![](https://www.motocaina.pl/thumbor_image/1920/864/1/0/!2F2021!2F03!2F482216eb772b2b8573f9d761ac8ce161ff250c80-scaled.jpg)
Dla kogo jest trial i jak zacząć z nim przygodę?
Ania Wygachiewicz to doświadczona zawodniczka, która do perfekcji opanowała jazdę motocyklem trialowym i podpowie Wam, jak zacząć przygodę z tym sportem.
Jakie masz doświadczenie w sportach motorowych?
Jak Ci się podobało na tych innych zawodach? Czy planujesz kiedyś zmienić dyscyplinę?
Podobało mi się. Jest to zawsze ciekawa odmiana i sposób na praktyczne poznanie innych konkurencji, ale nie planuje permanentnie zmieniać dziedziny. Będę okazjonalnie startować w innych dyscyplinach dla zabawy, gdyż aktualnie nawet nie mam odpowiedniego motocykla, by na poważnie jechać np. enduro czy super enduro. A w trialu mam zamiar wypracować kolejne postępy – cały czas kontynuuję swój rozwój i na tym głównie się skupiam.
Czym się różni motocykl trialowy od innych motocykli np. crossowych?
Dla kogo jest motocykl trialowy? Jakie znaczenie ma tu wiek motocyklisty, płeć, jego waga i sprawność fizyczna?
To motocykle wyczynowe, które wymagają wysokiej sprawności jeźdźca. Na wszystko jednak są techniki i używając triala we właściwy sposób można się wiele nauczyć, oraz poprawić swoją ogólną sprawność. To co wymieniłaś to cechy osobnicze, które są ważne, bo wpływają na zakres rozwoju. Jednak liczy się też praca i wytrwałość – trzeba lubić to robić, bo to jest czasami po prostu ciężka robota! Motocykl trialowy przez swoje wyważenie i poręczność sprzyja też osobom drobniejszym, niż standardowy mężczyzna, dlatego to świetny pomysł na pasję dla kobiet i dzieci. Na pewno trial jest dla osób, które chcą lepiej technicznie jeździć. Jednak samo posiadanie motocykla trialowego i jazdy nim po okolicy – to jeszcze nie trening, choć taka rekreacyjna forma jego używania (obok sportu wyczynowego) jest bardzo popularna za granicą i mam nadzieję że w Polsce też będzie.
Czy są szkoły i trenerzy jazdy trialowej? Gdzie takich szukać? Czy dobrym pomysłem jest samodzielna nauka „metodą prób i błędów”?
Ja jestem Instruktorem Sportów Motocyklowych, podobnie jak ostatnio, wielu dobrych zawodników z różnych dyscyplin. Bardzo łatwo w internecie znaleźć kogoś, kto pomoże na początku nabrać właściwych nawyków. Są szkółki i są zajęcia indywidualne – można się umówić w dogodnym terminie i mieć instruktora na wyłączność. Myślę, że metoda nauki z doświadczoną osobą jest krótsza i lepsza. Warto skorzystać ze szkółek, instruktorów i warsztatów, bo ktoś na początek musi wytłumaczyć początkującej osobie, jak prawidłowo stać na motocyklu, jak przerzucać przednie czy tylne koło, jak zakręcać. Takiej wiedzy często nie mają nawet doświadczeni motocykliści, którzy wcześniej jeździli tylko na szosie lub w terenie, jakimś cięższym sprzętem.
Jaki wybrać motocykl i wyposażenie jeźdźca na początek?
Kiedy osoba ćwicząca trial jest gotowa do udziału w zawodach? Jakie są rodzaje takich zawodów?
Jeżeli ktoś jeździ już na tyle pewnie, że czuje się w miarę swobodnie na motocyklu trialowym – to może również spróbować swoich sił na zawodach. Są różne stopnie trudności tras, dlatego nie trzeba się bać, że sobie nie poradzimy. Dla osób początkujących jest Puchar PZM, a w nim klasy dla amatorów bez licencji lub inne klasy do wyboru np. młodzik, maluch, kobiety, otwarta, weteran. Jeśli chcemy zdobyć licencję – wystarczy wziąć udział w dwóch rundach, zaliczyć egzamin teoretyczny na zawodach, a potem zapisać się do Klubu PZM i tam złożyć wniosek o licencje.
A jak się dobrze do takich zawodów przygotować?
Najlepiej przyjechać dzień wcześniej, by się porządnie wyspać i dobrze jest zabrać swoje jedzenie, żeby stres i jakieś nowe posiłki nie popsuły nam zabawy. Trzeba mieć strój przygotowany na każdą pogodę, bo zwłaszcza w górach aura zmienia się z godziny na godzinę. No i przede wszystkim należy zapoznać się z regulaminami, zarówno ogólnym sportów motocyklowych, jak i szczegółowym, czyli poznać zasady rozgrywek trial (wszystkie dostępne na stronie pzm.pl).
Trudno o kobiecą rywalizację w tym sporcie?
W czasie gdy zaczynałam w Pucharze, byłam jedną z trzech zawodniczek, ale kiedy dołączyły kolejne – to stworzyłyśmy Klasę Kobiet która funkcjonuje do tej pory. Zainteresowanie trialem burzliwie się rozszerza, dziewczyny mocno trenują, a średni poziom stale się podnosi. Dlatego oczekuję, że już w niedługim czasie stworzymy także Klasę Kobiet w Mistrzostwach Polski.
Jak w codziennej jeździe bezpiecznie pokonywać nagle zauważone przeszkody na jezdni wypukłe (np gałęzie) czy wklęsłe (wyrwy)? Jak to wyćwiczyć?
Najlepiej przeskoczyć przeszkodę, albo chociaż odciążyć koła, przede wszystkim przód – wszystko zależy od prędkości i wielkości przeszkody. Można to zrobić na „dwa gazy”, albo odbić się z koła. Są na to techniki, które wymagają wiele godzin przygotowań, treningów i trudno to wytłumaczyć, bez konkretnego przykładu. Drobne gałęzie przejeżdżamy po prostu z małą prędkością, wyrwy przeskakujemy w miarę możliwości lub chociaż bierzemy je na tylne koło. Kiedy mamy dużo wątpliwości, wtedy warto wybrać się na jakiś kurs, tam praktycznie wszystko przećwiczymy i zrozumiemy ten mechanizm.
Dlaczego trial jest fajny? Co Ci się najbardziej w tej dyscyplinie podoba?
Trial często jest prezentowany w formie wyczynów, prawie kaskaderskich – pociąga Cię taka forma wykorzystania talentu?
No właśnie tak to może wyglądać, jak kaskaderskie, brawurowe wyczyny – jednak jest to normalny efekt nauki. Trial to pełne i swobodne wykorzystanie motocykla terenowego do jazdy i zabawy, więc w naturalny sposób nauka doprowadza do takiego stopnia rozwoju zawodnika, że patrząc z boku wygląda to widowiskowo. Podoba mi się to i lubię trenować różne elementy jazdy, które właśnie są składową tego typu wyczynów. Pociąga mnie to, żeby jeździć lekko i bez żadnych ograniczeń.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Prosty sposób na szybsze rozgrzanie kabiny samochodu. Trzeba wcisnąć jeden przycisk
Kierowcy, którzy nie mają szczęścia parkować w garażu, muszą mierzyć się z wieloma niedogodnościami związanymi z zimowymi warunkami. Najważniejsze to konieczność odśnieżania auta, skrobania szyb oraz jazda wychłodzonym samochodem w oczekiwaniu, aż wnętrze się nagrzeje. Na szczęście jest sposób, aby proces ten przyspieszyć. -
Porsche Polska w Warszawie – nowa siedziba właśnie rozpoczyna działalność
-
Test: Nissan Ariya e-4orce – 306 KM w elektryku robi różnicę
-
12-letnia Julia Angelard w stawce Kartingowych Mistrzostw Polski 2025
-
5 rzeczy, które warto wiedzieć o systemie Apple CarPlay
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
mmmm ładna niuńka 🙂 i ladne uda w tym ubranku 😉
Anonymous - 5 marca 2021
dobre, polecam