
Czy droga wewnętrzna to to samo co strefa zamieszkania? Błąd może być kosztowny
Pojęcia drogi wewnętrznej oraz strefy zamieszkania, są jednymi z tych, które kierowcy na ogół kojarzą, ale pojawia się problem, kiedy zapytać ich o definicję. Czy te dwa rodzaje dróg różnią się czymś, a jeśli tak, to czy czymś istotnym?
Co to jest strefa ruchu?
Zacznijmy od tego, że strefa ruchu wyznaczana jest znakiem D-52. To biała tablica z czarnym rysunkiem samochodu oraz napisem „strefa ruchu”. Mijając taki znak, powinniśmy wiedzieć, że za nim:
- obowiązują przepisy ruchu drogowego
- może na niej interweniować policja, straż miejska oraz inne służby
- wyjeżdżając ze strefy ruchu kierujący włącza się do ruchu
Pozornie taki znak niczego nie wnosi, ponieważ informuje nas, że na danej ulicy, nadal obowiązują przepisy. Dlaczego miałyby nie obowiązywać? Dlatego, że osiedlowe drogi dojazdowe mogą już leżeć na terenie wspólnoty, zaś drogi wyznaczone na przykład na dużych parkingach, to także teren prywatny. Nie może tam więc interweniować na przykład straż miejska, jeśli ktoś nieprawidłowo zaparkuje. Jeśli widzimy znak „strefa ruchu”, o znaczy, że w razie potrzeby możemy powoływać się na przepisy ruchu drogowego i możemy wzywać służby.
Widzisz zielone tablice, myślisz, że to auto elektryczne? Możesz się mocno zdziwić
Co to jest strefa zamieszkania?
O wjeżdżaniu do strefy zamieszkania informuje nas znak D-40, czyli charakterystyczna niebieska tablica z białymi postaciami pieszego, dziecka, a także z samochodem oraz budynkiem. Za takim znakiem:
- ograniczenie prędkości wynosi 20 km/h
- obowiązuje zakaz parkowania poza wyznaczonymi do tego miejscami
- pieszy ma pierwszeństwo w każdej sytuacji i może korzystać z całej szerokości drogi
- nie ma obowiązku ostrzegania przed progami zwalniającymi
- pojazd opuszczający strefę zamieszkania włącza się do ruchu, więc musi ustępować pierwszeństwa wszystkim pozostałym
Znak strefa zamieszkania reguluje znacznie więcej kwestii niż strefa ruchu i ustawia się go zwykle do drogach prowadzących przez osiedla i służących tylko do dojazdu do niego.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
Volvo Cars Tech Hub w Krakowie obchodzi drugą rocznicę działalności. Firma chwali się, że to właśnie tam powstały kluczowe technologie dla nowego elektrycznego sedana ES90. Ale czy rzeczywiście polscy inżynierowie mieli tak duży wpływ na ten samochód? Przyjrzyjmy się faktom. -
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
-
Polskie warsztaty na skraju bankructwa? Długi sięgają 458 mln zł, a wiarygodność płatnicza spada
-
Elektryczny SUV – sprawdź model EX90 od szwedzkiej marki Volvo
Komentarze: