Polacy uwielbiają jeździć tak po drogach szybkiego ruchu. Grozi za to mandat i nie chodzi o lewy pas
Od kiedy tylko w Polsce zaczęto na poważnie rozwijać sieć dróg szybkiego ruchu, zaczęły pojawiać się głosy, że Polacy nie potrafią po nich jeździć. Od tych czasów minęło wiele długich lat, ale nadal krytyczne zdanie na temat rodaków i autostrad oraz ekspresówek, wciąż pozostaje aktualne.
Spis treści
- Kiedy można jechać po drodze szybkiego ruchu lewym pasem?
- Czy można jechać cały czas środkowym pasem na drodze szybkiego ruchu?
- Jaki mandat za jazdę środkowym pasem?
- Czy można wyprzedzać prawym pasem?
Kiedy można jechać po drodze szybkiego ruchu lewym pasem?
Ta podstawowa wiedza nadal jest dla niektórych kierowców zagadką. Mamy też wrażenie, że coraz częściej spotkać można osoby, które o przepisach słyszały, ale rozumieją je po swojemu i oburzają się, jeśli ktoś im chce zarzucić niekompetencję.
Przypomnijmy więc, że lewy pas służy do wyprzedzania innych, wolniej poruszających się pojazdów. Manewr ten można wykonać we własnym tempie i nie jest tak, że jeśli jedziecie autostradą, musicie podczas wyprzedzania rozpędzić się do 140 km/h.
Coraz częściej do sieci trafiają niestety nagrania kierowców, którzy słyszeli o tych zasadach i wzbudziły w nich poczucie bezkarności. Zapominają o zakazie tamowania i utrudniania ruchu, a mozolne wyprzedzanie tira tym właśnie jest. Zapominają też o obowiązku ustąpienia miejsca szybciej poruszającym się pojazdom.
Jeśli zakończyłeś wyprzedzanie tira, ale na horyzoncie jest następny to NIE JEST powód, by zostawać na lewym pasie. Masz obowiązek zjechać na prawo i dopiero po dogonieniu kolejnej ciężarówki ponownie wjechać na lewy pas. Przypomnijmy też, że jeśli jedziesz z maksymalną dopuszczalną prędkością to NIE JEST powód, by zostawać na lewym pasie i nie ustępować drogi innym. Żeby cię wyprzedzić kierowca z tyłu będzie musiał przekroczyć prędkość? To nie twoja sprawa, tylko policji. Ty nie masz prawa go hamować.
Czy można jechać cały czas środkowym pasem na drodze szybkiego ruchu?
Coraz częściej można w Polsce spotkać trzypasmowe drogi szybkiego ruchu. Rozkład ruchu wygląda na nich zwykle tak, że prawym pasem jadą najwolniejsze tiry i ciężarówki, te szybsze często trzymają się środkowego, a lewy pas co chwilę zajmują kierujący, tylko trochę szybsi od tamtych na pozostałych dwóch pasach.
Słyszałeś o specjalnej, rządowej stacji paliw? Mało kto o niej wie, a każdy może na niej zatankować
W mniemaniu wielu kierowców środkowy pas jest najlepszym wyborem. Nie natykają się co chwilę na ciężarówki, a jeśli ktoś chce jechać szybciej od nich, to przecież ma pas lewy, więc czują się rozgrzeszeni. Każdy kto pojeździł trochę po Polsce dobrze wie, że na trochach trzypasmowych, najmniejszym zainteresowaniem cieszy się pas prawy.
Takie zachowanie to błąd. Przypomnijmy, co mówi art. 16 kodeksu drogowego:
1. Kierującego pojazdem obowiązuje ruch prawostronny.
2. Kierujący pojazdem, korzystając z drogi dwujezdniowej, jest obowiązany jechać po prawej jezdni; do jezdni tych nie wlicza się jezdni przeznaczonej do dojazdu do nieruchomości położonej przy drodze.
3. Kierujący pojazdem, korzystając z jezdni dwukierunkowej co najmniej o czterech pasach ruchu, jest obowiązany zajmować pas ruchu znajdujący się na prawej połowie jezdni.
4. Kierujący pojazdem jest obowiązany jechać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. Jeżeli pasy ruchu na jezdni są wyznaczone, nie może zajmować więcej niż jednego pasa.
Przepisy są jednoznaczne – zawsze należy korzystać z pasa prawego. Nie można zająć na przykład środkowego i jechać tak dziesiątki kilometrów, bez względu na sytuację drogową. Kierowca ma obowiązek się do niej dostosowywać i odpowiednio dobierać pasy ruchu.
Długotrwała jazda pasem środkowym jest możliwa tylko wtedy, gdy ruch jest na tyle gęsty, że zjazd na prawy nie jest możliwy lub nie ma sensu. Podobnie gdy na autostradzie utworzy się korek, dozwolone jest ustawianie się na wszystkich pasach. Lecz w warunkach płynnego ruchu, trzeba stosować się do zasady ruchu prawostronnego.
Jaki mandat za jazdę środkowym pasem?
Szansa na otrzymanie mandatu za takie zachowanie jest nieduża, ale teoretyczna kara dotkliwa. Można otrzymać za to od 500 do 3000 zł grzywny oraz 6 punktów karnych. Dokładna wysokość kary zależy od indywidualnej oceny naszego zachowania przez policjanta.
Czy można wyprzedzać prawym pasem?
Problem blokowania i nadużywania lewego pasa, łączy się z kwestią wyprzedzania innych pojazdów z prawej strony. Często kierowcy tamujący w ten sposób ruch, próbują piętnować innych, którzy poirytowani nieprzepisowym zachowaniem, wyprzedzają ich prawym pasem.
Taki manewr jest dozwolony i to na każdej drodze. Jeśli tylko dwa pasy do jazdy w jednym kierunku oddzielone są od pasów do jazdy w drugą (a tak jest na każdej drodze szybkiego ruchu). Gdyby nie były, to w każdą stronę musiałyby być wyznaczone po trzy pasy ruchu.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Komentarze:
Jakub - 29 maja 2023
100% zgody z autorem. Polacy nie potrafią często zachować odrobiny kultury na autostradach i widzą tylko swój czubek nosa blokując drugi i trzeci pas innym.
@rt - 28 maja 2023
Debil to napisał… niestety
Piana - 27 maja 2023
Z życia -autentyczny fakt,było to parę lat do tyłu.Jezdzilem zawodowo dużym zestawem,któregoś dnia mądry jakiś KTOS(celowo tak go zwe)zaczął na radiu uczyć kierowców jak należy jechać na autostradzie 3 pasmowej. A mianowicie prawy pas dla ciężarówek środkowy dla busów a lewy dla osobowych. To było w Niemczech,nie pamiętam gdzie,ale na pewno ktoś kiedyś przeczyta to i potwierdzi/ pozdrawiam