Długoterminowy wynajem auta a leasing – znajdź różnice
Obecnie przedsiębiorcy mają do wyboru wiele możliwości na pozyskanie samochodu do firmy, ale w dalszym ciągu największą popularnością wśród nich cieszy się leasing. Jednak od jakiegoś czasu pojawił się na rynku poważny konkurent - czyli wynajem długoterminowy i zyskuje on coraz więcej zwolenników.
Z tego rozwiązania jeszcze do niedawna mogły korzystać jedynie większe firmy, których flota samochodowa obejmowała ponad 20 samochodów, ale dziś na polskim rynku możliwe staje się długoterminowe wynajęcie samochodu również przez mniejsze przedsiębiorstwa, a nawet firmy jednoosobowe, prowadzące działalność gospodarczą.
Wynajem długoterminowy dla firm w kontekście wynajmu samochodów osobowych, samochodów dostawczych i samochodów elektrycznych, cieszy się coraz większą popularnością wśród przedsiębiorców w Polsce. Na podstawie danych z Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) wynika, że wysokie do tej pory tempo wzrostu rynku wynajmu długoterminowego, w II kwartale 2018 r. jeszcze się zwiększyło i osiągnęło nie notowaną od wielu lat wartość 15,5% r/r. W I półroczu 2018 r. sektor long term rental car rozwinął się aż 2,5-krotnie, szybciej od pozostałych dostępnych form finansowania aut firmowych, pozyskując na potrzeby oferowanych usług o 25,4% więcej nowych samochodów osobowych, niż w pierwszych sześciu miesiącach roku ubiegłego. W wyniku tak dużej popularności i wysokiej dynamiki wzrostu, udział wynajmu długoterminowego samochodów w łącznej sprzedaży nowych aut osobowych do firm zwiększył się w pierwszej połowie ubiegłego roku o 2 punkty procentowe – czyli osiągnął poziom 20,6% – w stosunku do porównywalnego okresu w roku 2017. Wynajem długoterminowy aut rośnie dużo szybciej od finansowania samochodów kredytem, ze środków własnych, czy w leasingu finansowym. W tej formule zakupiono aż o 25,% więcej nowych aut osobowych niż w pierwszym półroczu 2017 r.
Sukces rynkowy i biznesowy wynajmu długoterminowego samochodów w Polsce potwierdza, że jest to coraz bardziej popularna wśród przedsiębiorców z sektora MŚP forma zakupu służbowych aut – mówi Iwo Rybacki – Członek Zarządu w Assay Group.
Długoterminowy wynajem a leasing – jakie są różnice?
CFM (ang. Car Fleet Management), czyli wynajem długoterminowy samochodów ma bardzo podobne założenia co leasing. Firma nie staje się właścicielem pojazdu, a płaci przedsiębiorstwu wynajmującemu jedynie za jego użytkowanie na wyraźnie określonych zasadach. Uzgodniona w umowie miesięczna opłata za taką usługę obejmuje zarówno wynajem pojazdu, jak i jego kompleksową obsługę przez wyspecjalizowaną firmę zewnętrzną. W związku z tym właściciel firmy nie musi martwić się o kwestie związane z bieżącą eksploatacją samochodu, jego serwisowaniem, czy ubezpieczaniem. Jedną z kluczowych korzyści z wynajmu długoterminowego jest to, że firma nie jest związana zobowiązaniem na czas określony. Dzięki łatwym w zarządzaniu miesięcznym ratom płatności można zaplanować budżet i koszty. Jeśli potrzeby ulegną zmianie, na przykład zmniejszy się ilość pracowników w firmie – można rozwiązać umowę bez konieczności ponoszenia wysokich kar.
Polski rynek wynajmu długoterminowego to novum i wciąż jest w fazie szybkiego wzrostu. Dotychczas większość aut kupowano w formie leasingu. Naturalnym następstwem jest sięgnięcie po bardziej zaawansowaną formą zakupu aut, czyli wynajmem długoterminowy, który już od jakiegoś czasu jest bardzo popularny w krajach zachodnioeuropejskich. Aktualnie w Polsce wchodzimy właśnie w ten etap rozwoju rynku. Coraz więcej firm z sektora MŚP zastępuje leasing finansowy, gwarantujący tylko sfinansowanie auta służbowego, wynajmem długoterminowym, który dodatkowo oferuje przedsiębiorcom obsługę aut firmowych, pełen serwis, ubezpieczenie, opony, likwidację szkód oraz szereg innych usług dodatkowych. A wszystko to jest oferowane w miesięcznej racie o stałej wysokości, co ułatwia planowanie budżetu. Kolejną, niebywale istotną korzyścią wynajmu długoterminowego jest ostateczna cena. Biorąc pod uwagę całkowity koszt posiadania auta, czyli m.in. utratę jego wartości, ubezpieczenie, naprawy etc., long term rental car jest rozwiązaniem tańszym w porównaniu np. z leasingiem finansowym. – podkreśla Iwo Rybacki.
Jak widać korzyści z długoterminowe najmu są duże – po pierwsze, podobnie jak przy leasingu, przedsiębiorca ma prawo do zaliczenia rat do kosztów uzyskania przychodu. Po drugie, pod względem logistycznym nie musi martwić się o kwestie związane z użytkowaniem samochodu. W przypadku awarii samochodu przedsiębiorca otrzymuje pojazd zastępczy. Co więcej, właściciel firmy nie zostanie zaskoczony kosztami utrzymania samochodu – dzięki temu, iż płatności dokonywane są w formie comiesięcznych rat regulowanych umową. Przy takim rozwiązaniu nie zmienia się również zdolność kredytowa przedsiębiorcy. W przeciwieństwie do leasingu, przy wynajmie długoterminowym przedsiębiorca może, ale nie musi dokonywać opłaty wstępnej. Oznacza to, iż aby skorzystać z oferty nie musi on posiadać żadnego wkładu własnego. Kolejną korzyścią jest brak kosztów amortyzacji.
Chyba najbardziej istotną różnicą między wynajem długoterminowym a leasingiem jest brak możliwości wykupienia auta po zakończeniu umowy, gdyż w tym przypadku samochód jest cały czas własnością firmy wypożyczającej i po zakończeniu umowy jest zwracany właścicielowi.
Jakie warunki należy spełnić
W Polsce Usługi CFM do niedawna były kierowane raczej do dużych przedsiębiorstw, np. firm transportowych, czy też zatrudniających wielu przedstawicieli handlowych. Na Zachodzie od dawna z długoterminowego wynajmu korzystają również małe firmy. W Polsce jest to możliwe dopiero od kilku lat. Decydując się na skorzystanie z oferty, przedsiębiorca powinien pamiętać o tym, iż jego firma może zostać sprawdzona pod względem zdolności terminowego płacenia rachunków. Służy do tego specjalny proces weryfikacyjny. Oznacza to, że rozwiązanie to, podobnie jak kredyt, czy leasing nie będzie dostępny dla wszystkich małych firm.
Wsparcie, wskazówki i uczciwość
Po zawarciu umowy z uznaną firmą zajmującą się wynajmem flot, przedsiębiorcy mają pewność, że od początku do końca otrzymają wsparcie przez cały okres obowiązywania umowy. Niezależnie od tego, czy samochód uległ wypadkowi i potrzebne jest auto zastępcze, czy w przypadku kwestii dotyczących przebiegu, zmiany opon, awarii etc. – długoterminowa umowa oznacza długoterminowe wsparcie i support często prze 24 godziny na dobę.
Samochód marzeń na wyciągnięcie ręki
Przy wyborze nowego samochodu, często poważnym ograniczeniem jest budżet. Tego problemu nie mają przedsiębiorcy, którzy decydują się na długoterminową umowę najmu. Firmy oferujące taką usługę dysponują szeroką gamę pojazdów do wyboru. Od pojazdów chłodniczych, po minibusy aż do samochodów miejskich i modeli prestiżowych i topowych marek.
Długoterminowy wynajem samochodu to z pewnością wygodne rozwiązanie. Przez wzgląd na dodatkowe usługi świadczone w ramach zawartej umowy oraz stosunkowo niską wysokość miesięcznej raty, może stać się silną konkurencją dla tradycyjnych form finansowania zakupu floty w firmach w sektorze MŚP.
Najnowsze
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
Cadillac coraz chętniej wkracza w świat elektrycznych samochodów. Po zaprezentowaniu modeli takich jak Celestiq czy Escalade IQ, teraz przyszedł czas na kolejnego elektrycznego SUV-a. Cadillac Vistiq ma być autem, dzięki któremu amerykańska marka będzie miała swój ,,luksusowy” model w każdym segmencie SUV-ów. -
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
-
Kia EV3 w gronie finalistów konkursu Car of the Year 2025
-
Europejska premiera BYD Sealion 7
-
Cupra Formentor VZ5 w edycjach specjalnych
Zostaw komentarz: