Ile można jechać na drodze ekspresowej? Nie zawsze 120 km/h
Limitów prędkości przypisanych do konkretnych kategorii dróg nie ma w Polsce szczególnie dużo. Mimo to niektóre limity stanowią zaskoczenie dla wielu kierowców. Tak jest na przykład z
Spis treści
- Ile wynosi prędkości na drodze ekspresowej?
- Ograniczenia prędkości w Polsce w 2024 roku
- Taryfikator mandatów za prędkość w Polsce w 2024 roku
Ile wynosi prędkości na drodze ekspresowej?
Jeśli uznajecie to pytanie za banalne i odpowiadacie automatycznie „120 km/h”, to właśnie do was między innymi skierowany jest ten tekst. Gdybyście naprawdę dobrze znali przepisy zapytalibyście najpierw o jaki typ drogi ekspresowej chodzi.
Zwykle na drodze ekspresowej w Polsce rzeczywiście można jechać 120 km/h. Ale istnieją także drogi ekspresowe jednojezdniowe. To znaczy takie, gdzie przeciwne pasu ruchu nie są oddzielone barierami i pasem zieleni. Wtedy możemy maksymalnie jechać tylko 100 km/h.
Ograniczenia prędkości w Polsce w 2024 roku
Przepisy przewidują o kilka więcej ograniczeń prędkości, uzależnionych od kategorii drogi, niż wydaje się wielu kierowcom. Warto też przypomnieć, że nie obowiązuje już jedno z nich, czyli prędkość maksymalna w terenie zabudowanym w godzinach od 23 do 5 rano, która wynosiła 60 km/h. Obecnie zawsze przez całą dobę obowiązuje 50 km/h.
Muszę szybko wyprzedzić – czy mogę na moment przekroczyć dopuszczalną prędkość?
Obecne ograniczenia prędkości w Polsce wyglądają następująco:
- teren zabudowany – 50 km/h
- teren niezbudowany – 90 km/h
- teren niezabudowany, droga dwujezdniowa – 100 km/h
- droga ekspresowa jednojezdniowa – 100 km/h
- droga ekspresowa dwujezdniowa – 120 km/h
- autostrada – 140 km/h
Zwróćmy więc uwagę, że jeśli jedziemy poza miastem drogą dwujezdniową, to nie muszą przy niej stać żadne znaki, żebyśmy wiedzieli, że możemy po niej jechać 100 km/h zamiast 90 km/h.
Taryfikator mandatów za prędkość w Polsce w 2024 roku
Do tego, że trzeba powyższe limity znać i ich przestrzegać, nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Szczególnie w obliczu nowego taryfikatora mandatów oraz nowego taryfikatora punktów karnych, które weszły w życie w tym roku:
- do 10 km/h – mandat 50 zł i 1 pkt. karny
- 11–15 km/h – mandat 100 zł i 2 pkt. karne
- 16–20 km/h – mandat 200 zł i 3 pkt. karne
- 21–25 km/h – mandat 300 zł i 5 pkt. karnych
- 26–30 km/h – mandat 400 zł i 7 pkt. karnych
- 31–40 km/h – mandat 800 zł (recydywa 1600 zł) i 9 pkt. karnych
- 41–50 km/h – mandat 1000 zł (recydywa 2000 zł) i 11 pkt. karnych
- 51–60 km/h – mandat 1500 zł (recydywa 3000 zł) i 13 pkt. karnych
- 61–70 km/h – mandat 2000 zł (recydywa 4000 zł) i 14 pkt. karnych
- ponad 70 km/h – mandat 2500 zł (recydywa 5000 zł) i 15 pkt. karnych
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Test Skoda Enyaq Coupe RS Maxx. Ile warta jest najdroższa Skoda w historii?
Kiedy debiutowała na rynku, wielu przecierało oczy w niedowierzaniu. Elektryczna Skoda wyceniona na ponad 300 tys. złotych zwiastowała poważną zmianę wiatru w ofercie czeskiego producenta. Co otrzymamy, kupując najdroższy model w historii marki? Sprawdziłyśmy to, testując model Enyaq Coupe w topowej wersji wyposażenia RS Maxx. -
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
-
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
Komentarze: