h w 2,4 s, 200 km/h w 6,1 s, a 300 km/h w 13,1 s. Prędkość maksymalna została niestety ograniczona do 420 km/h, ale właściciele mogą pocieszać się myślą, że ich Bugatti bez ogranicznika pojedzie nawet 490 km/h.
Podobnie jak poprzednicy, również Chiron traktowany jest, nie tylko jako jeden z najbardziej ekskluzywnych środków transportu, ale także jako inwestycja kapitału. Do tej pory sprzedano 250 z 500 zaplanowanych sztuk, a ceny zaczynają się od 2,65 mln euro (plus podatki).
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Zostaw komentarz: