400 tys. lub nawet 750 tys. zł – komu będzie przysługiwać taka dopłata na zakup auta elektrycznego? Trwają konsultacje społeczne
Znamy prognozowane kwoty maksymalnych dopłat do zeroemisyjnych pojazdów kategorii N2 i N3. Kto może liczyć na takie dofinansowanie elektryka i na jakie dokładnie auto? Ile może wynieść dopłata na zakup auta elektrycznego?
Spis treści
- Dofinansowanie elektryka – jakie pojazdy wchodzą w grę?
- Konsultacje społeczne dotyczące wsparcia zakupu zeroemisyjnych aut ciężarowych
- Przedmiot finansowania i beneficjenci
- Dopłata na zakup auta elektrycznego – wysokość dofinansowania
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przedstawił do ponownych konsultacji społecznych projekt programu priorytetowego: „Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3”. Ile dokładnie wyniesie dopłata na zakup auta elektrycznego i kto może na nią liczyć?
Przeczytaj też:
Rząd dopłaci do zakupu używanych samochodów. Na stole 1,6 mld zł
Dofinansowanie elektryka – jakie pojazdy wchodzą w grę?
Celem programu jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie inwestycji polegających na obniżeniu zużycia paliw w transporcie. Z dotacji będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na zakup lub leasing nowego zeroemisyjnego pojazdu kategorii N2 (o masie całkowitej od 3,5 t do 12 t) lub N3 (o masie całkowitej powyżej 12 t). Nowe pojazdy muszą wykorzystywać do napędu wyłącznie energię elektryczną, także wytworzoną z wodoru lub wykorzystywać wyłącznie silnik, którego cykl pracy nie prowadzi do emisji gazów cieplarnianych.
Konsultacje społeczne dotyczące wsparcia zakupu zeroemisyjnych aut ciężarowych
Dzięki wcześniejszym uwagom strony społecznej (po pierwszych konsultacjach) obniżono m.in. średnioroczny przebieg dofinansowanego pojazdu z 50 tys. km do 25 tys. km dla pojazdów kategorii N2 oraz pojazdów N3 przeznaczonych wyłącznie do realizacji zadań publicznych. Doprecyzowano również w projekcie programu definicję nowego pojazdu zeroemisyjnego (fabrycznie nowy, nie był przed zakupem zarejestrowany oraz wielkość przebiegu nie może przekroczyć 6 tys. km w dniu zakupu/leasingu).
W obecnym projekcie programu wydłużono ponadto termin wdrażania programu oraz doprecyzowano liczbę udzielanych dofinansowań – liczba przyznanych dotacji nie przekroczy liczby zezłomowanych pojazdów spalinowych w danej kategorii pojazdów.
Konsultacje programu potrwają do 6 sierpnia. Gdy więc interesuje cię dopłata na zakup auta elektrycznego wymienionych kategorii i masz swoje przemyślenia na ten temat, możesz przesłać uwagi należy przesyłać na adres: FM@nfosigw.gov.pl (w tytule wiadomości pisząc: Konsultacje społeczne „Elektryczne samochody ciężarowe N2, N3”).
Przedmiot finansowania i beneficjenci
Dofinansowanie w programie ma być skierowane do przedsiębiorców (w rozumieniu ustawy Prawo przedsiębiorców).
Z dotacji będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na zakup/leasing nowego zeroemisyjnego pojazdu kategorii N2 (o masie całkowitej od 3,5 t do 12 t) lub N3 (o masie całkowitej powyżej 12 t). Nowe pojazdy muszą wykorzystywać do napędu wyłącznie energię elektryczną, także wytworzoną z wodoru lub wykorzystywać wyłącznie silnik, którego cykl pracy nie prowadzi do emisji gazów cieplarnianych.
Planowane dofinansowanie dotyczy różnicy kosztów między zakupem/leasingiem pojazdu zeroemisyjnego a inwestycją referencyjną w zakup/leasing analogicznego (pod względem przeznaczenia, wyposażenia, itp.) innego niż zeroemisyjny, pojazdu tej samej kategorii, spełniającego obowiązujące i mające zastosowanie normy unijne.
Dopłata na zakup auta elektrycznego – wysokość dofinansowania
Maksymalne dofinansowanie wyniesie do 400 tys. zł na jeden pojazd zeroemisyjny kategorii N2 i do 750 tys. zł na jeden pojazd zeroemisyjny kategorii N3 (przy uwzględnieniu zapisów pomocy publicznej).
Planowany budżet programu wynosi do 1 mld zł.
Dotacja wyniesie do 30 proc. w przypadku dużego przedsiębiorstwa, do 50 proc. w przypadku średniego przedsiębiorstwa i do 60 proc. w przypadku mikroprzedsiębiorstwa i małego przedsiębiorstwa.
Część warunków określonych w projekcie programu może jeszcze ulec zmianie. Warunkiem uruchomienia naboru wniosków w programie priorytetowym: „Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3” jest uzyskanie pozytywnej decyzji Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) o finansowaniu inwestycji.
Wkrótce dowiemy się ostatecznie, ile wyniesie dopłata na zakup auta elektrycznego ciężarowego.
Źródło: NFOŚ
Najnowsze
-
Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Od soboty autostrada A2 między Poznaniem a Świeckiem to dla niektórych farsa. Kierowcy muszą mierzyć się z koszmarem organizacji ruchu. Tymczasowe pasy, zakazy dla ciężarówek, ograniczenia prędkości do 50 km/h i brak pasa awaryjnego – to tylko część problemów. Dlaczego rozbudowa trzeciego pasa zamienia się w drogę przez mękę? Sprawdzamy zmiany i to czy da się przejechać bez nerwów. -
Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
-
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
Zostaw komentarz: