Dlaczego przed przyspieszeniem należy zredukować bieg?
Wielu nawet doświadczonych kierowców zapomina o zredukowaniu biegu przed przyspieszeniem. Dlaczego jest to aż tak ważne? Powodów jest kilka.
Podczas codziennej jazdy nie zdarza nam się wykonywać przyspieszeń, które wymagałyby zredukowania biegu. Zazwyczaj stopniowo nabieramy prędkości, ale jednak istnieją manewry, przed którymi powinniśmy zredukować bieg. Najlepszym przykładem takiej sytuacji jest manewr wyprzedzania. Redukcję biegu przy wyprzedzaniu wykonuje się głównie ze względów bezpieczeństwa, ponieważ wrzucenie niższego biegu skutkuje wyższymi obrotami silnika, a z tym wiąże się większa moc i szybsze wykonanie manewru.
Pierwszy raz o konieczności zredukowania biegu przed wyprzedzaniem słyszymy od instruktora podczas kursu na prawo jazdy – a przynajmniej powinniśmy to słyszeć. Jednak wielu kierowców nie stosuje się do tej zasady, czy to z powodu niewiedzy czy z lenistwa, np. kiedy widzą, że z przeciwka nie zbliża się żadne auto i nie zależy im wtedy na szybszym wyprzedzeniu.
Jednak powodów na wrzucenie niższego biegu jest więcej niż tylko te dotyczące bezpieczeństwa. Chodzi o mechanikę pojazdu, a jeżeli coś się z nią wiąże, przy jednoczesnym nie przestrzeganiu podstawowych zasad poruszania się samochodem, to może to skutkować problemami, z konsekwencjami dla grubości naszego portfela.
Skutki nie wykonywania redukcji przed przyśpieszeniem
Po pierwsze, silnik na niskich obrotach jest mniej wydajny, przez co podczas nagłego przyspieszania samochód spala więcej paliwa i wytwarza więcej ciepła. Powoduje to nagrzanie się wnętrz cylindrów, przez co dochodzi do nierównego spalania mieszanki. Z kolei to skutkuje szybszym zużywaniem się silnika.
Powyższy problem pojawia się we wszystkich silnikach, ale sytuacja staje się poważniejsza, kiedy silnik jest z turbodoładowaniem. W przypadku jednostek z turbo nagłe wciśnięcie gazu w celu przyspieszenia może spowodować szybsze zapalenie się mieszanki w cylindrze. W ten sposób może dojść do uszkodzenia kluczowych elementów odpowiadających za pracę silnika, np. może dojść do pęknięcia tłoków.
Kiedy trzeba zredukować bieg?
Redukcję wykonuje się nie tylko przed przyspieszaniem, ale również podczas zwalniania. Zbliżając się do skrzyżowania lub do ostrego zakrętu warto stopniowo zmieniać biegi na niższe. Redukcja biegów przed skrzyżowaniem sprawia, że oszczędzamy w ten sposób klocki i tarcze hamulcowe, ale również mamy większą kontrolę nad pojazdem niż gdybyśmy dojeżdżali na luzie lub ze wciśniętym sprzęgłem i hamulcem, ponieważ w nagłej sytuacji zawsze możemy dodać gazu, np. gdybyśmy zobaczyli w tylnym lusterku, że pojazd za nami nie zwalnia i zaraz wyląduje w naszym tylnym zderzaku. Tak samo wygląda sytuacja podczas redukcji biegów przed zakrętem. Wówczas również mamy większą kontrolę i możliwość manewrowania pojazdem. Ponadto stosujemy się wtedy do ekonomicznej jazdy, czyli samochód w tym czasie nie spala paliwa.
Powodów do redukcji biegów jest kilka i jeśli nie robiliśmy tego, bo nam się nie chciało, to może zachęci nas do tego perspektywa szybciej zużytego silnika – chyba, że koszty związane z jego naprawą nam nie przeszkadzają.
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: