Do sklepu bez fotelika dla dziecka?!
Okazuje się, że jedynie 7% małych pasażerów podróżuje w odpowiednio zabezpieczonych fotelikach samochodowych, a do 40% poważnych wypadków z udziałem dzieci dochodzi podczas podróży krótszych niż 3 kilometry!
fot. Renault
|
Zdarza się, że podczas krótkich dystansów przemierzanych autem dzieci przewożone są bez żadnych zabezpieczeń. Rodzice zabierając je np. do osiedlowego sklepu po zakupy, czy odbierając z pobliskiego przedszkola rzadko wkładają je do fotelików. Najgorsze co można sobie wyobrazić to przewożenie dziecka u mamy lub taty na kolanach na siedzeniu pasażera i tłumaczenie w rodzaju: to przecież tylko 3 kilometry ze sklepu do domu, a że w bagażniku się nie mieścimy z zakupami, to układamy je na tylnej kanapie. No i gdzie ten fotelik mamy zamontować? No gdzie?
Wydawało się, że po szeregu kampani promujących bezpieczeństwo dzieci w samochodach wszyscy powinni wiedzieć, że przewóz pociech bez odpowiedniego fotelika, niezależnie od długości podróży należy do podstawowych obowiązów opiekunów. Nie musimy przecież dodawać, że od tego zależy często życie tyc maluchów! Tymczasem z badań przeprowadzonych przez Renault wynika, że aż 93 procent rodziców nie umieszcza swoich pociech w fotelikach bezpieczeństwa. Jest to szczególnie rażące podczas kilkuminutowej jazdy, kiedy wydaje im się, że nic się nie zdarzy.
fot. Renault
|
Dzieci są narażone na obrażenia nawet podczas wyglądających na niegroźne kolizji, które występują przy niewielkiej prędkości.
– Zderzenie przy poruszaniu się autem zaledwie 20 km/h – czyli nawet podczas manewrowania na parkingu – może mieć fatalne skutki dla nieodpowiednio zabezpieczonego dziecka. W takiej sytuacji wzrasta niebezpieczeństwo, że zostanie ono wyrzucone z samochodu przez szybę, a wówczas ryzyko utraty życia zwiększa się dziesięciokrotnie – ostrzega Miłosz Majewski, trener Szkoły Jazdy Renault.
Równie ważne jak prawidłowe mocowanie fotelika jest to, aby został on odpowiednio dobrany do wieku i wagi dziecka. Chodzi o to, aby systemy zabezpieczające mogły chronić najwrażliwsze partie ciała, które zmieniają się wraz z wiekiem i wzrostem dziecka. Zanim nasz brzdąc osiągnie 3 latka ma wyjątkowo wrażliwy kark i kręgosłup oraz nieproporcjonalnie ciężką głowę (1/4 wagi ciała w porównaniu do 1/8 wagi ciała u dorosłej osoby)
fot. Renault
|
dlatego częstym urazem podczas wypadków są obrażenia szyi. U maluchów w wieku od 2 do 4 lat prawie połowa urazów to obrażenia głowy, które zazwyczaj spowodowane są uderzeniem w przedni fotel. Starsze dzieci najczęściej ulegają urazom brzucha i miednicy.
Przewożenie prawidłowo zabezpieczonych dzieci mogłoby zredukować ilość poważnych obrażeń w trakcie wypadków aż o 88% w przypadku dzieci poniżej dziewiątego miesiąca i o 71% w przypadku małych pasażerów w wieku od 9 miesięcy do 4 lat.*
* źrodło: LAB (Laboratory for Accident Research, Biomechanics and Human Behaviour Studies); wnioski badań opublikowane w „Driving Safety Forward, Renault and Safety”
Najnowsze
-
Test Skoda Enyaq Coupe RS Maxx. Ile warta jest najdroższa Skoda w historii?
Kiedy debiutowała na rynku, wielu przecierało oczy w niedowierzaniu. Elektryczna Skoda wyceniona na ponad 300 tys. złotych zwiastowała poważną zmianę wiatru w ofercie czeskiego producenta. Co otrzymamy, kupując najdroższy model w historii marki? Sprawdziłyśmy to, testując model Enyaq Coupe w topowej wersji wyposażenia RS Maxx. -
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
-
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
Zostaw komentarz: