Dramatyczne kwalifikacje przed GP Japonii
Tak często przerywanych kwalifikacji nie było już dawno. Piątek przed GP Japonii może był deszczowy i utrudnił zespołom przygotowania do wyścigu, ale sobotnie przed- i popołudnie na Suzuka, mimo słonecznej pogody było naprawdę nieprzyjemne.
Mark Webber wypada z zakrętu Degner |
fot. Red Bull
|
W przeciwieństwie do wczorajszych treningów,
które odbywały się w ulewnym deszczu dzisiaj nawierzchnia była zupełnie sucha. Niestety, zaczęło się już w trakcie trzeciego treningu, podczas którego problemy z utrzymaniem się na torze miało kilku kierowców. Wypadek miał Mark Webber, który wypadł z toru w zakręcie numer 8 (Degner) i uderzył w bariery. Całe szczęście obyło się bez urazów, ale jego samochód nie został naprawiony do czasu rozpoczęcia sesji kwalifikacyjnej i Australijczyk nie mógł w niej wystartować.
Q1 przebiegała jeszcze zgodnie z ustaleniami, mimo że kłopoty miał początkowo Sebastien Buemi, któremu także nie udało się przejechać bezproblemowo zakrętu Degner. Kierowca Toro Rosso uniknął uderzenia w barierę wyjechał ponownie na tor. Do drugiej sesji nie zakwalifikowali się Giancarlo Fisichella, Kazuki Nakajima, Romain Grosjean i Vitantonio Liuzzi. Najszybszy był Jarno Trulli.
Krótko po rozpoczęciu Q2 kierowca Toro Rosso Jaime Alguersari wypadł z toru na tym samym zakręcie co Mark Webber i Sebastien Buemi. Na torze pojawiła się czerwona flaga. Sesja została wstrzymana na 8 minut. 4 minuty po jej wznowieniu prosto w bariery z opon na zakręcie przed prostą startową uderzył Timo Glock. Ten wypadek wyglądał jeszcze groźniej. Po raz drugi pojawiła się czerwona flaga. Kierowca Toyoty nie opuszczał kokpitu o własnych siłach. Po kilku minutach został przetransportowany do szpitala. Oficjalny komunikat donosi, że nie odniósł on poważnych obrażeń.
W tym czasie inni kierowcy oczekiwali na możliwość dokończenia kwalifikacji na jak najlepszych pozycjach w samej końcówce Q2. Sebastian Buemi starał się z pewnością także o jak najlepszy czas i w zakręcie Spoon (13 – 14) uderzył w barierę. Udało mu się dojechać do alei serwisowej ale oderwane części samochodu Toro Rosso pozostały jednak na torze. Przez obszar zagrożenia musieli przejechać na swoich ostatnich szybkich okrążeniach kierowcy, którzy oczekiwali na wznowienie sesji.
Do Q3 nie zakwalifikowali się Nico Rosberg, Fernando Alonso, Robert Kubica, Jaime Alguersari i Timo Glock.
Jarno Trulli, Sebastian Vettel, Lewis Hamilton |
fot. Red Bull
|
Wydawałoby się to niemożliwe, ale już po niecałych 3 minutach Q3 Heikki Kovalainen zjechał na pobocze zakrętu Degner i uderzył w barierę z opon. Po raz następny na torze Suzuka pojawiła się czerwona flaga. Po wznowieniu sesji najlepszy czas uzyskał Sebastian Vettel. Tylko o 0,06 sekundy wolniejszy był Jarno Trulli, a następnie Lewis Hamilton o 0,23 sekundy.
Pięciu zawodników miało dzisiaj wypadki, w tym czterech z nich w zakręcie Degner. Wydaje się, że FIA powinna przyjrzeć się tej sytuacji.
Poz. |
Nr |
Kierowca |
Zespół |
Q1 |
Q2 |
Q3 |
Liczba |
1 |
15 |
Sebastian Vettel |
Red Bull |
1:30.883 |
1:30.341 |
1:32.160 |
14 |
2 |
9 |
Jarno Trulli |
Toyota |
1:31.063 |
1:30.737 |
1:32.220 |
20 |
3 |
1 |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
1:30.917 |
1:30.627 |
1:32.395 |
21 |
4 |
20 |
Adrian Sutil |
Force India |
1:31.386 |
1:31.222 |
1:32.466 |
20 |
5 |
23 |
Rubens Barrichello |
Brawn |
1:31.272 |
1:31.055 |
1:32.660 |
18 |
6 |
6 |
Nick Heidfeld |
BMW Sauber |
1:31.501 |
1:31.260 |
1:32.945 |
19 |
7 |
22 |
Jenson Button |
Brawn |
1:31.041 |
1:30.880 |
1:32.962 |
18 |
8 |
4 |
Kimi Räikkönen |
1:31.228 |
1:31.052 |
1:32.980 |
23 |
|
9 |
2 |
Heikki Kovalainen |
McLaren-Mercedes |
1:31.499 |
1:31.223 |
Nie odnotowano |
21 |
10 |
12 |
Sebastien Buemi |
Toro Rosso |
1:31.196 |
1:31.103 |
Nie odnotowano |
12 |
11 |
16 |
Nico Rosberg |
Williams |
1:31.286 |
1:31.482 |
– |
17 |
12 |
7 |
Fernando Alonso |
Renault |
1:31.401 |
1:31.638 |
– |
14 |
13 |
5 |
Robert Kubica |
BMW Sauber |
1:31.417 |
1:32.341 |
– |
15 |
14 |
10 |
Timo Glock |
Toyota |
1:31.550 |
Nie odnotowano |
– |
13 |
15 |
11 |
Jaime Alguersuari |
Toro Rosso |
1:31.571 |
Nie odnotowano |
– |
14 |
16 |
3 |
Giancarlo Fisichella |
Ferrari |
1:31.704 |
– |
– |
11 |
17 |
17 |
Kazuki Nakajima |
Williams |
1:31.718 |
– |
– |
8 |
18 |
8 |
Romain Grosjean |
Renault |
1:32.073 |
– |
– |
8 |
19 |
21 |
Force India |
1:32.087 |
– |
– |
9 |
|
20 |
14 |
Mark Webber |
Red Bull |
Nie startował |
– |
– |
0 |
Po ogłoszeniu wagi bolidów okazało się również, że sędziowie ukarali 9 z 20 kierowców. Na skutek niezachowania ostrożności w czasie, kiedy nad torem wywieszona była żółta flaga karę otrzymali: Sutil, Barrichello, Button i Alonso. Za stworzenie zagrożenia na torze ukarany został Sebastien Buemi. Wymiana skrzyni biegów w samochodach Vitantonio Liuzziego oraz Heikki Kovalainena spowodowała także, przesunięcie zawodnikówo 5 miejsc. Konieczność wymiany nadwozia skutkuje obowiązkiem startu z alei serwisowej dla Timo Glocka (lub Kamui Kobayashi) oraz Marka Webbera.
Kilku kierowców, w tym także Robert Kubica skorzystali na decyzji sedziów, zyskując nawet kilka pozycji startowych. Najpoważniejsi pretendenci do tytulu Mistrza Świata w tym sezonie – Jenson Button i Rubens Barrichello będą mieć trudne zadanie, aby uzyskać dobre wyniki. W znakomitej sytuacji jest natomiast Sebastian Vettel starujący z pole position. Czy wygra ten wyścig?
Lista startowa wraz ze spodziewanym zjazdem na dotankowanie wygląda więc następująco:
Poz. |
Kwalifikacje |
Kierowca |
Waga |
Paliwo(kg) |
Dotankowanie |
1 |
1 |
Sebastian Vettel |
658.5 |
53.5 |
18 |
2 |
2 |
Jarno Trulli |
655.5 |
50.5 |
17 |
3 |
3 |
Lewis Hamilton |
656 |
51 |
17 |
4 |
6 |
Nick Heidfeld |
660 |
55 |
18 |
5 |
8 |
Kimi Raikkonen |
661 |
56 |
19 |
6 |
11 |
Nico Rosberg |
684.5 |
79.5 |
27 |
7 |
13 |
Robert Kubica |
686 |
81 |
28 |
8 |
4 |
Adrian Sutil |
650 |
45 |
15 |
9 |
5 |
Rubens Barrichelllo |
660.5 |
55.5 |
19 |
10 |
15 |
Jaime Alguersuari |
682.5 |
77.5 |
27 |
11 |
7 |
Jenson Button |
658.5 |
53.5 |
18 |
12 |
16 |
Giancarlo Fisichella |
661.5 |
56.5 |
19 |
13 |
9 |
Heikki Kovalainen |
675 |
70 |
24 |
14 |
10 |
Sebastien Buemi |
665.4 |
60.4 |
20 |
15 |
17 |
Kazuki Nakajima |
695.7 |
90.7 |
31 |
16 |
18 |
Romain Grosjean |
691.8 |
86.8 |
30 |
17 |
12 |
Fernando Alonso |
689.5 |
84.5 |
29 |
18 |
19 |
Vitantonio Liuzzi |
682.5 |
77.5 |
27 |
19 |
14 |
Timo Glock |
– |
– |
– |
20 |
20 |
Mark Webber |
– |
– |
– |
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: