Na środkowy pas wjeżdżają dwaj kierowcy z dwóch strony – który z nich ma pierwszeństwo?
Często jeżdżąc po polskich drogach można odnieść wrażenie, że miejscowi kierowcy uczyli się jeździć głównie na drogach jednopasmowych. Gdy pojawia się drugi lub trzeci pas, zaczynają się schody - dezorientacja i kurczowe trzymanie się jednego pasa to nie najgorsze tego objawy. Podobna niewiedza może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Co na przykład kiedy na środkowy pas chcą jednocześnie wjechać dwaj kierowcy z prawego i lewego pasa? Który z nich ma pierwszeństwo?
Spis treści
- Zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo?
- Kiedy nie stosuje się zasady prawej ręki podczas zmiany pasa ruchu?
- Dwaj kierowcy skręcają na ten sam pas na skrzyżowaniu – kto ma pierwszeństwo?
Zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo?
Do sytuacji której dotyczy pytanie zadane w tytule, może dojść zarówno na autostradzie jak i w mieście. Poruszacie się pasem lewym i chcecie zmienić go na środkowy. W tym samym momencie kierowca z pasa prawego też chce wjechać na środkowy. Kto ma wtedy pierwszeństwo?
Wśród części kierowców pojawia się intuicja, zgodnie z którą kierujący z pasa lewego, jako ten korzystający z pasa najszybszego, stoi niejako wyżej w „hierarchii”. Jest to intuicja całkowicie błędna.
Zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym:
Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, z wyjątkiem ust. 4a i 4b, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas ruchu z prawej strony.
Wynika z tego, że tak samo jak na skrzyżowaniach równorzędnych, podczas zmiany pasa ruchu, obowiązuje zasada prawej ręki.
Paliwo 440 zł za litr? Niemiecki profesor nie ma co do tego wątpliwości
Kiedy nie stosuje się zasady prawej ręki podczas zmiany pasa ruchu?
W cytowanym przepisie pojawia się informacja o dwóch wyjątkach. Dotyczą one sytuacji, gdy na drodze pojawia się korek i konieczne jest stosowanie jazdy na suwak. Zgodnie z ustępem 4a:
W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy pasem ruchu z powodu wystąpienia przeszkody na tym pasie ruchu lub jego zanikania, kierujący pojazdem poruszający się sąsiednim pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu umożliwić jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów, znajdującym się na takim pasie ruchu, zmianę tego pasa ruchu na sąsiedni, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy.
W takiej sytuacji to poruszający się kontynuowany pasem, powinien ustąpić kierowcy, który chce przed niego wjechać. Analogicznie wygląda to, gdy zwężane są dwa pasy:
W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy dwoma pasami ruchu z powodu przeszkód na tych pasach ruchu lub ich zanikania, jeżeli pomiędzy tymi pasami ruchu znajduje się jeden pas ruchu, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy, kierujący pojazdem poruszający się tym pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasów ruchu umożliwić zmianę pasa ruchu jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z prawej strony, a następnie jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z lewej strony.
Dwaj kierowcy skręcają na ten sam pas na skrzyżowaniu – kto ma pierwszeństwo?
Spór o pas ruchu może mieć miejsce jeszcze w jednej sytuacji – kiedy na skrzyżowanie z przeciwnych stron wjeżdżają dwa samochody – jeden skręca w prawo, drugi w lewo i obaj celują na ten sam pas. Kto ma pierwszeństwo?
Część kierowców odpowie, że nie powinni wjeżdżać na ten sam – kierowca skręcający w prawo zajmuje prawy pas, a skręcający w lewo lewy. Dzięki temu nie ma konfliktu i ruch jest płynniejszy. Taki sposób poruszania się jest rzeczywiście zalecany, ale nie narzucony. To kierowca skręcający w prawo ma tu pierwszeństwo i jeśli zapragnie wjechać od razu na pas lewy, to kierujący z naprzeciwka będzie musiał mu ten manewr umożliwić.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: