Jazda na zimowych oponach latem – czy to dozwolone? Dowiedz się, czy dostaniesz za to mandat
Zbliża się moment, w którym kierowcy będą zastanawiać się czy wymienić opony zimowe na letnie. Dlaczego nie powinno się jeździć na oponach zimowych latem?
Przepisy drogowe w Polsce nie nakładają na nas obowiązku zakładania zimą opon zimowych. Jednak część kierowców wyrobiła sobie dobry nawyk wymiany opon letnich na zimowe, dzięki czemu mogą czuć się bezpieczniej, kiedy na ulice spadnie śnieg. Natomiast, kiedy zima przeminie i przychodzi wiosna, opony ponownie trzeba wymienić, ponieważ wbrew opiniom niektórych kierowców – opona zimowa nie radzi sobie w warunkach letnich.
Czy można jeździć na zimowych oponach latem?
Jeśli chodzi o kwestie prawne, to ponownie – przepisy drogowe nie mówią nic na ten temat. Ukarani mandatem możemy jedynie zostać, kiedy wysokość bieżnika będzie niższa niż 1,6 mm oraz wówczas, gdy na oponie będą występować wybrzuszenia czy wystawać druty. Tak więc latem można jeździć na oponach zimowych, ale musimy pamiętać, że może to być czasem niebezpieczne, zwłaszcza podczas deszczu.
Testy sprawdzające opony zimowe latem były wykonywane wielokrotnie. O sprawdzenie jak zachowają się opony zimowe w letnich warunkach pokusiła się m.in. firma Continental oraz ADAC. Testy wykazały, że jazda na zimówkach pogarsza przyczepność. Podczas szybkiego pokonywania zakrętu łatwiej jest stracić kontrolę nad pojazdem, z kolei droga hamowania przy prędkości 100 km/h może się wydłużyć.
Jazda na zimówkach latem – skutki
Jazda na zimowych oponach latem wpływa na ekonomię jazdy, czyli zużycie paliwa. Ceny paliw utrzymują się na wysokim poziomie, więc części kierowców może zależeć na ograniczaniu zużycia. Jednym ze sposobów na to jest właśnie zmiana opon zimowych na letnie, kiedy okres zimowy się skończy. Dlaczego zimowe opony latem są mniej ekonomiczne? Mianowicie, głębszy bieżnik powoduje większy opór toczenia, przez co silnik musi pracować ciężej, a to jak łatwo się domyślić, skutkuje większym spalaniem.
W dodatku nie chodzi tylko o niższe zużycie paliwa, ponieważ zimówki są mniej trwałe, przez co szybciej się niszczą. Opony zimowe – w przeciwieństwie do letnich – są wykonane z bardziej miękkiej mieszanki, przez co są „delikatniejsze”. O wiele łatwiej jest je przebić, np. podczas przejechania przez dziurę. Z kolei w pojazdach, w których nie ma systemu ABS lub jest on zepsuty podczas nagłego hamowania może dojść do punktowego zdarcia bieżnika, na skutek zablokowania kół. Takie opony będą nadawały się już tylko do wyrzucenia. Podczas wysokich temperatur opony zimowe szybciej się zużywają.
Z tych kilku względów warto przemyśleć jeszcze raz kwestię zmiany zimówek na opony letnie. Ale oczywiście, jeżeli nadal nie chcemy wymienić opon, to nic złego się nie stanie, jeśli będziemy jeździć ostrożnie i spokojnie. W takiej sytuacji powinniśmy jeździć troszkę wolniej oraz zostawiać większy odstęp od poprzedzającego pojazdu, aby podczas nagłego hamowania zdążyć wyhamować. Możemy też rozważyć zakup opon całorocznych.
Najnowsze
-
Ford Performance Motorsports łączy siły z zespołem HRT. Ford Mustang GT3 wyjedzie na tor w 2025 roku
Ford Mustang GT3 znany jest już z wyścigów w Europie i Ameryce Północnej. W sezonie wyścigowym 2025 zadebiutuje na kolejnych torach na Starym Kontynencie i dołączy do nowych serii wyścigowych. -
Ford Bronco w edycji specjalnej pojawi się w 2025 roku
-
Rolls Royce świętuje 60 urodziny filmu ,,Goldfinger” specjalnym modelem
-
Toyota Aygo X w specjalnej edycji JBL
-
Porsche 911 GT3 i GT3 z pakietem Touring – specjalne wersje na 25-lecie
Zostaw komentarz: