Druga generacja systemu multimedialnego MBUX debiutuje – słucha jeszcze uważniej i rozumie kierowcę?
Żadna inna innowacja ostatnich lat nie zmieniła sposobu obsługi Mercedesów tak radykalnie jak MBUX - system operacyjny ze zdolnością „uczenia się” zwyczajów użytkownika. W nowej Klasie S debiutuje właśnie jego druga generacja. Teraz jego wnętrze jest jeszcze bardziej "cyfrowe" - co nowego proponuje nam MBUX?
Asystent głosowy „Hej Mercedes” jest teraz dostępny z każdego fotela i ma jeszcze większe możliwości uczenia się oraz prowadzenia dialogu. Nowością jest możliwość kontynuowania zakończonego dialogu za pomocą dalszych poleceń – użytkownik może wydać kilka kolejnych instrukcji, np. polecić włączenie ogrzewania fotela i uruchomienie prowadzenia do celu w nawigacji. „Hej Mercedes” udziela również odpowiedzi na pytania z wiedzy ogólnej albo na życzenie potrafi wydawać odgłosy zwierząt.
Co więcej, niektóre czynności można teraz wykonać bez wypowiadania hasła aktywującego „Hej Mercedes” (np. odebranie połączenia telefonicznego). W razie potrzeby asystent objaśni też funkcje samochodu – odpowie np. na pytanie, jak połączyć smartfon przez Bluetooth lub gdzie można znaleźć apteczkę. A dzięki funkcji Smart Home we wspólną sieć z pojazdem można połączyć sprzęty AGD i RTV i głosowo obsługiwać je zdalnie.
„Hej Mercedes” jest nawet w stanie rozpoznawać podróżujących po ich głosie – co sygnalizuje za pomocą odpowiednich elementów nastrojowego oświetlenia. Rozpoznawanie głosu odbywa się w czasie rzeczywistym, przy użyciu specjalnego procesu uwierzytelniania.
Na życzenie dostępne są dwa różne wyświetlacze head-up (HUD). Większy z nich oferuje treści rozszerzonej rzeczywistości (AR – Augmented Reality). Na przykład w trybie nawigacji na wyświetlaczu pojawiają się animowane strzałki skrętu, wskazujące konkretny pas lub kierunek. Obraz zdaje się „unosić” 10 metrów przed oczami kierowcy. Tak duża odległość sprawia, że może mieć on bardzo dużą powierzchnię – odpowiadającą monitorowi o przekątnej 77”.
Wizualną atrakcją wnętrza nowej Klasy S jest duży centralny wyświetlacz w pionowym formacie, łatwy w zasięgu zarówno dla kierowcy, jak i pasażera z przodu. Jego pionowa orientacja umożliwia również wyświetlanie dłuższych list. Wyświetlacz występuje w dwóch wersjach – 11,9” lub 12,9”. Większy z nich wyróżnia się haptyczną informacją zwrotną i korzysta z techniki OLED. Haptyczna informacja zwrotna ma postać minimalnej wibracji przy dotykaniu, dzięki czemu użytkownik ma wrażenie obsługi tradycyjnych, mechanicznych przełączników. OLED to skrót od „Organic Light Emitting Diode” – organicznej diody elektroluminescencyjnej. W porównaniu z ekranami LCD technika ta oferuje lepszy poziom czerni, jeszcze silniejszy kontrast i pozwala ograniczyć zużycie energii.
Wygląd wyświetlacza kierowcy oraz środkowego ekranu można zindywidualizować, wybierając jeden z czterech stylów wyświetlania (dyskretny, sportowy, ekskluzywny, klasyczny) oraz trzech widoków (nawigacja, wsparcie, usługi). Nowym elementem wyświetlacza kierowcy jest wskaźnik ECO (w stylu klasycznym), który przybiera postać kuli toczącej się po wirtualnej drodze. W atrakcyjny wizualnie sposób pomaga on kierowcy w utrzymaniu efektywnego stylu jazdy.
W nowej Klasie S Mercedes-Benz oferuje również zintegrowaną usługę strumieniowego przesyłania muzyki Spotify oraz radio internetowe Tuneln. Nadal dostępne będą także TIDAL i Amazon Music. MBUX, tak samo jak smartfon czy inne urządzenie mobilne, zapewnia dostęp do utworów i list odtwarzania. Obsługa jest intuicyjna i możliwa również za pomocą asystenta głosowego „Hej Mercedes”.
Nowoczesne domy są coraz bardziej inteligentne. Pod ogólnym terminem „inteligentny dom” kryje się m.in. komunikacja, którą umożliwiają sieć WLAN i odpowiednie czujniki: temperatura powietrza, oświetlenie, rolety czy urządzenia elektryczne mogą być sterowane zdalnie. Czujniki ruchu i styki okienne informują użytkownika o obecności nieproszonych gości. Dzięki funkcji MBUX Smart Home Klasa S staje się centrum sterowania funkcjami inteligentnego domu, zapewniając maksymalny komfort ich obsługi nawet z daleka.
Początkowo „Hej Mercedes” ma rozumieć zapytania i polecenia w czterech językach (niemieckim, chińskim, amerykańskim i brytyjskim angielskim). Mogą one służyć do obsługi oświetlenia, gniazd, termostatów, rolet i żaluzji, czujników ruchu i styków drzwiowych lub okiennych, a także czujników temperatury. Dzięki temu system może odpowiedzieć np. na pytanie: „Czy pamiętałem, aby przykręcić ogrzewanie?”.
W zależności od odpowiedzi i zainstalowanych w domu termostatów ustawienie temperatury będzie można zmienić, np. tak: „Ustaw temperaturę w całym domu na 18 stopni”. Integracja funkcji inteligentnego domu z MBUX-em może więc pomóc w zmniejszeniu zużycia energii. Jednocześnie zwiększa komfort, ponieważ ogrzewanie w odpowiednim czasie można zdalnie włączyć ponownie. Wzrasta wreszcie poczucie bezpieczeństwa, bowiem czujniki ruchu mogą być na bieżąco monitorowane. A dodatkową zaletę stanowi wygoda, jaką jest możliwość wyłączenia świateł po pospiesznym wyjeździe.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: