400 tys. lub nawet 750 tys. zł – komu będzie przysługiwać taka dopłata na zakup auta elektrycznego? Trwają konsultacje społeczne
Znamy prognozowane kwoty maksymalnych dopłat do zeroemisyjnych pojazdów kategorii N2 i N3. Kto może liczyć na takie dofinansowanie elektryka i na jakie dokładnie auto? Ile może wynieść dopłata na zakup auta elektrycznego?
Spis treści
- Dofinansowanie elektryka – jakie pojazdy wchodzą w grę?
- Konsultacje społeczne dotyczące wsparcia zakupu zeroemisyjnych aut ciężarowych
- Przedmiot finansowania i beneficjenci
- Dopłata na zakup auta elektrycznego – wysokość dofinansowania
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przedstawił do ponownych konsultacji społecznych projekt programu priorytetowego: „Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3”. Ile dokładnie wyniesie dopłata na zakup auta elektrycznego i kto może na nią liczyć?
Przeczytaj też:
Rząd dopłaci do zakupu używanych samochodów. Na stole 1,6 mld zł
Dofinansowanie elektryka – jakie pojazdy wchodzą w grę?
Celem programu jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie inwestycji polegających na obniżeniu zużycia paliw w transporcie. Z dotacji będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na zakup lub leasing nowego zeroemisyjnego pojazdu kategorii N2 (o masie całkowitej od 3,5 t do 12 t) lub N3 (o masie całkowitej powyżej 12 t). Nowe pojazdy muszą wykorzystywać do napędu wyłącznie energię elektryczną, także wytworzoną z wodoru lub wykorzystywać wyłącznie silnik, którego cykl pracy nie prowadzi do emisji gazów cieplarnianych.
Konsultacje społeczne dotyczące wsparcia zakupu zeroemisyjnych aut ciężarowych
Dzięki wcześniejszym uwagom strony społecznej (po pierwszych konsultacjach) obniżono m.in. średnioroczny przebieg dofinansowanego pojazdu z 50 tys. km do 25 tys. km dla pojazdów kategorii N2 oraz pojazdów N3 przeznaczonych wyłącznie do realizacji zadań publicznych. Doprecyzowano również w projekcie programu definicję nowego pojazdu zeroemisyjnego (fabrycznie nowy, nie był przed zakupem zarejestrowany oraz wielkość przebiegu nie może przekroczyć 6 tys. km w dniu zakupu/leasingu).
W obecnym projekcie programu wydłużono ponadto termin wdrażania programu oraz doprecyzowano liczbę udzielanych dofinansowań – liczba przyznanych dotacji nie przekroczy liczby zezłomowanych pojazdów spalinowych w danej kategorii pojazdów.
Konsultacje programu potrwają do 6 sierpnia. Gdy więc interesuje cię dopłata na zakup auta elektrycznego wymienionych kategorii i masz swoje przemyślenia na ten temat, możesz przesłać uwagi należy przesyłać na adres: FM@nfosigw.gov.pl (w tytule wiadomości pisząc: Konsultacje społeczne „Elektryczne samochody ciężarowe N2, N3”).
Przedmiot finansowania i beneficjenci
Dofinansowanie w programie ma być skierowane do przedsiębiorców (w rozumieniu ustawy Prawo przedsiębiorców).
Z dotacji będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na zakup/leasing nowego zeroemisyjnego pojazdu kategorii N2 (o masie całkowitej od 3,5 t do 12 t) lub N3 (o masie całkowitej powyżej 12 t). Nowe pojazdy muszą wykorzystywać do napędu wyłącznie energię elektryczną, także wytworzoną z wodoru lub wykorzystywać wyłącznie silnik, którego cykl pracy nie prowadzi do emisji gazów cieplarnianych.
Planowane dofinansowanie dotyczy różnicy kosztów między zakupem/leasingiem pojazdu zeroemisyjnego a inwestycją referencyjną w zakup/leasing analogicznego (pod względem przeznaczenia, wyposażenia, itp.) innego niż zeroemisyjny, pojazdu tej samej kategorii, spełniającego obowiązujące i mające zastosowanie normy unijne.
Dopłata na zakup auta elektrycznego – wysokość dofinansowania
Maksymalne dofinansowanie wyniesie do 400 tys. zł na jeden pojazd zeroemisyjny kategorii N2 i do 750 tys. zł na jeden pojazd zeroemisyjny kategorii N3 (przy uwzględnieniu zapisów pomocy publicznej).
Dotacja wyniesie do 30 proc. w przypadku dużego przedsiębiorstwa, do 50 proc. w przypadku średniego przedsiębiorstwa i do 60 proc. w przypadku mikroprzedsiębiorstwa i małego przedsiębiorstwa.
Część warunków określonych w projekcie programu może jeszcze ulec zmianie. Warunkiem uruchomienia naboru wniosków w programie priorytetowym: „Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3” jest uzyskanie pozytywnej decyzji Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) o finansowaniu inwestycji.
Wkrótce dowiemy się ostatecznie, ile wyniesie dopłata na zakup auta elektrycznego ciężarowego.
Źródło: NFOŚ
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Zostaw komentarz: