Dowód rejestracyjny 2023 – jak go czytać? Na te pola zwróć uwagę
Dowód rejestracyjny 2023 to jeden z najważniejszych dokumentów pojazdu, choć - paradoksalnie - nie musimy go mieć przy sobie. Co zawiera?
Spis treści
- Dowód rejestracyjny 2023 – co to za dokument?
- Dowód rejestracyjny 2023 – czy pozwolenie czasowe jest w ogóle potrzebne?
- Dowód rejestracyjny 2023 – jak wygląda właściwy dokument?
- Dowód rejestracyjny 2023 – jak czytać jego oznaczenia?
- Dowód rejestracyjny 2023 – zmiany w przepisach od 1 stycznia 2023
Dowód rejestracyjny jest obowiązkowym dokumentem, który jest w Polsce przypisany do każdego pojazdu legalnie poruszającego się po drogach publicznych. Jazda autem nie posiadającym tego dokumentu jest zabroniona, co prawda kierowca nie musi już mieć przy sobie tego dokumentu, ale nie zmienia to faktu, że taki dokument dla danego pojazdu musi istnieć. Co dokładnie oznacza dowód rejestracyjny, jak należy odczytywać widoczne w nim wartości, dane i kody? Co zmienia się w 2023 roku? Wyjaśniamy.
Dowód rejestracyjny 2023 – co to za dokument?
Niby każdy wie, czym jest dowód rejestracyjny, ale gdyby ktoś Was o to wprost zapytał, co byście odpowiedzieli? „dokument zawierający ważne dane pojazdu„? A może „dokument zawierający dane techniczne i numer VIN konkretnego pojazdu„. To wszystko prawda, ale prawna definicja tego dokumentu w polskich przepisach jest nieco inna. Znajdziemy ją w art. 71.1 ustawy Prawo o ruchu drogowym:
Art. 71. 1. Dokumentem stwierdzającym dopuszczenie do ruchu pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, pojazdu wolnobieżnego wchodzącego w skład kolejki turystycznej, motoroweru lub przyczepy jest dowód rejestracyjny albo pozwolenie czasowe.
Zatem najważniejszą rolą tego dokumentu jest to, że zezwala on na dopuszczenie danego pojazdu do ruchu. Dodam jeszcze, że wymienione w powyższym art. 71 ustawy Prawo o ruchu drogowym „pozwolenie czasowe” w przestrzeni publicznej bardziej znane jest pod nazwą tymczasowego dowodu rejestracyjnego, czyli dokumentu wydawanego właścicielowi pojazdu na czas do 30 dni, zanim nie zostanie wyrobiony właściwy dokument, czyli dowód rejestracyjny.
Dowód rejestracyjny 2023 – czy pozwolenie czasowe jest w ogóle potrzebne?
Wiele firm leasingowych, oferujących swoim klientom leasing samochodów, nie przesyła użytkownikom, leasingobiorcom w ogóle pozwoleń czasowych, gdyż nie ma już w Polsce obowiązku (od 1 października 2018 roku) jazdy samochodem z fizycznym dokumentem potwierdzającym dopuszczenie do ruchu. Innymi słowy: kierowca nie musi mieć przy sobie ani pozwolenia czasowego, ani właściwego dowodu rejestracyjnego. Uwaga! Tak jest jednak tylko na terytorium Polski. Jeżeli zamierzacie wybrać się np. świeżo zakupionym w leasingu pojazdem za granicę, a leasingodawca nie wydał Wam pozwolenia czasowego (choć je posiada, bo musi inaczej samochód nie mógłby być wydany), macie pełne prawo poprosić o ten dokument. Podobnie jest w przypadku właściwego dowodu rejestracyjnego: jeżeli wyjeżdżasz za granicę, ten dokument musisz mieć przy sobie!
Dowód rejestracyjny 2023 – jak wygląda właściwy dokument?
Zgodnie z aktualnym wzorem dokumentu, dowód rejestracyjny jest papierowym dokumentem w błękitno-żółtym kolorze, składającym się z 6 stron. Wymiary dowodu rejestracyjnego to 105 x 218 mm, a po złożeniu 73 x 105 mm. Awers dowodu rejestracyjnego jest laminowany przezroczystą folią, co zabezpiecza dokument przed uszkodzeniami. Poniżej wzór dokumentu (zawsze aktualny znajdziecie na witrynie Ministerstwa Infrastruktury):
Dowód rejestracyjny 2023 – jak czytać jego oznaczenia?
Poszczególne rubryki dowodu rejestracyjnego oznaczone są literkami, tzw. kodami. Poniżej podajemy kody poszczególnych pól dowodu rejestracyjnego wraz z ich wyjaśnieniem:
- A: numer rejestracyjny pojazdu
- B: data pierwszej rejestracji pojazdu
- C: sekcja zawierająca dane posiadacza dokumentu oraz właściciela pojazdu (nie musi to być ta sama osoba, np. w przypadku leasingu czy kredytu, właścicielem pojazdu pozostaje do czasu spłaty leasingu/kredytu odpowiednio firma leasingowa lub bank).
- C.1.1.: nazwisko lub nazwa posiadacza dokumentu
- C.1.2: numer PESEL (w przypadku osoby prywatnej) lub REGON (w przypadku firmy)
- C.1.3: adres posiadacza dokumentu
- C.2.1.: nazwisko lub nazwa właściciela pojazdu
- C.2.2.: numer PESEL lub REGON właściciela pojazdu
- C.2.3.: adres właściciela pojazdu
- D: sekcja zawierająca dane na temat pojazdu;
- D.1: marka pojazdu
- D.2: typ pojazdu
- D.3: model pojazdu
- E: numer identyfikacyjny pojazdu (nr VIN lub numer nadwozia, podwozia albo ramy nośnej)
- F.1: maksymalna masa całkowita pojazdu w kg (nie dotyczy motorowerów i motocykli)
- F.2: dopuszczalna masa całkowita pojazdu w kg
- F.3: dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów w kg
- G: masa własna pojazdu
- H: okres ważności dowodu rejestracyjnego (jeżeli dotyczy)
- I: data wydania dowodu rejestracyjnego
- J: kategoria pojazdu
- K: numer świadectwa homologacji typu pojazdu (jeżeli występuje)
- L: liczba osi pojazdu
- O.1: maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem w kg
- O.2: maksymalna masa całkowita przyczepy bez hamulca w kg
- P.1: pojemność silnika w cm3
- P.2: maksymalna moc netto silnika w kW
- P.3: rodzaj paliwa
- Q: stosunek mocy do masy własnej w kW/kg (dotyczy motorowerów i motocykli)
- S.1: liczba miejsc siedzących wliczając miejsce kierowcy
- S.2: liczba miejsc stojących (dotyczy np. autobusów i innych pojazdów dostosowanych do tego typu transportu pasażerów)
Dowód rejestracyjny 2023 – zmiany w przepisach od 1 stycznia 2023
Mamy też istotną informację dla wszystkich kierowców, którzy swoimi samochodami czasem holują przyczepy. Otóż od 1 stycznia 2023 znika w polskim systemie prawnym mało znany przepis dotyczący przelicznika. Chodziło o nieobowiązujący już wymóg, by pojazd holujący przyczepę z hamulcem najazdowym miał dopuszczalną masę całkowitą nie mniejszą niż 1,33 dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy. Obecnie przepisy stały się prostsze i zrównane z przepisami europejskimi. Nie trzeba już stosować absurdalnych przeliczników, a jedynym prawnym ograniczeniem maksymalnej masy całkowitej przyczepy, jaką może holować dany pojazd są pola O.1 i O.2 w dowodzie rejestracyjnym tegoż pojazdu.
Najnowsze
-
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
Autodromo Nazionale di Monza docenia zazwyczaj tych kierowców, którzy nie boją się wysokich prędkości, podejmują próby wyprzedzania w nielicznych zakrętach i wykorzystują błędy popełnione przez rywali. To właśnie oni, najlepsi z najlepszych, mają szanse stanąć na podium na włoskiej ziemi. Gosia Rdest w ostatnim wyścigu sezonu dowiodła, że należy do tego grona, zajmując trzecią pozycję w klasie Challenger. -
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
-
8 typowych błędów, jakie polscy kierowcy popełniają na rondach
Zostaw komentarz: